Bedrag voor schade reeds uitbetaald door eigen verzekering, 6 mndn later toch nog expertise van beide verzekeraars

Giolovin
Topic Starter
Berichten: 6

Bedrag voor schade reeds uitbetaald door eigen verzekering, 6 mndn later toch nog expertise van beide verzekeraars

#1 , 11 jun 2018 15:20

Na vaststelling door iemand van het verzekerkantoor (niet van een expertisebureau) kregen wij door waterschade door onze buur een bedrag betaald voor het herstellen van de schade.

Tussen de tijd van de vaststelling en de uitbetaling van (ongeveer 3 maanden) hadden wij niets vernomen van de tegenpartij en kregen wij te horen van onze verzekeraar dat er geen medewerking is van de verzekeraar van de tegenpartij. 6 maanden later, na uitbetaling, wordt er alsnog per brief gemeld dat een expertise van onze verzekeraar en een expertise van de tegenpartij langs zal komen om de schade vast te stellen.

Na de uitbetaling hebben wij aan onze verzekeraar gemeld dat de herstellingen reeds ingepland stonden om uitgevoerd te worden en dat het misschien aangeraden is om de expertise van beide partijen te laten doorgaan voordat de herstellingen worden uitgevoerd.

Tijdens het bezoek meldden wij dat de herstellingen reeds zijn uitgevoerd omdat wij door onze verzekeraar uitbetaald geweest zijn. De expertise aangesteld door onze verzekeraar was hier duidelijk niet van op de hoogte dat er al een schadevergoeding werd uitbetaald. De expertise van de verzekeraar van de tegenpartij repliceerde hier als volgt op: "waarom voeren jullie herstellingen uit vooraleer wij als expertise de kans hebben gekregen om de schade te bezichtigen en te schatten?, waarop ik antwoordde dat de tegenpartij meer dan 6 maanden heeft gewacht op een expertise langs te sturen om de schade te komen opmeten en aangezien wij door onze verzekeraar een goedgekeurd bedrag hebben ontvangen om de herstellingen te laten uitvoeren. Ik haalde ook het feit aan dat wij daarenboven niet 6-8 maanden gaan wachten om vochtschade aan onze muren te behandelen omdat de tegenpartij niets van zich laat horen.

De verzekeraar van de tegenpartij had daarentegen al zijn cliënt (onze buur) vergoed om de eigen schade te herstellen, maar liet niet van zich horen voor de schade die wij hadden geleden.

Bij mij blijven er dan toch enkele vragen:

Heeft onze verzekeraar hier juist in gehandeld, heeft de verzekeraar van de tegenpartij een bepaalde termijn overschreden om een expertise aan te stellen?
Is er een wettelijk vastgelegde termijn waarbij onze verzekeraar en die van de tegenpartij een expertise moeten aanstellen?
Hadden wij gewoon moeten wachten totdat wij reactie kregen van de tegenpartij, vooraleer de herstellingen uit te voeren, ook al kwam die er niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Giolovin
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 11 jun 2018 15:48

Tijdens het bezoek van de expertise die aangesteld werd door onze verzekeraar kregen we ook te horen dat we de btw op de uitgevoerde werken kunnen terugvorderen als we de factuur van de uitgevoerde werken doorsturen naar onze verzekeraar. Nochtans zei onze verzekeraar dat ze de factuur niet nodig hadden enkel het bestek...

De hele afhandeling van dit schadedossier lijkt wel in omgekeerde volgorde afgehandeld te worden... Eerst betalen, dan expertise van eigen verzekeraar en verzekeraar van tegenpartij.

Dan stel ik mij de vraag hoe onze verzekering een schadedossier zou afhandelen mocht het om een brandwoning gaan... Nu gaat het nog maar over waterschade...

Reclame

Terug naar “Algemeen”