Auto overgenomen bij scheiding en verzekeringen

Dirk71
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto overgenomen bij scheiding en verzekeringen

#1 , 18 jun 2017 22:05

Beste,

Ik ben onlangs gescheiden en heb zoals beschreven in onze EOT 1 van de wagens overgenomen.
Mijn ex-vrouw had origineel beide wagens (+ beide verzekeringspolissen) op haar naam staan, in de EOT kreeg zij de Traffic, ik de Clio.
Alles mooi geregeld via DIV, dus ondertussen staat de Clio en de nummerplaat op mijn naam.

Vraag is:
Daar voor Inge het risico weg is, zij rijdt er niet meer mee, en de wagen (of nummerplaat) staat niet meer op haar naam.
Ga ik ervan uit dat zij de verzekering gewoon kan opzeggen.
En ikzelf ben dan vrij om een makelaar te kiezen.

Of zie ik dit fout?

Mvg,

Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 jun 2017 22:59

Volgens mij zie jij dit juist.
Voor de verzekering is het alsof dat de wagen gewoon verkocht is.

Enig probleem die je kunt hebben, is dat jij de nummerplaat overgenomen hebt, en dus geen attest van schrapping hebt.

Ik zou zeggen aan je ex-vrouw dat ze met de EOT naar haar makelaar stapt, en dit als bewijs gebruikt dat de auto niet meer van haar is, en de polis geschrapt mag worden. Mijns inziens heeft dit dezelfde waarde voor een makelaar als een verkoopsdocument. Haar groene kaart moet ze sowieso afgeven als bewijs.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 21 jun 2017 11:16

Inderdaad : om de papieren in orde te kijken moet de verkoopsprocedure gevolgd worden : tweedehandskeuring, herinschrijven op uw naam (met nieuwe nummerplaaat) en verzekeren op uw naam (met waarschijnlijk verlies van de goede Bonus Malus tenzij je't echt treft met uw makelaar maar de kans dat dit lukt is klein.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 21 jun 2017 14:14

Inderdaad : om de papieren in orde te kijken moet de verkoopsprocedure gevolgd worden : tweedehandskeuring, herinschrijven op uw naam (met nieuwe nummerplaaat) en verzekeren op uw naam (met waarschijnlijk verlies van de goede Bonus Malus tenzij je't echt treft met uw makelaar maar de kans dat dit lukt is klein.
Als een wagen overgaat naar de andere (ex-)partner bij een scheiding, is een herinschrijving voldoende.
Keuring en nieuwe nummerplaat hoeven niet (als het al een Europees model was), noch hoeft de "nieuwe eigenaar" BIV te betalen. Is zowat de enige uitzondering op de wet hiervoor.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 21 jun 2017 15:28

Inderdaad : om de papieren in orde te kijken moet de verkoopsprocedure gevolgd worden : tweedehandskeuring, herinschrijven op uw naam (met nieuwe nummerplaaat) en verzekeren op uw naam (met waarschijnlijk verlies van de goede Bonus Malus tenzij je't echt treft met uw makelaar maar de kans dat dit lukt is klein.
Als een wagen overgaat naar de andere (ex-)partner bij een scheiding, is een herinschrijving voldoende.
Keuring en nieuwe nummerplaat hoeven niet (als het al een Europees model was), noch hoeft de "nieuwe eigenaar" BIV te betalen. Is zowat de enige uitzondering op de wet hiervoor.
Bij de overname tussen echtgenoten en wettelijk samenwonenden is inderdaad enkel een herinschrijving nodig. Doen ze dit evenwel NA de echtscheiding - wat hier het geval lijkt te zijn - dan zijn het de gewone regels (tweedehandskeuring, BIV betalen etc). 'k Had dit explicieter kunnen schrijven in m'n vorige post.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 22 jun 2017 12:29

De nummerplaat is toch geregeld schrijft TS in zijn openingspost.
Gaat enkel om de opzeg van de verzekering van de ex. Deze kan ze gewoon opzeggen aan de hand van het vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Algemeen”