Verzekering houten parket bij huur

Technologic
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verzekering houten parket bij huur

#1 , 27 mei 2018 18:36

Beste forum,

Ik ga binnenkort een appartement huren met houten parket in. Uit ervaring weet ik dat schade hieraan sneller gebeurt dan gedacht en dat het vrij duur kan uitkomen. Dus vroeg ik mij af hoe ik mij hiervoor kan verzekeren. Na wat opzoekwerk is het antwoord nog niet duidelijk:

- Familiale verzekering dekt schade aan derden, maar huur zou hieruit uitgesloten zijn
- Woningverzekering dekt enkel in gevallen van brand of natuurfenomenen (overstroming etc), niet bij bv: verplaatsing meubel, zwaar voorwerp laten vallen etc.

Suggesties, commentaren en alternatieven zijn meer dan welkom,

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2018 12:26

Je kan je voor alles laten verzekeren. Stap naar een verzekeringsmakelaar en leg de problematiek voor. Er zal je een jaarlijkse premie voorgesteld worden voor het verzekeren van die vloer. Ik vermoed dat deze vrij hoog zal zijn en dat je misschien beter af bent door er van uit te gaan dat na het einde van de huur er hier en daar wel een kleine beschadiging zal zijn, die dan zal gedekt worden door de huurwaarborg.

Aan jou om uit te rekenen wat het voordeligste is: een verzekeringspremie gedurende X-aantal jaren, of het kwijt zijn van de waarborg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2018 20:09

Je kan je voor alles laten verzekeren. Stap naar een verzekeringsmakelaar en leg de problematiek voor. Er zal je een jaarlijkse premie voorgesteld worden voor het verzekeren van die vloer. Ik vermoed dat deze vrij hoog zal zijn en dat je misschien beter af bent door er van uit te gaan dat na het einde van de huur er hier en daar wel een kleine beschadiging zal zijn, die dan zal gedekt worden door de huurwaarborg.

Aan jou om uit te rekenen wat het voordeligste is: een verzekeringspremie gedurende X-aantal jaren, of het kwijt zijn van de waarborg.
I disagree. Wat als de kosten van de parket hoger zijn als de huurwaarborg? Ben je nog altijd aansprakelijk

Een verzekering neem je voor iets wat je niet uit je eigen zak kan betalen als het misgaat. Je koopt het risico af.

Afhankelijk van de grootte van de spaarboek kan het interessanter zijn om jezelf te 'verzekeren'.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2018 13:29

I disagree. Wat als de kosten van de parket hoger zijn als de huurwaarborg?
Dit kan enkel de TS beoordelen. Vandaar dat ik zeg dat hij het zelf moet bepalen. Als hij van plan is om elke week een feestje te geven op die parket, is het idd goed mogelijk dat de schade hoger is dan de waarborg. Als hij deze als een goed huisvader beheert, zou eventuele schade minimaal zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 31 mei 2018 14:41

Ook als de huurwaarborg gebruikt wordt voor de vergoeding is het TS die zelf betaalt.
Het is hij die de huurwaarborg heeft gestort en niet meer (volledig) terugkrijgt.
De huurwaarborg is geen verzekering!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2018 09:04

Da's nogal wiedes, Thomas. Niemand beweert anders.

Wat ik zeg is: de TS moet zelf de rekening maken! Stel dat zijn waarborg €500 is, en hij schat de kans 95% in dat dit bedrag hoog genoeg is om eventuele schade te dekken, wenst hij zich dan te verzekeren voor die vloer, als de premie bijvoorbeeld 150 € per jaar is en hij daar zeker 6 jaar wil wonen? DAT is de rekening die de TS moet maken.

Dus nogmaals: kan hij verzekeren voor die vloer? Uiteraard! Is dit financiëel gezien de beste oplossing? Dat kan niemand hier zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 19 jun 2018 18:52

Een verzekering verzekert een onvoorzien schadegeval. Een verzekering dekt nooit slijtage.
Uw verzekering huurdersaansprakelijkheid dekt ook de schade aan parket als die het gevolg is van een verzekerde oorzaak.

Een aantal risico's kan u zelf verkleinen. uw voorbeeld verschuiven meubelen : daar bestaan speciale kussentjes of wieltjes voor.
Een voorwerp dat op parket valt veroorzaakt zelden schade, tenzij het een loodzwaar puntig voorwerp is.
Veel kleine schade kan je ook perfect wegwerken door opschuren en boenen van het parket.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2018 09:10

Slijtage kan de verhuurder ook nooit afschuiven op de huurder... Dus daar moet ook niet voor verzekerd worden.

Wat schade betreft: ik heb zelf geen parket liggen, maar hoor van mensen die het wel hebben, dat bijvoorbeeld met dunne hoge hakken op parket lopen, ook al schade kan veroorzaken.

Maar zoals je zegt: als je op het einde van de huur alle schade zelf kan herstellen duur te schuren en opnieuw te boenen, hoef je ook niet echt een verzekering af te sluiten. Maar misschien komen die werkzaamheden ook duurder uit dan een verzekeringspremie of de waarborg?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”