Autoverzekering weigerd polis stop te zetten na schrapping plaat.

Michael 1997
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Autoverzekering weigerd polis stop te zetten na schrapping plaat.

#1 , 09 aug 2017 05:02

Beste leden van dit forum.
Wie kan mij raad geven met volgend probleem;
Ik ben 2 jaar geleden naar verzekeringsmaatschappij A gegaan voor mijn auto (vezekerd in december 2015) en motorfiets (verzekerd in juli 2016) te verzekeren.
Net 1 jaar later heb ik besloten om eens naar een andere verzekeringsmaatschappij B over te stappen.
Hierbij werden de nodige opzegbrieven opgesteld en verstuurd. De enige respons hier op was een brief dat mijn autoverzekering pas op de volgende vervaldag wordt geschapt (december 2017).
Over de motorfiets is niets gezegd geweest, dus ging ik er van uit dat het ook op de volgende vervaldag ging aflopen. 1 maand voor de vervaldag (juni 2017) krijg ik een automatische verlenging voor mijn motorfiets verzekering (groene kaart geldig voor 1 jaar en een factuur). Hier op heb ik een mail gestuurd naar de klantendienst en daar werd mij gezegd dat ik de factuur moet betalen en de vervaldag moest afwachten voor volgend jaar (juli 2018).
Nu heb ik per toeval besloten om mijn auto te verkopen en vermits ik toch biv moet betalen heb ik de wagen ingeschreven met nieuwe platen bij verzekeringsmaatschappij B. De motorfietsplaat heb ik dan ook geschrapt dus die zit ook bij maatschappij B onder een nieuwe plaat.
Nu heb ik van beiden een schrapping van de polis aangevraagd, met bijgeleverde attesten van schapping van de platen.
Hun reactie per brief is dat de motorfietspolis wordt stopgezet op de datum van schrapping dolr DIV (15/07, net op de vervaldag van de groene kaart) hiervan krijg ik mij geld terug.
Van de auto werd er een brief verstuurd waarin er staat dat de polis pas geschrapt wordt op de vervaldag "zoals eerder afgesproken", dus krijg ik de volgende 5 maanden verzekering niet terugbetaald.
Hebben zij het recht om de polis te laten doorlopen, ookal is er geen risico om te verzekeren? Want de wagen is verkocht.
Is het in deze situatie de moeite om verdere stappen te ondernemen? Verzekering is +- €1100 per jaar, waarvan ik verwacht had 5 maanden terugbetaald te krijgen.
Iemand die mij wat verder raad kan geven? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 aug 2017 09:03

Wat wil je als je van de hak op de tak springt om toch maar ergens een paar Eurootjes goedkoper af te zijn.? Dat kost gewoonlijk geld. :(

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 09 aug 2017 10:09

De opzeggingen laat je beter over aan u nieuwe verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 09 aug 2017 20:46

Je nieuwe verzekering vraagt normaliter bij u een attest van schadegevallen op die je krijgt van je oude verzekering na correcte opzeg. Voor je nieuwe verzekering heb je blijkbaar dus een nieuw contract afgesloten (bijkomende auto) aan waarschijnlijk de start bonus-malus. Je oude verzekering zal door t insturen van je nummerplaat enkel het kontrakt opschorten (=verzekering stopzetten zonder terugbetaling niet verlopen maanden) tot je langsgaat om op die bestaande polis een andere auto (op nieuwe nummerplaten) in te schijven ... Mogelijke oplossing is je nieuwe verzekering opzeggen op de volgende vervaldag en dan een jaartje bij je oude verzekering terugkeren vooaleer terug te veranderen.

Zonder dit mechanisme zou t voor brokkenpiloten makkelijk zijn om van hun slechte BM af te geraken ... (k Heb niet geschreven dat jij een brokkenpiloot bent)

Terug naar “Algemeen”