brandpolis bij verkoop

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

brandpolis bij verkoop

#1 , 20 apr 2017 17:07

In een compromis (verkoop woning) lees ik:

"De verkoper verklaart dat het verkochte goed door hem voldoende verzekerd is tegen brandgevaar en de daarmee samenhangende gevaren. Hij verbindt er zich toe deze verzekering aan te houden tot en met de dag van het verlijden van de akte."

In de wetgeving lees ik:

"4 APRIL 2014. - Wet betreffende de verzekeringen: Art. 111. § 1. In geval van overdracht onder de levenden van een onroerend goed, eindigt de verzekering van rechtswege drie maanden na de datum van het verlijden van de authentieke akte.
Tot het verstrijken van de in het eerste lid bedoelde termijn, blijft de aan de overdrager verleende dekking gelden voor de overnemer, tenzij deze laatste dekking geniet uit hoofde van een andere overeenkomst."

Welk van de twee bepalingen geldt? (ik vermoed de compromis omdat die het einde van rechtswege niet meer nodig maakt)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 20 apr 2017 20:38

Verkoper blijft verantwoordelijk tot het moment van sleuteloverdract. Sleuteloverdracht is typisch op datum van het tekenen van de akte doch kan eerder mits onderling akkoord (en het tekenen van een sleuteloverdrachtsakkoord). Dit kan gepaard gaan met de betaling van een bijkomend (groot) voorschot om u als verkoper in te dekken tegen rouwkoop.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 21 apr 2017 00:34

In praktijk en mits bankfinanciering zal kredietverlenende bank altijd eisen dat koper brandverzekering heeft met overdracht begunstiging ten laatste op dag verlijden akte. Het kan zelfs voorkeur genieten om vanaf dag compromis zelf een brandverzekering te nemen. Stel verkoper heeft brandverzekering maar is te weinig verzekerd? Quid bij zware brand en totaal verlies? In dat geval kan uitkering verzekering mogelijk niet volstaan om pand nieuw wederop te bouwen. En dan ben je vertrokken in proces om de koop te ontbinden... De pakweg 100 tot 150 €premie die die drie maand kosten geeft je dan toch zekerheid...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 21 apr 2017 08:55

In een compromis (verkoop woning) lees ik:

"De verkoper verklaart dat het verkochte goed door hem voldoende verzekerd is tegen brandgevaar en de daarmee samenhangende gevaren. Hij verbindt er zich toe deze verzekering aan te houden tot en met de dag van het verlijden van de akte."

In de wetgeving lees ik:

"4 APRIL 2014. - Wet betreffende de verzekeringen: Art. 111. § 1. In geval van overdracht onder de levenden van een onroerend goed, eindigt de verzekering van rechtswege drie maanden na de datum van het verlijden van de authentieke akte.
Tot het verstrijken van de in het eerste lid bedoelde termijn, blijft de aan de overdrager verleende dekking gelden voor de overnemer, tenzij deze laatste dekking geniet uit hoofde van een andere overeenkomst."

Welk van de twee bepalingen geldt? (ik vermoed de compromis omdat die het einde van rechtswege niet meer nodig maakt)
Naar mijn bescheiden mening zijn beide bepalingen niet in tegenspraak.

- Het compromis: brandverzekering is niet verplicht in Belgie. Deze bepaling verplicht de verkoper om een brandverzekering te hebben minstens tot en met de dag van het verlijden van de akte.

- De wet betreffende verzekeringen stelt dat ALS een verkoper een brandverzekering heeft, deze automatisch (van rechtstwege) ophoudt te bestaan 3 maand na het verlijden van de akte, en wat er gebeurt gedurende deze drie maand (overnemer geniet van de dekking, tenzij hij zelf brandverzekering heeft)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 apr 2017 12:05

@Milo72: Ik deel uw mening maar ik stelde de vraag omdat een verzekeringsmakelaar het omgekeerde beweert.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 21 apr 2017 15:45

Wat beweert die verzekeringsmakelaar dan ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 apr 2017 19:51

Dat de verzekering van/door de verkoper nog drie maanden doorloopt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Algemeen”