Verzekering trekt zich terug bij gestolen voertuig

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

Re: Verzekering trekt zich terug bij gestolen voertuig

#16 , 11 dec 2017 14:36

Cash betalingen boven de €300 mogen niet? Dus als u een iphone koopt bv 2dehands gaat u die betalen met een bankcheque?
Lijkt me straf.. maar denk dat 99% van de mensen dit toch cash zou betalen



Oei sorry zie nu dat het 3000€ is.
Laatst gewijzigd door Geoffreyth93 op 11 dec 2017 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 11 dec 2017 14:38

...
Laatst gewijzigd door asperger op 11 dec 2017 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 11 dec 2017 14:39

Omdat de verzekering nagaat hoe de auto ooit betaald is geweest. Dit is gebeurd door middel van een bankcheque die op mijn naam stond. Het overige bedrag ( de helft) is betaald cash door mijn moeder. De polis is afgesloten door mijn moeder omdat zij er 5 dagen in de week mee rijdt en ik enkel in het weekend. Logisch toch dat de verzekering op haar naam staat met mij als occasionele bestuurder?
Heeft u moeder dan geen factuur ontvangen van die aankoop?
Welke voorwaarden (bv qua eigendomsbewijs...) staan er in het contract ivm diefstalverzekering?
Daarmee bent u akkoord gegaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 dec 2017 14:43

De wagen is particulier gekocht dus er is idd een aankoopfactuur van.
Ik snap gewoon niet dat ze zo kunnen doen om het feit wie de wagen heeft betaald..
ik bedoel als ik bv een rijke suikernonk heb dan zou die mij geen auto mogen kopen want ik mag hem niet op mijn naam verzekeren omdat hij hem in het verleden heeft aangekocht voor mij..

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 dec 2017 14:45

Waarom zou de TS of zijn moeder hier enig bewijs moeten leveren over de aanschaf van de wagen? Dit lijkt me niet in verband te staan met zowel de casus van de diefstal als de correctheid van de contractgegevens. En dan nog, het is de verzekering die hier claimt misleid te zijn. De bewijslast ligt dan ook volledig bij hen.

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#21 , 11 dec 2017 14:51

Lanox,

danku voor deze reactie. Dit is net wat ik probeer te vertellen. Ik vind dat wij hier eegens in de fout zijn gegaan? Mijn moeder is hoofdbestuurder want zij rijdt 5/7 met de wagen. Ik ben 2de bestuurder, ( staat vermeld in de polis). Op het ogenblik van de feiten was mijn moeder met de wagen weg. ( waar ook niks verkeerd mee is?). Alles is betaald geweest van verzekering en dergelijke, de wagen was gekeurd en volledig in orde. Maar omdat ze zien dat ik mee aan de auto heb betaald trekt de verzekering zich volledig terug??

De reden waarom ik met touring communiceer cia email is omdat mijn moeder ( raar maar waar) totaal niet met een computer bekend is en zelfs zelf geen emailadres heeft..

Mvg

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 11 dec 2017 14:55

Waarom zou de TS of zijn moeder hier enig bewijs moeten leveren over de aanschaf van de wagen?

Omdat eigenaar van een wagen niet noodzakelijk samenvalt met verzekeringnemer.
Bij diefstal is de eigenaar de benadeelde en niet de verzekeringnemer.

Maar ik herhaal: dit staat allemaal in de polisvoorwaarden.
Dus die eerst lezen.
Als er iets te eisen valt door TS (of zijn moeder) dan zal dat zijn volgens die polisvoorwaarden!
Al de rest is navelstaren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#23 , 11 dec 2017 14:59

Welke verzekeringen dekken een autodiefstal?
Alle Omniumformules van Touring Verzekeringen vergoeden u bij beschadiging of vernieling veroorzaakt door diefstal van uw wagen of een poging tot diefstal.
U krijgt dus de waarde van uw voertuig terugbetaald in geval van total loss, d.w.z. als het voertuig niet teruggevonden wordt of niet in uw bezit is binnen de 30 dagen na de datum waarop u klacht hebt ingediend bij een bevoegde instantie.
Met de optie “autobijstand” tot slot kunt u maximum 30 dagen per jaar een vervangwagen krijgen in België als uw voertuig gestolen is.
Welke stappen moet u ondernemen?
Onmiddellijk nadat u vastgesteld hebt dat uw auto gestolen is, moet u een klacht indienen bij de bevoegde gerechtelijke instanties of politiedienst. U moet het schadegeval ook binnen de 24 uur aan uw verzekeraar melden om een schadevergoeding te kunnen krijgen. Vermeld de precieze omstandigheden, de oorzaken, de omvang van de schade en de identiteit van eventuele getuigen en/of slachtoffers.
Denk er ook aan om, zodra uw verzekeraar dit vraagt, de sleutels, de afstandsbedieningen en de autopapieren van uw voertuig aan hem te bezorgen. Als deze gestolen zijn, geef hem dan een bewijs van de diefstalaangifte van deze verschillende elementen (ontvangen door de bevoegde gerechtelijke instanties of politiedienst).
Deze stappen kunnen ook worden gevolgd bij een poging tot diefstal, vandalisme en diefstal van de sleutels en/of de afstandsbediening van het voertuig.
Wat is gedekt bij diefstal?
In geval van total loss tengevolge van een autodiefstal, betalen we u de “te verzekeren waarde” terug, d.w.z. de waarde die u hebt meegedeeld bij het opstellen van uw verzekeringscontract. Deze omvat bijvoorbeeld:
De cataloguswaarde van het voertuig, taksen niet inbegrepenDe cataloguswaarde van de opties of de accessoires die niet zijn inbegrepen in de cataloguswaarde van het voertuig (zelfs als deze gratis zijn aangeboden bij de aankoop).De accessoires die na het afsluiten van de verzekering zijn geplaatst (als ze niet meer dan 5% van de verzekerde waarde bedragen)
Bij een poging tot diefstal worden de kosten voor het vervangen van de sloten en/of voor het vervangen van de codes van het antidiefstalsysteem gedekt door uw verzekering.
In welke gevallen bent u niet gedekt door uw verzekering?
Wij garanderen de schadevergoeding van uw voertuig bij diefstal, behalve als die diefstal gebeurd is in één van de volgende situaties. Bijvoorbeeld:
Een portier en/of de kofferruimte waren niet op slotEen raam en/of het dak waren niet geslotenDe contactsleutel en/of het bedieningstoestel van het antidiefstalsysteem bevonden zich in of op het voertuig
Diefstal of beschadiging van antennes, achteruitkijkspiegels, logo’s, ruitenwissers en wieldoppen is niet gedekt, behalve als uw voertuig in een afgesloten garage stond waar ingebroken is.



Ook vermelden zij duidelijk binnen de 30 dagen. Ondertussen zijn we al meer dan 3 maanden ver en zijn ons aan het lijntje blijven houden en zeiden dat het schadegeval afgesloten was en ze overgingen tot betaling totdat mijn moeder vandaag een brief krijgt dat alles nietig is verklaard.
Sorry maar vind dit echt onmenselijk...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 11 dec 2017 15:05

Maar ze kunnen toch niet weten dat jij een deel van de koopprijs betaalde?
Ik herhaal: op wiens naam staat de aankoopfactuur?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#25 , 11 dec 2017 15:11

2 - Verkoop, overdracht, schenking en vervanging van het omschreven voertuig

Vergeet niet ons meteen te waarschuwen als u uw voertuig van de hand doet. De dekking wordt toegekend aan u, uw echtgeno(o)t(e) en uw inwonende kinderen die de wettelijke leeftijd hebben om te sturen, gedurende 16 dagen vanaf de eigendomsoverdracht voor zover

• het omschreven voertuig rijdt met de nummerplaat die het had vóór de eigendomsoverdracht.

Als de schade veroorzaakt is door een andere verzekerde of als het overgedragen voertuig een bromfiets is, komen wij tegemoet ten gunste van de benadeelden, maar zullen wij terugbetaling vragen van de gestorte vergoedingen.

Bij afloop van de termijn van 16 dagen eindigt de dekking. Behoudens schriftelijk akkoord van ons, wordt het contract niet overgedragen aan de nieuwe eigenaar van het voertuig.

Vergeet niet ons meteen te waarschuwen als u een ander voertuig koopt en ons de kenmerken ervan mee te delen. Doet u dat niet, dan zullen wij onze tegemoetkoming weigeren.


DIT IS WAT ER BIJ TOURING VERMELD WORDT.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#26 , 11 dec 2017 15:12

NOGMAALS: Op wiens naam staat de factuur?
Van groot belang want het gaat hier niet om de B.A. verzekering waaruit u citeert.
Geen appels met peren vergelijken geldt ook in verzekeringszaken.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#27 , 11 dec 2017 15:15

In de polis van touring staat toch niets vermeld over dat het niet mag dat iemand anders de aankoop heeft gedaan? De factuur staat op mijn naam omdat ik aan de bank moest kunnen aantonen dat ik het geld heb geleend voor een wagen en niet bv voor drugs of dergelijke.

Geoffreyth93
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#28 , 11 dec 2017 15:16

Particulier is er toch nooit een “echte” factuur maar enkel een verkoopsovereenkomst tussem beide partijen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 11 dec 2017 15:18

In de polis van touring staat toch niets vermeld over dat het niet mag dat iemand anders de aankoop heeft gedaan? De factuur staat op mijn naam omdat ik aan de bank moest kunnen aantonen dat ik het geld heb geleend voor een wagen en niet bv voor drugs of dergelijke.
Dat is dus de verklaring. Als ik, persoon A, een diefstalverzekering neem op een goed dat aan B toebehoort, dan kan ik ondanks het betalen van premies geen vergoeding krijgen. Als niet-eigenaar heb je immers geen enkel nadeel geleden.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#30 , 11 dec 2017 15:21

Particulier is er toch nooit een “echte” factuur maar enkel een verkoopsovereenkomst tussem beide partijen
Dat is de reden waarom ze in hun polis die clausule hebben gezet dat de verzekering moet worden ingelicht bij eigendomswissel.
Hebben jullie dat gedaan?

Ik geloof best dat julie tegoedertrouw handelden, ben er zelfs zeker van. Maar zo werkt het dus niet en ik veronderstel dat jullie hier een correct antwoord verwachten....dus, ja,....

Probeer nog eens te protesteren, wie niet waagt die niet wint en je weet maar nooit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Algemeen”