diefstal in mobilhome bij dealer

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

diefstal in mobilhome bij dealer

#1 , 31 mei 2018 17:53

Er is in onze mobilhome ingebroken terwijl hij bij de dealer stond voor een paar aanpassingen. Onze dvd/radio was gestolen en kabels doorgeknipt.

Onze mobilhome is nog omniumverzekerd.

Mijn vraag is de volgende. Kan de dealer van ons eisen dat wij eerst de kosten betalen (900€) en die dan via onze verzekering terugeisen van die van hen ? Hiij heeft ons een bestek gegeven en verwacht dat wij dat bij afhaling, samen met de andere faktuur (1000€) betalen. De aanpassingen zijn geen probleem, dat hadden we voorzien, maar nog eens 900€ extra om dan maanden op ons geld te moeten wachten.... Ik ben daar eerlijk gezegd niet mee gediend.

Onze verzekeraar zegt ook, niet betalen, maar wat als wij onze mobilhome niet mee krijgen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2018 10:47

Om te beginnen is de dealer verantwoordelijk om jullie mobilhome als een goed huisvader te beheren. Hij had deze in bewaring en is dus verantwoordelijk! Uiteraard moeten jullie niet opdraaien voor die kosten.

Heb je rechtsbijstand bij uw verzekering? Schakel deze dan zeker in. Dit is puur een verzekeringskwestie! Ofwel betaalt jullie verzekering de kosten aan de dealer, ofwel betwist jullie verzekering deze kosten door te stellen dat de dealer verantwoordelijk was, en zal de dealer of zijn verzekering de kosten betalen. Ik vermoed dat dit laatste zal gebeuren.

Geef dus de schade aan bij uw verzekering. Zij moeten dan verder actie ondernemen door de dealer verantwoordelijk te stellen. Het enige lastige puntje zou de franchise kunnen zijn (als die er is bij jullie omnium. Je hebt immersomniumverzekeringen zonder franchise).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2018 10:50

Is bij de omnium ook de inboedel verzekerd, zo ja dan moet u verzekering u betalen en wachten tot de centen van de andere verzekering komt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2018 11:45

Is bij de omnium ook de inboedel verzekerd
Goede vraag. Ik ging er van uit dat de TS het over het ingebouwde DVD-CD systeem heeft (dus een onderdeel van de mobilhome zelf, geen deel van de inboedel), maar het zou inderdaad ook een stand-alone toestel kunnen zijn dat geen onderdeel van het voertuig is. (maar ik ga van het eerste scenario uit, aangezien de TS het over doorgeknipte kabels heeft...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 01 jun 2018 13:40

@den lowie

het was een inbouw verbonden met onze achteruitkijkcamera :-)

De audio installatie staat vermeld op de polis : inbegrepen in voertuig.
Laatst gewijzigd door leeuwke1969 op 01 jun 2018 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#6 , 01 jun 2018 13:52

@Tom

Er staat op de polis : enkel franchise in Eigen Schade anders staat er geen vermelding. En aangezien wij de schade niet hebben veroorzaakt, zal, vermoed ik, de franchise wegvallen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jun 2018 14:06

@Tom

Er staat op de polis : enkel franchise in Eigen Schade anders staat er geen vermelding. En aangezien wij de schade niet hebben veroorzaakt, zal, vermoed ik, de franchise wegvallen.
Kans is inderdaad héél erg groot dat uw verzekering de schade (terecht) zal verhalen op (de verzekering van) de dealer. In dat geval zal je geen franschise moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2018 14:07

Eigen schade is de schade als gevolg van een ongeval zonder bekende tegenpartij die aansprakelijk is. Diefstal is geen ongeval. Indien u uw verzekering wil aanspreken dient u eerst na te gaan of uw omnium verzekering ook een diefstal verzekering is en wat de contractuele voorwaarden hiervan zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jun 2018 14:23

Als de omnium van de TS diefstal niet dekt, is het de naam "omnium" niet waardig. Maar inderdaad, in theorie moet je natuurlijk altijd de polisvoorwaarden nakijken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#10 , 01 jun 2018 14:50

In onze omnium zit diefstal inbegrepen :wink:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2018 17:03

Dan mag er geen probleem zijn, en u verzekering moeten jullie dit vergoeden, hoe zijn aan hun centen geraken is hun probleem en niet de uwe.

Je bent ten slote daar voor verzekerd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 01 jun 2018 18:30

@Tom

Er staat op de polis : enkel franchise in Eigen Schade anders staat er geen vermelding. En aangezien wij de schade niet hebben veroorzaakt, zal, vermoed ik, de franchise wegvallen.

Ik vrees dat de verzekering een andere interpretatie van "Eigen Schade" zal hanteren.
Wellicht is met eigen schade bedoeld de schade die uzelf lijdt, ongeacht wie er kan verantwoordelijk gesteld worden. Franchise, als die voorzien is, zal dus m.i. hierop wel van toepassing zijn. Dat valt dan wel te recupereren bij de aansprakelijke derde (wellicht de dealer in kwestie, al dan niet via zijn verzekering BA)

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#13 , 01 jun 2018 20:35

@Tom

Er staat op de polis : enkel franchise in Eigen Schade anders staat er geen vermelding. En aangezien wij de schade niet hebben veroorzaakt, zal, vermoed ik, de franchise wegvallen.

Ik vrees dat de verzekering een andere interpretatie van "Eigen Schade" zal hanteren.
Wellicht is met eigen schade bedoeld de schade die uzelf lijdt, ongeacht wie er kan verantwoordelijk gesteld worden. Franchise, als die voorzien is, zal dus m.i. hierop wel van toepassing zijn. Dat valt dan wel te recupereren bij de aansprakelijke derde (wellicht de dealer in kwestie, al dan niet via zijn verzekering BA)
mijn verzekering vermeldt - zonder franchise in diefstal :wink:

Terug naar “Algemeen”