Opgelegde hospitalisatieverzekering

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Opgelegde hospitalisatieverzekering

#1 , 03 jan 2018 01:16

Ik ben collectief ontslagen en in brugpensioen gesteld enkele jaren geleden. Wij hadden een (dkv) hospitalisatieverzekering als extra-legaal voordeel en na ons ontslag werd die behouden voor de bruggepensioneerden tot de pensioenleeftijd (de kostprijs werd afgetrokken van onze ontslagvergoeding).
Vraag : is het mogelijk om die dkv verzekering over te dragen naar een andere verzekeraar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2018 10:31

Is het mogelijk om die dkv verzekering over te dragen naar een andere verzekeraar?
Voor zover ik weet kan je een hospitalisatieverzekering niet "overdragen". Je kan ze enkel stoppen, en bij een andere verzekeringsinstelling een nieuwe openen (met waarschijnlijk een bepaalde wachttijd waarin u minder verzekerd bent).

Maar dat zou ik in uw geval niet aanraden. Je zal bij een andere verzekeringsinstelling een véél en véél hogere premie betalen voor hetzelfde soort verzekering, aangezien je momenteel hoogst waarschijnlijk geniet van een voordelig tarief omdat dit de hospitalisatieverzekering was van u als werknelmer (via uw werkgever). In de meeste gevallen betaalt u dan een veel lagere premie dan moest u gewoon als 60 plusser zo'n verzekering afsluiten.

Daarenboven is de maatschappij waar u bij aangesloten bent, één van de betere op de markt, voor zover ik weet. Ik zou in uw plaats niet veranderen. Mag ik vragen wat uw motivatie zou zijn om te wijzigen van hospitalisatieverzekering?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#3 , 03 jan 2018 14:31

Mag ik vragen wat uw motivatie zou zijn om te wijzigen van hospitalisatieverzekering?
Mijn dkv vervalt automatisch op mijn pensioenleeftijd. Ik vrees dat ik dan heel veel moet betalen om terug ééntje af te sluiten (hoe ouder, hoe duurder?). Tweede punt : vroeger moest ik alle documenten afgeven op de personeelsdienst en zij regelden alles. Mijn bedrijf is gesloten en gedelokaliseerd naar het buitenland. Ik heb geen ervaring wat mij nu te doen staat. Tertio : indien U een opgelegde autoverzekering heeft dan bepaalt uw werkgever tegen welke voorwaarden. Maar misschien heb jij zelf liever een omnium, toch?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2018 14:59

Mag ik vragen wat uw motivatie zou zijn om te wijzigen van hospitalisatieverzekering?
Mijn dkv vervalt automatisch op mijn pensioenleeftijd.
Heb je daar geen mogelijkheid om veder verzekerd te blijven tegen een voordelig tarief? Bij de overgrote meerderheid van hospitalisatieverzekeringen die werkgevers aanbieden, is dit het geval. Meestal ga je dan veel meer betalen als je een nieuwe hospitalisatieverzekering neemt, in plaats van aangesloten te blijven bij die van je werkgever. Je moet een zoeken naar de "Wet Verwilghen" waarin één en ander beschreven staat.
Tweede punt : vroeger moest ik alle documenten afgeven op de personeelsdienst en zij regelden alles. Mijn bedrijf is gesloten en gedelokaliseerd naar het buitenland. Ik heb geen ervaring wat mij nu te doen staat.
Wat uw bedrijf deed, was alles gewoon doorsturen naar DKV. Dit kan u zelf doen. Mail even naar DKV en stel hen de vraag wat u moet doen indien u op hen beroep wenst te doen. Meestal volstaat het hen te contacteren als u weet hebt dat u moet opgenomen worden, en veel kans dat zij alles rechtstreeks met het ziekenhuis regelen. Bij ons op het werk wordt van ons verwacht dat wij zelf contact opnemen met onze verzekeraar. Personeelsdienst komt daar niet tussen. Dit gaat héél makkelijk: er is één e-mail adres waar we alles naartoe kunnen sturen en zij doen de rest. (Ik heb hier jammer genoeg veel ervaring mee: ernstig ziek kind dat regelmatig moet opgenomen worden. Iedere keer volstaat een kort mailtje met: "Beste, mijn zoontje X zal op datum Y opgenomen worden in ziekenhuis Z voor deze en deze behadeling." ziekenhuis factuur wordt rechtstreeks door verzekering betaalt. Facturen van eventueel ambulante zorgen stuur ik na via de post en worden na twee weken ook utbetaald.)
Tertio : indien U een opgelegde autoverzekering heeft dan bepaalt uw werkgever tegen welke voorwaarden. Maar misschien heb jij zelf liever een omnium, toch?
Da's waar. Niemand belet u om uw bestaande verzekering af te sluiten en elders een nieuwe te openen. Of niet, want een hospitalisatieverzekering is niet verplicht. Als u er geen wenst, kan dit ook en laat u gewoon uw DKV verzekering afsluiten. U bent daar volledig vrij in. Maar "overdragen" (zoals je een pensioenspaarfonds van de éne naar de andere bank kan overdragen, bijvoorbeeld) kan niet met een hospitalisatieverzekering. Je kan hooguit afsluiten en elders een gelijkaardige verzekering opstarten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

berenod
Berichten: 942

#5 , 03 jan 2018 16:16

Mag ik vragen wat uw motivatie zou zijn om te wijzigen van hospitalisatieverzekering?
Mijn dkv vervalt automatisch op mijn pensioenleeftijd. Ik vrees dat ik dan heel veel moet betalen om terug ééntje af te sluiten (hoe ouder, hoe duurder?). Tweede punt : vroeger moest ik alle documenten afgeven op de personeelsdienst en zij regelden alles. Mijn bedrijf is gesloten en gedelokaliseerd naar het buitenland. Ik heb geen ervaring wat mij nu te doen staat. Tertio : indien U een opgelegde autoverzekering heeft dan bepaalt uw werkgever tegen welke voorwaarden. Maar misschien heb jij zelf liever een omnium, toch?
Bij DKV kan u alvast zelf bijbetalen zodat u later na uw pensioen aan een voordelig tarief de verzekering kan laten verder lopen.
Dit noemt Plan Horizon.

Natuurlijk is dit het voordeligst wanneer u tijdig hiermee begint, bij mijn werkgever werden wij op de hoogte gesteld van deze optie.
Dit gaat niet via het werk, dit is iets dat u rechtstreeks met DKV regelt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2018 17:12

Da's bij ons ook een mogelijkheid, maar zelfs al doe je dit niet, dan nog hebben we een voordeligere premie bij de verzekeraar als we aangesloten blijven na ons pensioen, dan wanneer we als "gewone particulier" zouden intekenen voor diezelfde verzekering. Maar da's uiteraard eigen aan de verkeraar. Dit kan bij DKV niet het geval zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”