Minnelijke schadevaststelling

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

Minnelijke schadevaststelling

#1 , 04 jun 2018 15:44

Zal ff kort mijn verhaal schetsen

Bij de aanleg van het voetpad maakt de aannemer(aangesteld door stad en sociale huisvestingsmaatschappij) schade aan mijn oprit.

verzekering van aannemer komt tussen,zijn verzekeraar en een expert komen ter plaatsen en we komen tot een oplossing/bedrag als minnelijke schikking/ om de schade te herstellen

Op het papier dat we beiden onderteken staat het bedrag/forfait die op mijn rekening zal gestort worden alsook de vrijstelling voor de aannemer(500e)

nu,paar dagen later krijg ik van de verzekering het bedrag dat we overeengekomen zijn uitbetaald VERMINDERD met 500e!!?

Ik bel de verzekeraar op en die zegt met dat de overige 500e dient te betaald te worden door de aannemer omdat dit zijn vrijstelling is!Ik ben nu afhankelijk van de goodwill van de aannemer of hij al dan niet de overige 500e zal betalen?

Kan dit zomaar? Is het niet logischer dat de verzekering mij het volledige bedrag betaald en dan de 500e eist van hun klant? Nu moet ik ,in het slechtste geval ,weer beginnen zagen achter mijn geld???!alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jun 2018 16:24

Omdat mogelijk te maken had je de franchise in w polis op 0,00 € moeten zetten, en dan kost die verzekering meer voor u per jaar. Ja kon niet alles hebben, en er niets voor betalen. Een franchise van 500 € is al redelijk hoog. Bij mij is die bepaald op 200 €.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kan je via die uw centen proberen recupereren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 04 jun 2018 19:42

ik vrees dat TS het over de verzekering van de tegenpartij heeft, en dan is het terecht dat die de franchise inhoudt. maar dat betekent gewoon dat de schadeveroorzaker (aannemer) die 500 € moet ophoesten. MOET dus, te meer dat hij ook in het gesloten akkoord (minnelijk) betrokken is.

Laat hem aangetekend weten dat u die som voor 20 juni (bijvoorbeeld) op uw rekening wenst.

Reclame

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#4 , 04 jun 2018 21:49

Het is zoals bosprocureur zegt....

Ik zal nu een weekje afwachten en zien of de aannemer het bedrag uit zichzelf op mijn rekening stort...

Toen ik de expert opbelde om wat meer info te vragen dan zei die doodleuk dat zij de aannemer niet kunnen verplichten om die franchise te betalen!!!! Wel straf dat ik als slachtoffer zelf moet beginnen zagen achter mijn geld

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 11 jun 2018 15:09

Expert stelt schade vast. Afdwingen van een contract is in uw zaak bij de (vrede)rechter.
Iedereen zijn taak. En bevoegdheid.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#6 , 11 jun 2018 17:21

Franciscus,hoe bedoel je precies? Dat de tegenpartij,de aannemer in mijn geval,niet verplicht is van te betalen ??? Hy moet toch zn verplichtingen ten opzichte van zn eigen verzekeraar nakomen?

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 11 jun 2018 18:17

Tegenover zijn eigen verzekeraar moet hij vooral zijn premie betalen. Die verzekeraar dekt zijn burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van een afgesproken franchise. En die franchise, die betaalt de verzekerde, althans dat zou hij moeten.
Doet hij dat niet, dan zal u hem moeten aanspreken in rechte. Begin alvast met hem in gebreke te stellen, dat kan nooit kwaad.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#8 , 12 jun 2018 16:39

Hm,zal mn verzekering van DAS es moeten aanspreken,heb zo een verzekering dat DAS tussenkomt wanneer ik een geschil heb met een particulier of verkoper bijv.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#9 , 18 jun 2018 22:17

Het bedrag is ondertss gestort geweest!!!

Terug naar “Algemeen”