Auto van grootouders naar kleinkinderen

Ann179
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto van grootouders naar kleinkinderen

#1 , 21 mar 2018 13:59

Hallo,
Mijn moeder is gestopt met rijden, en wil haar auto graag verder laten gebruiken door mijn 2 zonen (19 en 20 jaar, allebei met rijbewijs). Ik lees allerlei info over hoe het gaat voor overdracht van ouder naar kind, maar niets over overdracht van grootouder naar kleinzonen.. Hoe gaat dat in zijn werk? En moet ALLES overgezet worden (inschrijving, nummerplaat, verzekering,..) of alleen verzekering? En hoe kan ik ervoor zorgen dat de verzekering geldt voor beide zonen (aangezien die maar op één naam kan)?
Alvast bedankt!
Mvg,
Ann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mar 2018 17:57

Neem contact met een verzekering. Die regelen alles, want er is nieuwe inschrijving , plaat en verzekering nodig. Maar ik denk dat dit best op uw naam gebeurt, gezien hun leeftijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 21 mar 2018 19:16

Er is inderdaad enkel een gunst voor ouder op kind (of van echtgenoot naar echtgenoot).
Van grootouder op kleinkind is er geen gunstmaatregel.
Dit zal dus behandeld worden als een gewone verkoop (tenzij je 2x BIV wenst te betalen en de wagen eerst op jouw naam te zetten en daarna op die van je kinderen).

Ook al wilt u de wagen voor beide zonen: er zal maar 1 van de 2 hoofdaansprakelijke zijn.
Dit voor de wet (er kan maar 1 eigenaar zijn die ook de belastingbrief krijgt), als voor de verzekering (die de factuur en de groene kaart krijgt). Op de verzekering kun je wel beide zonen als chauffeur plaatsen zonder probleem.

Procedure als je volledig correct wilt zijn:
Je moeder gaat met de wagen naar de keuring en meldt dat ze hem wilt verkopen.
Hiervoor betaalt ze een toeslag, maar je krijgt wel een extra formulier.
Dit formulier geeft ze aan je zonen (of aan jou).
Hiermee ga je naar je makelaar, samen met kopie van beide rijbewijzen en ID's (of je zonen gaan allebei tegelijk).
Deze vult de papieren online in, en kleeft hier een sticker op met de referentie.
Deze vraagt een nummerplaat aan, deelt de combinatie meteen mee.
Deze zal ook meteen een groene kaart voor 1 maand meegeven.

Je zonen zorgen voor een replicatie voor de voorkant.
Indien dit allemaal in de voormiddag uitgevoerd is, staat de postbode de dag erna aan de deur met het inschrijvingsbewijs en de nummerplaat. Kostprijs te betalen aan de postbode (40 euro).
Met alle papieren die je nu hebt, mag er gereden worden met de auto door je zonen.
Binnen de maand volgt de definitieve groene kaart.
Binnen de 2 maanden volgen de belastingen en de BIV.

Gelet op de leeftijd van je zonen zal de premie sowieso hoog zijn, wees gewaarschuwd.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 21 mar 2018 20:39

Zoals hierboven beschreven is grootouder naar een kind de normale verkoopsprocedure.

Neem zelf de auto over om de keuring voor verkoop te vermijden en neem een verzekering met een van je kinderen als hoofdbestuurder en de andere als tweede bestuurder. Als het een kleine wagen betreft valt die polis BA al met al nog mee bij sommige verzekeraars. Zo heb ik het gedaan omdat ik niet het risico wou lopen bij zwaar ongeval een recht van verhaal aan m n been te hebben en - hangt af van verzekeraar tot verzekeraar - een potentiële BM verhoging op meerdere polissen aan m n broek te hebben. k Heb dit mede gedaan omdat ik al meer dan 2 auto s had zodat “occationele bestuurder” ongeloofwaardig wordt ook al gebruiken wij die auto het meest. Ik ben allergisch voor risico s die weliswaar klein van kans zijn om voor te komen (ongeval met zware lichamelijke schade) doch als je pech hebt je veeeeeel geld kosten (recht van verhaal “beperkt” tot een dikke 30.000€ behalve uitsluitingen waar t meer is)

Als die auto je tweede auto is en ze naar waarheid occationele bestuurder zijn (niet dagelijks naar school etc) dan kan je naar waarheid de goedkopere optie “occationele bestuurder” overwegen. Er zijn maatschappijen die ook de BM van occationele bestuurders laten zakken vanaf 10 voor elk ongevalvrij jaar.

Vraag dus bij je verzekeraar na wat er gebeurt mer de BM van de andere wagen(s) bij ongeval en welke BM het kind na x jaar ongevalvrij krijgt als hij zelf een polis neemt.

Terug naar “Algemeen”