Auto aankopen zonder rijbewijs

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Auto aankopen zonder rijbewijs

#1 , 31 jul 2017 12:39

Ik heb sinds kort genoeg centen gespaard om rijlessen te kunnen betalen, doch vraag ik me af hoe ik zal kunnen oefenen na de 20u gezien ik geen wagen heb noch iemand ken met een wagen die ik zou kunnen gebruiken. Daarom overweeg ik om zelf een 2dehands auto aan te kopen om mee te oefenen, maar ik vraag me af ik deze wel kan verzekeren terwijl ik enkel een voorlopig rijbewijs heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2017 12:45

Dit verzekeren is geen probleem, maar rijden zonder rijbewijs ?????

Ga zeker niet op de openbare weg zonder dat je een rijbewijs heeft, anders zou het wel eens vele jaren kunnen duren eer je het rijbewijs heeft, en de nodige boetes.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Halina
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2017 12:55

Na het voltooien van 20u rijschool en positief advies van rijbegeleider mag je al rijden met een voorlopig rijbewijs en 3 maanden oefenen vooraleer je praktijkexamen kan afleggen. Zitten nog enkele regels aan vast natuurlijk (je mag niet rijden op bepaalde tijdstippen), maar is niet illegaal.

Maar ik kan dan dus effectief al een wagen kopen, op mijn naam zetten en verzekeren?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2017 13:02

Dit kan je !

En met een voorlopig rijbewijs kan je alleen de baan op !

En een goede raad wacht dan niet te lang voor je examens te doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2017 14:08

Dit verzekeren is geen probleem
...maar verwacht je wel aan een torenhoge premie... Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die niet verzekeren als je enkel een voorlopig rijbewijs hebt. Maar in theorie kan je dus idd wel aan een verzekering geraken... Best een aantal maatschappijen contacteren om zo de goedkoopste (of de minst dure) te kunnen kiezen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2017 12:12

Ohja, koop u wel een wagen die in orde is. Ik ben ooit eens niet mogen beginnen met mijn rijexamen omdat het slot van het kofferdeksel stuk was, en de koffer dus niet open kon...

Terug naar “Algemeen”