Brandverzekering / woningverzekering opgezegd door verzekeraar

pjorissen
Topic Starter
Berichten: 3

Brandverzekering / woningverzekering opgezegd door verzekeraar

#1 , 02 jul 2018 10:44

Beste,

Wij kochten 3 jaar geleden een oude herenwoning, die we geleidelijk aan renoveren. Onze woning/brandverzekering hadden we via BNPParisbas bij AGInusrance afgesloten (verplicht bij de lening, die werd afgesloten een 8 jaar geleden bij aankoop van ons vorig huis en nu overgezet op het nieuwe).
Nu 2 jaar later hebben we enkele schadegevallen tgv water insijpeling en lekkende waterleiding achter de rug.
Het eerste schadegeval was een lek in het dak (dat we niet wisten dat er was). Daarna heeft de verzekeraar ons gevraagd om dit te vernieuwen, waarvoor we ook meer dan 50.000 euro in nieuwe daken investeerden. Nu dit jaar hebben we een ander schadegeval, een lekkende radiatorleiding (ondergronds) die wel wat schade heeft aangericht (oude parketvloer moest opgebroken en hersteld worden).

Nu heeft de verzekeraar ons aangetekend gemeld dat hij ons niet meer wil verzekeren en dat het contract eenzijdig wordt stopgezet omdat we een te groot risico vormen. Kan dit zomaar? We hebben gigantisch geinvesteerd om aan hun normen te volden en worden nu toch (een jaar later) afgestraft voor zaken die we zelf ook niet wisten. We doen al het mogelijke om zo snel mogelijk alles te renoveren, maar kunnen ook niet alles gelijktijdig.

Kunnen we dit aanklagen. Contact met hen heeft me enkel opgeleverd dat ze ons nog voor brand willen verzekeren, maar niet voor waterschade... dat geeft natuurlijk problemen, want we kunnen nergens anders enkel voor waterschade een verzekering aangaan natuurlijk en anders zitten we met 2 conflicterende brandverzekeringen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 02 jul 2018 10:56

Brandverzekering kan opgezegd worden op elke jaarlijkse vervaldag, of na schadegeval.

Ik denk, als u eens de rekening maakt van uw premies, en de betalingen die ze reeds mochten doen, altijd door gelijkaardige oorzaak (water) , dat u wel zal begrijpen dat dit niet houdbaar blijft. Verzekering dient inderdaad niet om onderhoud te financieren.

Er zal niet anders opzitten dan ineens alle waterleidingen te laten nazien en/of vernieuwen; dan bent u m.i. perfect verzekerbaar.

Ik kan me voorstellen dat dit enige financiële problemen kan opleveren. Informeer eens bij uw bank wat zij kunnen financieren, evt via heropname van kapitaal? Of het kan interessant zijn om te herfinancieren tegen nieuwe voorwaarden?

In elk geval zal uw eigendom moeten verzekerd blijven ( meestal verplicht bij lening)

Reclame

Terug naar “Algemeen”