omnium tijdens dienstopdrachten - bedrag BTW

peter kvm
Topic Starter
Berichten: 107

omnium tijdens dienstopdrachten - bedrag BTW

#1 , 07 jun 2017 22:38

Tijdens een dienstopdracht nam mijn vriendin de gezinswagen. Ze reed echter tegen een obstakel en beschadigde de auto hierbij.

Omdat de auto omnium verzekerd is tijdens dienstopdrachten , mochten we de schade laten herstellen van de werkgever.

We betaalden de hersteller rechtstreeks bij het afhalen van de auto. Van de verzekering (KBC) kregen we een klein bedrag terug. De werkgever stortte later nog een bedrag (franchise?). Enkel de BTW hebben we niet teruggekregen.

Is dit correct? Moeten we de BTW zelf betalen? Zo niet, waar moeten we ons wenden? Bij de verzekeraar van de werkgever of bij de werkgever zelf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2017 03:17

op wiens naam staat de factuur?

Als deze op de werkgever staat is het normaal dat de verzekering de BTW niet betaald, daar de werkgever de BTW mag aftrekken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

peter kvm
Topic Starter
Berichten: 107

#3 , 08 jun 2017 08:24

De factuur staat op mijn naam. Toen ik de auto binnen deed moest ik een formulier invullen waarop ik verklaarde geen btw-plichtige te zijn.

Ik heb hier al wat verder gelezen en begrijp dat ik ook de btw moet terugkrijgen. Maar van wie? Van de werkgever of van diens verzekering?

Als ik niets zou terugkrijgen, dan kan de werkgever de btw aftrekken zonder die te hebben betaald? Of begrijp ik dat verkeerd?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 jun 2017 08:44

btw krijg je pas terug nadat je bewezen hebt dat de wagen ook effectief wagen werd hersteld, door het opsturen naar uw verzekering van de factuur.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 08 jun 2017 09:07

Wordt de schade vergoed door uw omniumverzekeraar, dan moet u wel een factuur van de herstelling kunnen voorleggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Algemeen”