Annulatieverzekering

bbakker96
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Annulatieverzekering

#1 , 23 mei 2018 14:34

Beste,

Op 10/03/2018 boekten mijn partner en ik een reis met vertrekdatum 20/05/2018 om 14u en terugkeer op 27/05/2018.

We sloten hiervoor een annulatieverzekering af met geldigheidsdata van 16/03/2018 tot 20/05/2018 (duur: 73 dagen).

Op 19/05/2018 stelde de dokter een ernstige ziekte vast bij mijn moeder.

Op 20/05/18 's morgens heeft de behandelende arts ons afgeraden de geplande reis te ondernemen wegens de zorgwekkende toestand van mijn moeder.

We hebben meteen op 20/05/18 om 9u 's morgens de annulatieverzekeringsmaatschappij verwittigd dat we de reis dienden te annuleren. Ze hebben ons meteen een bevestiging gestuurd en op hun verzoek hebben we ook meteen zelf gebeld om de vlucht, die voorzien was op 20/05/18 om 14u, hotels en huurauto te annuleren en de terugbetaling te vragen.

De behandelende dokter stelt in de medische vragenlijst: datum 1e consultatie ivm die ziekte: 19/05/18; datum waarop u de verzekerde afgeraden hebt om de geplande reis te ondernemen: 20/05/18 omwille van zorgwekkende toestand moeder; reden annulatie: acuut verergerde ziekte.

Indien alle andere voorwaarden vervuld zijn, dient de annulatieverzekering ons dan op basis van de gegevens onze reiskosten terug te betalen?

Vriendelijke groeten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 jun 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onderwerp samengevoegd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 23 mei 2018 14:42

Veel zal afhangen van de exacte voorwaarden:
Als je annulatieverzekering loopt TOT 20 mei (en niet "tot en met"), is er op 20 mei geen annulatieverzekering...
Als de annulatieverzekering start op 16/3 voor een duur van 73 dagen, is de annulatieverzekering geldig tot (en met) 27 mei
Als de annulatie startte bij de boeking (10/3) voor een duur van 73 dagen, is de annulatieverzekering geldig tot (en met) 21 mei.

Heb je al iets gehoord van de annulatieverzekering ? M.a.w., hebben ze al geweigerd de kosten op zich te nemen ? En zo ja, welke reden geven ze op ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 23 mei 2018 14:43

ik vraag me af of dit wel een gegronde reden is om uw vakantie kosteloos te annuleren.
wat staat er in de polis over ziektes van familieleden?

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 23 mei 2018 14:52

Het zou me sterk verbazen moest er een annulatieverzekering zijn die (ernstige) ziekte van een familielid 1ste graad NIET dekt.

Even de eerste de beste (google resultaat) gecheckt (Europe Assistance NoGo annulatieverzekering), en die gaan zelfs tot derde graad:
1) a) Ziekte, ongeval, overlijden, dringende transplantatie van een orgaan (als donor of ontvanger)
- van de verzekerde;
- van zijn/haar partner evenals van elk ander familielid dat gewoonlijk onder hetzelfde dak met de verzekerde woont, of van verwanten of aanverwanten van de verzekerde tot en met de 3e graad;
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 23 mei 2018 16:28

Waarom nogmaals hetzelfde posten ? viewtopic.php?f=51&t=87996
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 jun 2018 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp werd samengevoegd
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bbakker96
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2018 16:55

Beste Milo72,

Bedankt voor de nuttige informatie.

Je stelde terecht dat zelfs als we beginnen tellen vanaf de reisboeking dd 10/03/2018 we met een duur van 73 dagen een geldigheid hebben tot en met 21/05/18.

Ernstige ziekte van een eerste graadsverwante wordt inderdaad gedekt.

De verz. mppij heeft niet gesteld, toen we hen 20/05/18 's morgens belden om te annuleren, dat we te laat zouden zijn en ze hebben een dossier opgestart op 20/05/18 om 9u 's morgens. De vlucht was voorzien op 20/05/18 om 14u. Ze hebben ons meteen een bevestiging gestuurd en op hun verzoek hebben we ook meteen zelf gebeld om de vlucht, hotels en huurauto te annuleren en de terugbetaling te vragen.

Mogen we er dan van uit gaan dat ze de reiskosten terugbetalen van de vlucht, hotels en huurauto die we niet kunnen recupereren van de reisorganisaties, als alle andere voorwaarden van de annul. verz. voldaan zijn?

Ik ben nieuw op dit forum en ik had de eerste keer niet gezien dat er een specifieke topic 'verzekeringen' bestond. Ik wou mijn vraag onder de juiste topic plaatsen.

Vriendelijke groeten

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 27 mei 2018 20:51

""" dat gewoonlijk onder hetzelfde dak met de verzekerde woont """"

artemis
Berichten: 3293

#8 , 27 mei 2018 21:47

Alles hangt af van de precieze polisvoorwaarden qua reden tot annulatie en tijdstip. De ene annulatieverzekering is de andere niet.
Aan je datums kan ik niet goed aan uit, tot 20/5 of tot en met 20/5?

Dus lees de polisvoorwaarden en of contacteer de verzekeraar.
Naar wat je schreef is het niet ondenkbaar dat de verzekeraar oordeelt dat je de 19de al had moeten annuleren en niet de 20ste. Maar misschien loopt het zo een vaart niet.

Terug naar “Algemeen”