Dringend advies gevraagd auto

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

Dringend advies gevraagd auto

#1 , 29 mei 2017 20:19

Situatie
Auto aangekocht door mezelf
Verzekering op mijn naam
Autotaks betaald door mezelf
Eigenaar op naam van een vriend laten zetten dus de platen van de auto
Reden deurwaarder ex man aan mijn deur gehad en ik wou niet dat ze de auto in beslag zouden nemen
Nu
Auto is in Spanje bij mij. Ik ben sinds 1 april dit jaar in Spanje
In juli wil ik overkomen om auto op mijn naam te laten zetten
Vriend dreigt om met politie tot hier te komen en de platen van de auto zo terug te kunnen verkrijgen
Er was duidelijk afgesproken en dit staat op sms dat ik einde juni begin juni de auto op mijn naam laat zetten
Hij laat geen onderhandeling toe
Kan hij dit waarmaken om naar Spanje te komen met de politie?
Is dringend want hij wil zo vlug mogelijk naar hier komen en hij is absoluut niet een van de gemakkelijksten. Is in het verleden al veroordeeld wegens opzettelijke slagen en mijn hart slaat hier wel een slagje over

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 mei 2017 20:22

Als die auto op naam van uw vriend staat (alsook de nummerplaten) dan is die van hem.
Einde verhaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 29 mei 2017 20:25

Dat is een beetje kort door de bocht, niet? Bezit en betaling spelen toch ook mee?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 mei 2017 20:29

Denk het niet. Betaling en bezit staan los van elkaar.
Als , en enkel als, TS kan BEWIJZEN dat zij de auto heeft betaald is er misschien
een geldschuld (lening), maar meer niet.
Auto is van degene die hem "gekocht" heeft en al zeker indien daarenboven de inschrijving op naam van die persoon staat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#5 , 29 mei 2017 20:34

Auto is gekocht door mij, factuur staat op mijn naam en kan ik ook aantonen. Enkel de platen staan op zijn naam :-( ik dacht hem te kunnen vertrouwen maar krijg nu het mes op mijn keel

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 29 mei 2017 20:37

Maar wat betekent dan:
"Eigenaar op naam van een vriend laten zetten"????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#7 , 29 mei 2017 20:39

De platen staan enkel op hem sorry, ik ben de eigenaar factuur staat op mijn naam en is door mij betaald. Ben een beetje in de war met hetgeen er nu gaande is :-(

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#8 , 29 mei 2017 20:58

Kan er iemand mij nog even verder helpen. Mag hij de platen in Spanje komen halen? Ben ik verplicht om deze mee te geven? Zonder platen ben ik met deze auto niets meer :-(

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 29 mei 2017 22:31

U ex kan klacht indienen bij de politie en vragen om de nummerplaten te laten uitschrijven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 29 mei 2017 22:34

Als die auto op naam van uw vriend staat (alsook de nummerplaten) dan is die van hem.
Einde verhaal.
Klopt niet, de nummerplaten kunnen op de eigenaar staan of de hoofdgebruiker.

Een wagen is roerend goed, de wet stelt dat wie een roerend goed bezit er ook eigenaar van is
Om dit vermoeden te betwisten moet een bewijs voorgelegd kunnen worden dat iemand anders de rechtmatige eigenaar is
Een rechter spreekt zich uit over de geldigheid van het bewijs.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 29 mei 2017 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 29 mei 2017 22:36

Als die auto op naam van uw vriend staat (alsook de nummerplaten) dan is die van hem.
Einde verhaal.
Klopt niet, de nummerplaten kunnen op de eigenaar staan of de hoofdgebruiker. Eigenaar is deze wie hem aangekocht en betaald heeft.
Ik ging voort op wat TS schreef, namelijk dat de auto op zijn naam werd aangekocht.
Wat ze daarna veranderde in enkel de nummerplaat op zijn naam.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 29 mei 2017 22:52

Waarom komt een GDW van uw ex aan uw deur?
De nplt staan op naam van een vriend dus hij krijgt de belastingen en boeten op zijn naam kunnen niet op uw naam staan maar u kan ze wel betalen.
Op het inschrijvingsbewijs staat duidelijk dat dit attest geen bewijs van eigendom is - ook een verzekering is dat niet.
Uw vriend zal uiteindelijk geen eigenaar van de auto zijn maar is wel de houder van de nummerplaten.
Leningcontract is dan weer een andere overeenkomst.
In principe is het wie betaald heeft en op wiens naam de factuur staat die eigenaar is van het voertuig.

Als u in Spanje blijft zal u de wagen daar moeten invoeren en inschrijven.
Als u in België andere nummerplaten wil - zit u met een nieuwe inschrijving en met alle kosten die daar aan verbonden zijn.

Voor die zaken hebt u die vriend niet nodig - u schrijft u wagen gewoon in - u hebt factuur en betalingsbewijs en verzekering die maken de nodige documenten aan en over en u gaat naar de keuring en u krijgt een carpass. De kosten van inschrijving enz zijn wel van u.
U laat de verzekering de nummerplaat terugsturen naar DIV of u laat deze aangetekend bezorgen ( de officiële) bij uw vriend.

Waarom reageert hij ineens zo... mogelijk heeft hij ook een GDW aan zijn deur gehad van uw ex???
Als u natuurlijk tracht wettig beslag te voorkomen was u fout bezig ... maar daar zal u dan ook de gevolgen van dragen eens terug in België.

zie ook de opmerking hierboven #11 bezit en titel maar de rechter vraagt zo wie zo factuur en betalingsbewijs.

Niemand kan hem beletten naar Spanje te komen maar dan moet hij de wagen nog vinden ( in een garage plaatsen) en als u eerst in België bent kan u het zelf oplossen.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#13 , 29 mei 2017 23:24

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
1. Mijn ex is in schuldbemiddeling gegaan, en heeft spijtig genoeg nog veel schulden gemaakt tem de scheiding. Ik zit nu aan een 30.000 euro dat ik voor hem al heb betaald. De deurwaarders melden van we komen het geld halen waar het te halen valt, jij moet het verder regelen met je ex. Maar iemand die geen geld heeft, kan je ook niets van terug eisen.
2. Auto is sinds aankoop volledig in mijn bezit, mijn vriend heeft daar nooit mee gereden. Ik heb deze volledig betaald en factuur staat ook op mijn naam. Is gewoon een vriend, niet meer, niet minder. Waarom ik dat heb gevraagd, omdat ik hier ook kinderen heb, en dat voor mij de enigste uitweg leek om toch een auto te kunnen hebben zonder inbeslagname. Ik heb niet om al die deurwaarders gevraagd, ik heb ze gekregen en probeer mijn hoofd boven water te houden. Tot op heden heeft geen enkele deurwaarde een beslagname gedaan, ik heb alles al kunnen betalen, maar een auto wou ik echt niet afgeven moest het zover komen.
3. Nu meld hij me dat hij wettelijk heeft gehoord, zegt hij, dat ik maar twee maanden met deze auto in het buitenland mag rijden, omdat de nummerplaten op zijn naam staan. Al de rest staat op mijn naam, verzekering, aankoopbewijs, tax heeft hij binnengekregen maar heb ik betaald,.. Ik weet niet wat wettelijk mag en niet mag, ofwel heeft de verzekering hier een fout in gemaakt. Ik heb daar inlichtingen gevraagd en ze hebben me gemeld dat dit mag???
4. Ik heb normaal gezien deze week mijn NIE nummer en dan ga ik er Spaanse platen opzetten, maar nogmaals, hij is niet een van de gemakkelijkste en dreigt nu om nu aanstaande woensdag het vliegtuig te nemen en de boel hier op stelten te zetten, hij wil echt niet praten en luisteren. Hij meld me ook dat hij met de Spaanse politie naar mij komt. Ik weet niet of zij daartoe bevoegd zijn? Wat hij in zijn hoofd heeft....
Dit is een beetje mijn verhaal :-(

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 30 mei 2017 22:49

1) Anders zelf ook in CSR gaan ... want blijkbaar bent u als medeondertekenaar leningen en of huwelijksstelsel mee aansprakelijk.
3) Dat hij die wet dan eens mededeelt ...in principe moet u als u ingeschreven bent in Spanje binnen de 6 maanden met Spaanse nplt rondrijden. Als toerist mag u 180 dagen in Spanje verblijven ( ook als EU onderdaan) ...dus waar hij die 2 maanden van haalt ???
4) dat dreigen is dus door uw vriend.... Spaande politie zal weinig kunnen doen ... is niet direct een strafbaar feit. De nummerplaten staan op zijn naam maar die krijgt hij terug daar zal de politie niet voor tussenkomen of hij moet een Belgisch vonnis hebben - Boel op stelten zetten dan belt u de 112 ( een Spaanse Amigo is even onaangenaam als een Belgische ).

En zoals ik heb geschreven zorg dat de wagen ergens in een (privé) garage staat dan staat het voertuig al niet op straat en in het zicht.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#15 , 31 mei 2017 01:36

Dank je wel Franciscus, echtwaar
Als ik terug in België ben dan ga ik onmiddellijk de auto op mijn naam zetten, ben nu bezig om na te gaan wat mijn mogelijkheden nog zijn betreft mijn financiële situatie. Tot nu toe heb ik mijn hoofd boven water kunnen houden, maar weet niet hoelang ik dat nog ga kunnen volhouden :-( Verder ben ik nu in ziektewet en wil mijn huisarts me naar invaliditeit brengen, ik ben volledig op, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb toelating gekregen van de mutualiteit om in Spanje te verblijven en ga dit verder aanvragen omdat mijn gezondheid hier iets beter is, en wil dan definitief in Spanje gaan wonen. Dus ik weet niet af dat ook kan als ik toch beslis om in CSR te gaan.
Spijtig genoeg heb ik hier geen prive garage, dus nu staat hij op prive terrein, onmiddellijk achter het huis wat ik huur, en haal ik elke avond de nummerplaten ervan af.
Het is vooral angst wat mij overheerst wetende dat hij niet van de minste is, wel altijd goed geweest is naar mij toe, maar nu zijn ware aard terug laat zien. Ik hou mijn gsm angstvallig bij me en als er iets gebeurt dan bel ik de Spaanse politie. Wel niet fijn om vanaf nu hier dagelijks in angst te leven, ik ben naar hier gekomen om ook geestelijk tot rust te komen, maar alles begint terug opnieuw en ik sla terug volledig in paniek. Kan ik de Belgische politie niet vragen om hierin tussen te komen, zodat ik terug wat rust heb? Hij is echt in staat om tot hier te komen en ik ben er vrij zeker van als hij de auto vind zonder de nummerplaten, dat dan de auto eraan moet gaan geloven. Zoals eerder gemeld moet hij heel zijn leven al voor iemand betalen wegens slagen en verwondingen en niet voor de minste, dat ben ik nu pas te weten gekomen. Zijn moeder heeft me vandaag opgebeld met de mededeling van wees voorzichtig want je kent hem niet.

Terug naar “Algemeen”