Aan wie betaald de verzekering bij diefstal: aan de eigenaar of de huurder

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

Aan wie betaald de verzekering bij diefstal: aan de eigenaar of de huurder

#1 , 06 nov 2017 12:35

Onze firma (firma A) verhuurt goederen aan firma B. Deze Firma B gebruikt deze goederen op een evenement van firma C. Op dit evenement van firma C worden onze goederen (van firma A dus) gestolen. Geen zorg: firma C had een diefstal verzekering voor dit evenement. En jawel deze vezekering vraagt aan ons (eigenaar dus) de nodige aankoopfacturen van de gestolen goederen. Documenten welke wij netjes doormailden.

Vragen:

Aan wie gaat de evenenmentsverzekering van firmaC de goederen uitbetalen? Firma C: de verzekeringsnemer, of firma A: de eigenaar van de goederen. Indien aan de firma C (in feite de onderhuurder) wordt uitbetaald, moet de eigenaar (firma A) hiermede akkoord gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2017 13:18

Firma A heeft enkel en alleen een overeenkomst met firma B. Als B de gehuurde goederen niet kan terugbezorgen, moet B deze goederen vergoeden aan A, volgens de afgesproken voorwaarden (nieuwprijs - afschrijving?, afin, speelt verder weinig rol in uw vraagstelling).

Hoe B aan de schadevergoeding komt die ze aan A moet betalen, speelt voor A totaal geen rol. Of B deze uit eigen zak betaalt, of terugvorderd bij C, is allemaal interne keuken tussen B en C. A moet helemaal nergens mee akkoord gaan, en B moet aan A helemaal nergens toelating voor vragen. Zelfs als de schadevergoeding die C aan B betaalt (om maar iets te zeggen), hoger is dan de schadevergoeding die B aan A moet betalen, dan nog heeft A daar geen zaken mee, en mag B het verschil houden.

Dus kortom: alles wat B en C en hun verzekeringen onderling regelen, speelt voor A geen rol. A zal de afgesproken schadevergoeding voor de vermiste goederen moeten betaald krijgen, en daarna is de kous voor A af. Het is mogelijk dat A deze schadevergoeding door de verzekering van B of C zal uitbetaald krijgen, maar ook dat (= de rekening vanwaar het geld komt) is irrelevant voor A.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 06 nov 2017 14:45

Dank U Tom voor je reactie. Inderdaad zo simpel kan het leven zijn. Dat dachten wij ook. Dus wij (firma A) stuurden factuur van verdwenen goederen naar firma B. Factuur werd direct door hen geprotesteerd: wij moesten het maar regelen met verzekering van C. Maar de verzekering van C heeft aan C uitbetaald. Wij trachten via gerecht ons geld te krijgen van B. Mis poes: in onze algemene voorwaarden staat dat B ten alle tijden de goederen moet vergoeden. Gerecht vindt dat diefstal niet onder ten alle tijden valt. Wij hadden zoiets van les geleerd, we passen onze voorwaarden aan en vermelden diefstal uitdrukkelijk. Totdat we op het idee kwamen van achter het verzekeringsgeld te gaan dat C ontvangen heeft. Geen contractuele band met C dus we zetten er onze BA uitbatingsverzekering op. Grote paniek bij C: zij hadden wel aan B betaald. Oké, met dit gegeven gingen we in beroep. C wil echter niet het bewijs geven dat ze aan B betaalden. Tja, het beroep loopt nog, maar we hoopten wel met het bewijs sterker te staan. Onze BA heeft ook afgehaakt om achter het verzekeringsgeld te gaan. Ze beweren dat A en C een contractuele band heeft en dan komt onze BA niet tussen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2017 14:52

Dank U Tom voor je reactie. Inderdaad zo simpel kan het leven zijn. Dat dachten wij ook. Dus wij (firma A) stuurden factuur van verdwenen goederen naar firma B. Factuur werd direct door hen geprotesteerd: wij moesten het maar regelen met verzekering van C.
Daar had u moeten protesteren. U had geen enkele contractuele overeenkomst met C (vermoed ik). Door C erbij te betrekken, is de zaak enkel maar complexer geworden.
C wil echter niet het bewijs geven dat ze aan B betaalden.
Waarom willen ze dit bewijs niet leveren? Bevestigd B dat C hen betaald heeft, of ontkennen ze dit?

Als de verzekering C uitbetaald heeft, zit het geld ofwel bij C ofwel bij B. Als C effectief aan B betaald heeft, zie ik niet in waarom zij hier niet het bewijs van willen leveren.

Is het in de toekomst niet handiger voor jullie om zelf een diefstalverzekering af te sluiten voor jullie materiaal, en de premie daarvan door te rekenen in de verhuurprijzen? Je kan dan in de algemene voorwaarden laten opnemen dat bij diefstel, de huurder aangifte dient te doen bij de poltie en jullie de nodige stukken te bezorgen zodat jullie je diefstalverzekering kunnen inschakelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 06 nov 2017 17:45

Dus wij (firma A) stuurden factuur van verdwenen goederen naar firma B. Factuur werd direct door hen geprotesteerd: wij moesten het maar regelen met verzekering van C.
Natuurlijk protesteerden we dit onmiddellijk en weigerden dit met C rechtstreeks te regelen, want contractueel hebben wij niets met C, geen leverbon etc.
Als de verzekering C uitbetaald heeft, zit het geld ofwel bij C ofwel bij B. Als C effectief aan B betaald heeft, zie ik niet in waarom zij hier niet het bewijs van willen leveren.
C had vernomen dat wij via de rechtbank (de vermelding ten allen tijde dekte volgens de rechter niet het geval van diefstal) niet van B gingen trekken. Als wij het bewijs hebben dat C aan B toch betaald heeft, staat B zwakker in de beroepsprocedure. C en B werken samen. B had te weinig materiaal en huurde bij A éénmalig in. Kortom wij (A) zijn heel misbaar. C heeft B nodig voor zijn evenementen te organiseren.

Daarom mijn vraag in de eerste post: Bij diefstal kan dit dat de verzekering zonder akkoord van de eigenaar aan huurder uitbetaald. Firma A heeft dus wel van de verzekering van C het bewijs gekregen dat de goederen (na de vrijstelling) vergoed zijn aan C.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2017 21:25

Daarom mijn vraag in de eerste post: Bij diefstal kan dit dat de verzekering zonder akkoord van de eigenaar aan huurder uitbetaald. Firma A heeft dus wel van de verzekering van C het bewijs gekregen dat de goederen (na de vrijstelling) vergoed zijn aan C.
Wat zegt de verzekering van C van het feit dat C niet aan A betaald? Op dit moment heeft B en / of C dus geld opgestreken dat u toebehoord. In mijn ogen is dit oplichting van C en / of B. Ik zou dreigen met aangifte te doen bij de politie. Schrijf zowel B als C beiden dezelfde brief (één brief gericht aan beiden, en per partij een aangetekende kopie verzenden) waarin je de situatie nog eens oplijst, en meld dat indien geen van beide partijen met het verzekeringsgeld over de brug komt, u zich genoodzaakt ziet om naar de politie te stappen om aangifte te doen van oplichting. B en / of C heeft immers met uw facturen, geld verkregen van de verzekering om uw schade te vergoeden, zonder dit geld door te storten naar u.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”