Makelaar stelt eigen firma voor

ontion
Topic Starter
Berichten: 2

Makelaar stelt eigen firma voor

#1 , 17 feb 2018 11:13

Tijdens de laatste storm is er een boom op ons metalen tuinhuis gevallen van de buren. Ik heb foto's genomen en naar mijn makelaar gebeld. Ik melde wat er gebeurd was en dat het tuinhuis niet meer kon opengemaakt worden zonder het te forceren /stuk te maken)... De makelaar melde mij toen dat ze werkmannen hadden die dit snel zouden komen oplossen en ineens een bestek zouden opmaken.

Een uur later kreeg ik al telefoon dat de firma kon langskomen voor te komen kijken. Deze melden ons dat het tuinhuis dient afgebroken te worden omdat het niet veilig was. Deze hebben dit afgebroken en weggebracht. De week later krijg ik de factuur van de afbraak 500 € (1,5 u werk) en de offerte voor nieuw tuinhuis 3200 €.... Waarvan 1600 € (excl btw) aan werkuren.

Nu is de prijs van het tuinhuis normaal, maar de werkuren uiteraard niet... De Expert van de verzekering komt langs en keurt uiteraard het bestek niet goed en plakt er zelf een prijs op....

Wat later blijkt dat de expert het vermoede heeft dat er fraude was gepleegt door het veel te hoge bestek en afbraakwerken. Blijkt dat makelaar en afbraakfirma broers zijn...... Er was mij initieel gemeld dat dit eigenlijk een dienst van de makelaar zelf was...

Ik vermoed dat de makelaar sytematisch zijn broers bedrijf aanspreekt om klusjes op te knappen en veel te hoge prijzen aanrekend voor deze klusjes voor de verzekering....

Door deze reden krijg ik nu het bedrag van 400 € voor een metalen tuinhuis van 18 m²

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2018 12:15

Van makelaar veranderen en snel

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 feb 2018 13:08

U bent niet verplicht in te gaan op de offerte voor het nieuwe tuinhuis indien die te hoog is. Zolang uw makelaar u niet verplicht de offerte te aanvaarden doet hij niets verkeerd. Ik zie geen enkel causaal verband tussen die hoge offerte en de schaderaming door de expert. Zonder die offerte zou de expert hetzelfde bedrag voorgesteld hebben.

Ik volg uw logica niet, aangezien niemand u verplicht in te gaan op de hoge offerte.

Wat uw mogelijkheden betreft: een klein berghok kopen van 400 EUR of bijleggen; of tegenexpertise vragen indien u niet akkoord gaat met de voorgestelde vergoeding.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 17 feb 2018 17:06

Expert van de verzekering ? Die zal dus zeker de schade niet te hoog ramen. cfr " Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" .
Door deze reden krijg ik nu het bedrag van 400 € voor een metalen tuinhuis van 18 m²
Als ik nog eens een tuinhuis zou nodig hebben, mag die expert bij mij komen leveren. U ziet toch zelf dat dit niet kan, een nieuw tuinhuis leveren en plaatsen, opruimen schade... en dat alles voor die 400 €?

En dan verder : factuur voor afbraak 500 € voor 1,5 u werk. Voor hoeveel mensen, zit daar ook al de tijd in van komen en wegvoeren + storten.... ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 feb 2018 17:18

Expert van de verzekering ? Die zal dus zeker de schade niet te hoog ramen. cfr " Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" .
Door deze reden krijg ik nu het bedrag van 400 € voor een metalen tuinhuis van 18 m²
Als ik nog eens een tuinhuis zou nodig hebben, mag die expert bij mij komen leveren. U ziet toch zelf dat dit niet kan, een nieuw tuinhuis leveren en plaatsen, opruimen schade... en dat alles voor die 400 €?

En dan verder : factuur voor afbraak 500 € voor 1,5 u werk. Voor hoeveel mensen, zit daar ook al de tijd in van komen en wegvoeren + storten.... ?
In dat geval moet TS een tegenexpertise vragen.
Staat los van de offerte van de familie van de makelaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#6 , 11 apr 2018 22:26

Wettelijke bepalingen ivm draagwijdte van de informatieverplichting van de verzekeringstussenpersoon: cf. art 273 en volgende verzekeringswet: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Indien deze bepalingen geschonden zijn kunt u de makelaar daarvoor aansprakelijk houden.

Bovendien: Verzekeringstussenpersonen hebben bepaalde gedragsregels waaronder regels over objectiviteit en belangenconflicten. De bepalingen zijn (nog) niet afdwingbaar. Door het feit dat deze regels sectoraal aanvaard zijn, kunnen ze in de beoordeling van klachten als referentiepunt gebruikt worden voor de Ombudsman van de Verzekeringen en door de rechters in geval een gerechtelijke procedure.

http://www.fvf.be/uploads/docs/gedragsr ... rsonen.pdf

Klachtenprocedure bij de ombudsman:
http://www.ombudsman.as/nl/documents/re ... durenl.pdf

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#7 , 12 mei 2018 23:41

Duidelijk geval van belangenconflict, wat onder AssurMiFID en vooral nieuwe verzekeringswet 2014 duidelijk moet worden gerapporteerd en opgelost.
Zie inderdaad ook Ombudsman, maar spreek desnoods maatschappij zelf aan voor verdere info. Finaal wordt ook maatschappij hierbij benadeeld.

Terug naar “Algemeen”