S-Pedelec trike bike

RanzH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

S-Pedelec trike bike

#1 , 05 jun 2018 10:51

Beste,

ik ga een S-pedelec trike-ligfiets kopen. Door een lacune in de Belgische wetgeving, is het nog niet mogelijk om een nummerplaat hiervoor aan te vragen. Ik woon echter aan de Nederlandse grens en fiets daar dus vaak. Hier is een nummerplaats - samen met verplichtte helm, achterlicht ed - wel bij wet verplicht. Vervolgens dacht ik om mijn fiets in Nederland in te schrijven en te verzekeren. Voor voertuigen is het echter niet mogelijk om rond te rijden met een buitenlandse nummerplaat als je gedomicilieerd bent in België.

Enkele vragen:
- Wat als ik met mijn S-pedelec rondrijd in Nederland zonder plaat en andere verplichting omwille van de reden dat het in België allemaal nog niet geregeld is. Wat kan mij dan overkomen? Dan hoeft er nog geen ongeval of iets dergelijk zijn voorgevallen.
- Is het mogelijk om mijn S-pedelec trike bike in Nederland in te schrijven? Valt dit maw onder de categorie voertuigen?
- Hebben jullie advies over wat ik allemaal kan ondernemen?

Alvast bedankt!

Randy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 05 jun 2018 11:00

Als u in Nederland wil gaan fietsen, moet u toch nog een stukje België door? (wat niet mag als ik uw uitleg juist begrijp?)

RanzH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2018 09:32

Als u in Nederland wil gaan fietsen, moet u toch nog een stukje België door? (wat niet mag als ik uw uitleg juist begrijp?)
Ik woon in België waar een nummerplaat en verzekering nog niet verplicht is en je het ook nog niet kan aanvragen. In Nederland zijn beide verplicht. Ik weet dus niet wat de gevolgen kunnen zijn wanneer ik als Belg in Nederland fiets zonder plaat en verzekering omwille van de lacune in Belgische regelgeving.

Reclame

Terug naar “Algemeen”