Nummerplaat moto en verzekering

Takietje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nummerplaat moto en verzekering

#1 , 26 jun 2018 15:06

Hallo

Ik zit met een vraag.
Ik wil mijn verzekering stopzetten van mijn quad die op een moto nummerplaat staat.

Mijn quad zal een jaartje niet rijden daar hij in panne staat en ik er toch eventjes geen tijd voor heb.

Nu zegt mijn verzekering: ok de verzekering zal stopgezet worden maar je moet wel uw nummerplaat inbrengen.

Mijn bedoeling is ook om te veranderen van verzekeringsmaatschappij voor mijn quad nadien.

Kan dit zomaar dat ze mijn nummerplaat afnemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 26 jun 2018 15:09

Waar nummerplaat binnenbrengen bij verzekering of binen sturen bij DIV?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 15:12

Neen dit kan niet, maar ze kunnen wel eisen als zij zeggen je moet deze tijd niet betalen dat je ook je nummerplaat in bewaring geeft.
Of je ze terug stuurt naar de dienst van het wegverkeer.

Anders betaal je u verzekering zoals voorzien is in je akkoord, de keuze ligt bij u !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 26 jun 2018 15:48

Neen dit kan niet, maar ze kunnen wel eisen als zij zeggen je moet deze tijd niet betalen dat je ook je nummerplaat in bewaring geeft.
Of je ze terug stuurt naar de dienst van het wegverkeer.

Anders betaal je u verzekering zoals voorzien is in je akkoord, de keuze ligt bij u !
Waaraan ontleent een verzekeringsmaatschappij enige zeggenschap over een kentekenplaat? Als je van verzekering wil wisselen moet je toch je plaat niet binnenbrengen.

Akkoord, een niet-verzekerd mag niet op de openbare weg, maar het is niet zo dat bij een stopzetting van een verzekering de inschrijving ook dient te eindigen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 26 jun 2018 15:57

Dan hou je gewoon die nummerplaat, zegt uw verzekering op , uiteraard tegen een vervaldag, en verander dan van maatschappij. Ondertussen moet je wel de premie betalen, maar dat ongemak neem je er blijkbaar graag bij?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2018 16:00

Waaraan ontleent een verzekeringsmaatschappij enige zeggenschap over een kentekenplaat? Als je van verzekering wil wisselen moet je toch je plaat niet binnenbrengen.

Akkoord, een niet-verzekerd mag niet op de openbare weg, maar het is niet zo dat bij een stopzetting van een verzekering de inschrijving ook dient te eindigen.
Het is geen stopzetting maar wel een pauze van enkele maanden tot zelfs een jaar, dan moet men de plaat terug sturen en is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar TS wil de nummerplaat bij zich houden, waarvoor dit is zijn reden.

De verzekering zeg OK je moet ze niet terugsturen wij houden ze inbewaring, want de verleiding is groot om er toch mee te rijden.

En wat is nu het probleem ???

Oftewel stuurt hij ze terug wat wettelijk is voor een jaar, oftewel geeft hij ze in bewaring.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jun 2018 16:04

Dan hou je gewoon die nummerplaat, zegt uw verzekering op , uiteraard tegen een vervaldag, en verander dan van maatschappij. Ondertussen moet je wel de premie betalen, maar dat ongemak neem je er blijkbaar graag bij?
En wat denk je wat TS eigenlijk wil ?

Onmiddellijk veranderen van verzekering?
of niet moeten betalen en als het nodig is met de motor eens rijden zonder verzekering!

Anders is er geen enkel reden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 jun 2018 00:41

Stuur je plaat binnen bij DIV , en zeg verzekering op.


Als je weer wil/kan gaan rijden, sluit je opnieuw een verzekering af en vraag je een nieuwe plaat aan.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 28 jun 2018 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 jun 2018 00:44

Waaraan ontleent een verzekeringsmaatschappij enige zeggenschap over een kentekenplaat?
Voorwaarde om de verzekering te "pauzeren"

Je moet er niet op in gaan, maar dan pauzeren ze je verzekering ook niet ...

Terug naar “Algemeen”