Specific Insurance wat is dit?

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Specific Insurance wat is dit?

#1 , 27 aug 2018 18:19

Vorig jaar enkele maanden voor zijn overlijden heeft mijn man een autongeval gehad met onze gezinswagen.
Dit is door onze verzekering correct afgehandelt.
Vorige maand werd ik door de verzekeringsagent opgebeld, een logorytme heeft berekend dat wij (ikzelf en mijn zoon dus), mijn man is ondertussen overleden, risicoklanten zijn en wij worden van de verzekering gegooid, het contract wordt door de maatschappij verbroken.
Onze bonus malus wordt verhoogd van 00 naar 02
Goed nieuws was er ook, wij worden automatisch in een speciale portefolio geplaatst en kunnen verzekerd blijven, dit noemt Specific Insurance.
Ik moest dit heel rap ondertekenen om verzekerd te blijven.
Kent iemand dit systeem?
Heb er maar een heel naar buikgevoel bij, maar heb geen tijd gekregen om na te denken en het is bijzonder duur.
Geraak ik daar ooit weer uit?
Bedankt voor raad zowel juridisch en ander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 27 aug 2018 18:24

Wat zegt uw makelaar?

Niets belet u om uw licht op te steken bij een ander makelaar en/of een andere maatschappij; wellicht bekijken die dit geval vanuit een andere hoek.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2018 18:42

Het is mijn makelaar die mij persoonlijk daarvoor opbelde om het slechte nieuws van de verzekeringsmaatschappij en het goede nieuws van de overheveling naar de risiko portefolio aan te kondigen.
In het kantoor lag het stapeltje documenten klaar om te ondertekenen.
Ik moet vijf jaar in die risikoportefolio blijven en mag dan terugkeren naar de gewone verzekering

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 27 aug 2018 18:57

Dure beslissing. Waarom deden ze dat? Is er nog iets dat niet in uw post vermeld werd ?

Misschien toch eens een second opinion vragen aan een (echte )makelaar, liefst zo eentje die voor meerdere maatschappijnen werkt?

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2018 19:22

Nee alles staat in de post, alles is vermeld.
Mijn makelaar zegt dat dit standaard procedure is, dat de klanten altijd gescreened worden en de slechte (volgens een logorytme) eruit moeten.
Om de mensen niet zonder verzekering te zetten bieden ze een interne oplossing aan en hevelen ze deze risikoklanten over aan een partnermaatschappij in een speciale portefolio.
Hij vond het een zeer goede oplossing en verzekerde mij een evengoede service als voorheen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 27 aug 2018 19:32

Van een second opinion is nog niemand doodgegaan.

Waarom denkt u zelf dat u een "slechte" zou zijn?


Bij hoeveel maatschappijen heeft uw makelaar uw risico voorgesteld ?

Bent u om een of andere reden verplicht om bij die ene verzekering te blijven?

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2018 20:03

Het logorytme programma van de verzekering selecteert de risicopolissen, zegt mijn makelaar, onze polis is daarvan betroffen op basis van het ongeval ( totaalschade) veroorzaakt door mijn overleden man en enkele sterretjes hersteld door carglass,
Met andere woorden wij kosten meer dan we opbrengen dus wordt onze polis automatisch opgezegd door de maatschappij, het is onze makelaar sedert 20 jaar en het kantoor is slechts een paar honderd meter verderop.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 28 aug 2018 20:20

Als die premie zoals u zegt bijzonder duur is, dan is het misschien de moeite waard om eens een offerte te vragen aan een paar andere makelaars. Dat kan per mail, of per telefoon... dus minder dan die paar honderd meter die u nu moet afleggen.


De verzekering die u had was wellicht niet op uw naam afgesloten, en hield wellicht ook geen rekening met het risico dat uzelf betekent, gewoon omdat zij u niet kenden als chauffeur of verzekerde. Dan zal zo'n algoritme met verkeerde gegevens gerekend hebben, en kom je terecht bij de zware risico's.

het kan ook zijn dat uw zoon als een zwaarder risico aangezien wordt.

Het kan geen kwaad even na te vragen.

houdt u ons op de hoogte ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 29 aug 2018 00:05

In het kantoor lag het stapeltje documenten klaar om te ondertekenen.
Hebt u dat getekend ?
Hopelijk niet ...

Uw verzekering kan u wel opzeggen wegens een schadeclaim, maar niet van vandaag op morgen ...
Ze moeten ook de opzegtermijn naleven, om u de kans te geven een andere verzekering te zoeken.

heb geen tijd gekregen om na te denken
Dat lijkt me eerder een overeenkomst onder druk afgedwongen.

Normaal krijgt u een maand opzeg

https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... -na-schade

Maar u komt het pas de maand nadien hier vragen ...


U moe(s)t niet bij dezelfde verzekering of makelaar blijven.

Heeft uw makelaar u een andere, betere mogelijkheid gegeven ?
Bij een andere maatschappij ?

Een onafhankelijk verzekeringsmakelaar moet dat.
Eén die maar voor 1 verzekeringsmaatschappij werkt , moet dat echter niet ...

Terug naar “Algemeen”