autverzekering aangegaan bij Belfius maar het loopt mis

nauwynckj
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

autverzekering aangegaan bij Belfius maar het loopt mis

#1 , 30 jul 2017 18:08

Graag jullie advies omtrent onderstaande :

Eind 2016 herzie ik mijn hypothecaire lening bij Beflius om nog betere condities te krijgen wordt mij gevraagd om een autoverzekering aan te gaan. Ik ga hier op in.
De autoverzekering bij Belfius zou van start gaan op het moment dat de verzekering bij Ethias ten einde liep. In Juni was het zover en in mei kreeg ik een factuur van Ethias. Ik was vergeten dat ik de verzekering had afgesloten bij Belfius en heb de rekening betaald aan Ethias. Een week later krijg ik de factuur van Belfius om mijn autoverzekering te betalen. Ik heb deze niet betaald daar ik voor het komende jaar heb betaald bij Ethias. Bedoeling was om hiervoor langs te gaan in het lokale Belfius kantoor maar daar ik werk van 09u tot 17u is me dit niet onmiddelijk gelukt en ben ik dit uit het oog verloren.
Na een kleine maand krijg ik van Belfius uiteraard een aanmaning om alsnog de rekening te betalen. Ik neem onmiddelijk rechtstreeks contact op met Belfius verzekeringen in Brussel maar telefonisch lukt dit me niet en ik stuur hen een mail. Pas 2 weken later krijg ik antwoord vanuit het lokale Belfius kantoor dat ze het zullen onderzoeken en mij iets laten weten van zodra ze meer nieuws hebben. Dit gebeurd echter pas na 10 dagen wachtten.
Ze weten mij te vertellen dat ze mijn polis niet terugvinden en dat ze nog aan het onderzoeken zijn wat er is gebeurd. Als ze weten wat er is gebeurd gaan ze kijken om de verzekering pas te laten ingaan vanaf 06/2018. Maar ik heb nog geen deftig antwoord gekregen en wat er nu precies zal gebeuren.
Ondertussen heb ik zonet opgemerkt dat ze wel via domiciliëring die ik naar mijn weten niet heb ondertekend het bedrag van mijn rekening gehaald. Dit kan toch zomaar niet ?
Ik heb mail gestuurd naar bank met vraag om bewijs van domiciliëring af te leveren of onmiddellijk het bedrag terug te storten.

Kan er mij iemand raad geven hoe ik hiermee verder moet gaan ?

Alvast bedankt voor jullie hulp bij deze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2017 18:13

Ben je 100% zeker dat je geen domiciliëring? ,en zoals je vergeten was dat je daar een verzekeringscontract getekend heeft, ben je soms niet vergeten dat je toen ook geen domiciliëring getekend heeft.

Een bank doet dit zomaar niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nauwynckj
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2017 18:27

Kan inderdaad maar dat ze pas 2 maand na factuurdatum en 1 maand na vervaldatum het bedrag van mijn rekening halen is ook wel vreemd. Dit is ook de reden dat ik het ondertekend bewijs van de domiciliêring heb opgevraagd, in geval dat ik het zou zijn vergeten dat ik iets dergelijks heb ondertekend.

Het is eigenlijk allemaal begonnen dat ze vergeten zijn om de verzekering op te zeggen bij Ethias. Wat toch hun taak is bij overname van een autoverzekering ?

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 30 jul 2017 21:37

Mogelijk hebben ze de verzekering bij Ethias wel correct opgezegd en is Ethias in de fout gegaan door u toch nog een nieuwe factuur te sturen, dewelke u sowieso nooit had moeten betalen en toch hebt gedaan. Dat had u toch kunnen weten?
Zoals ik het lees bent u vooral zelf in de fout door uw eigen aangegane overeenkomst en contract te vergeten. En al of niet tekenen voor een domiciliering onthou je best ook (en kan ik bij mijn bank altijd online checken).

Terug naar “Algemeen”