algemene voorwaarden brandpolis

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

algemene voorwaarden brandpolis

#1 , 16 sep 2017 23:17

Mijn brandpolis (het document) bestaat uit twee delen:
- bijzondere voorwaarden (een getypt document)
- algemene voorwaarden (een gedrukt boekje zonder vermelding van datum)

In het polisblad wordt verwezen naar dat boekje voor wat betreft de algemene voorwaarden.

Nu stel ik vast dat op de website van de verzekeringsmaatschappij de algemene voorwaarden ook kunnen worden gedowload.
Dat is een boekje dat er op het eerste zicht identiek uitziet zoals hetgeen dat ik bezit, ook zonder datum, maar de inhoud ervan verschilt:
Bijvoorbeeld zijn de voorwaarden waaronder men een neutrale expert kan aanstellen verschillend.

Welk boekje is nu bindend voor de maatschappij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 sep 2017 09:37

Het zijn de huidige algemene voorwaarden die gelden, ook al zijn die 5 dagen geleden aangepast en heb jij er geen weet van. Anders zou die maatschappij bij iedere aanpassing van zijn Algemene Voorwaarden, hoe miniem ook, aan iedere klant een nieuw boekje moeten sturen. Is natuurlijk niet haalbaar.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2017 11:43

Indien men tijdens de duur van het contract de algemene voorwaarden wijzigt, dan is dat toch contractbreuk?
Ik werd nooit ingelicht dat er nieuwe "algemene voorwaarden" zouden gelden.
Ik was van mening dat men dat moet meedelen en mogelijkheid geven tot opzegging contract.

Nu moet je in feite een blanco cheque tekenen bij het onderschrijven van het contract, aangezien
de voorwaarden van het contract van dag tot dag zonder kennisgeving kunnen worden gewijzigd.

Weet iemand op welk wetsartikel dit is gebaseerd?

In mijn "oude" algemene voorwaarden staat dat men ingeval van betwisting over de schadevergoeding een extern
expert kan aanstellen en dat, indien men gelijk krijgt, de verzekeringsmaatschappij zijn ereloon vergoedt.
Daar staat geen limiet bij vermeld.
In de recentste algemene voorwaarden staat dat het ereloon nooit voor meer dan 3 percent van het schadebedrag
wordt vergoed door de verzekering. Wat betekent dat voor kleine en middelgrote schadegevallen het grootste deel van het
ereloon door de verzekerde dient betaalt, zelfs als hij gelijk krijgt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 sep 2017 18:43

Stel u hebt geen computer.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2017 00:10

Ja maar hoe zit het nu eigenlijk?
Blijven de algemene voorwaarden van toen ik de polis afsloot van kracht of mogen die zonder enige verwittiging stoemelings worden gewijzigd?

Blaatpraat
Berichten: 3791

#6 , 20 sep 2017 14:37

Daarom staat er in zo'n voorwaarden normaal gezien altijd een clausule in dat ze ten alle tijde kan gewijzigd worden, zonder dat de klant hiervan op de hoogte gesteld moet worden.
Kijk maar eens of je dit ergens ziet staan.

Is dit niet het geval, dan telt enkel de versie die je gekregen hebt bij het ondertekenen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 sep 2017 16:21

Hetgeen ik 3 dagen geleden ook al vermelde.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 20 sep 2017 17:06

Waar halen jullie dat toch vandaan?
De wetgeving ter zake laat geen twijfel:

24 DECEMBER 1992. - Koninklijk besluit betreffende de verzekering tegen brand en andere gevaren wat de eenvoudige risico's betreft.
Art. 7. In geval van combinatiepolissen dient de mogelijkheid voor de verzekeringnemer om de gehele verzekeringsovereenkomst op te zeggen indien de verzekeraar de waarborg opzegt met betrekking tot een of meer verzekerde gevaren, uitdrukkelijk in de algemene polisvoorwaarden te worden vermeld.
Behoudens om rekening te houden met een wijziging van het risico mag de verzekeraar zich niet het recht voorbehouden de in de overeenkomst bedongen algemene voorwaarden te wijzigen, zelfs al gaat dat recht gepaard met een opzeggingsmogelijkheid voor de verzekeringnemer.

Verder geldt het Burgerlijk Wetboek met Art. 1134:
"Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht."

Kortom: Pacta sunt servanda, ook voor de brandverzekering.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mbbs1024
Berichten: 474

#9 , 13 mei 2018 11:54

Bij mijn verzekeringsfaktuur staat er telkens op dat het betalen van de faktuur impliceert dat ik akkoord ga met de nieuwe, gewijzigde algemene voorwaarde.
Al je dan die voorwaarden opvraagt, krijg je die ook toegestuurd.

Terug naar “Algemeen”