Reeds 9 jaar dubbele premie betaald!

_Sara_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Reeds 9 jaar dubbele premie betaald!

#1 , 07 apr 2017 22:05

Hallo

Mijn partner en ikzelf wonen in een huis dat eigendom is van zijn ouders.

Mijn vriend woont er sedert 2008, ikzelf ben in het jaar 2013 bij hem ingetrokken.

Ieder jaar hebben wij de brandverzekering betaald die mijn vriend destijds afgesloten heeft bij de verzekeringsmaatschappij Baloise, via de verzekeringsmakelaar waar ook zijn ouders al hun polissen hebben afgesloten en die dus wel degelijk op de hoogte was van de situatie.

Zijn ouders hebben de woning die wij betrekken verzekerd als zijnde eigenaar.

Omdat ik de premie die wij jaarlijks moeten betalen nogal aan de hoge kant vind, ben ik één en ander beginnen nakijken met het oog op een mogelijke overstap naar een andere maatschappij.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik in de polis van mijn vriend las dat hij eveneens als eigenaar verzekerd is.

Zowel de verzekeringsmakelaar als de maatschappij moeten hiervan op de hoogte geweest zijn, aangezien zijn ouders dezelfde woning bij hen verzekerd hebben!

In mijn ogen is dit oplichting!
Zij innen namelijk tweemaal dezelfde premie voor hetzelfde onroerend goed!

Ik wil hierover asap contact opnemen met de makelaar, maar wil mij uiteraard eerst degelijk informeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 apr 2017 08:54

Het is aan jullie om dat op te volgen. Het zijn 2 verschillende personen. Verzekering kan toch niet weten of dat 2 appartementen waren of maar één en dezelfde woonst.
Mogelijks wil verzekering een tegemoetkoming doen en een paar jaar terugbetalen, maar dan kan je natuurlijk niet meer opzeggen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 apr 2017 08:01

Zowel de verzekeringsmakelaar als de maatschappij moeten hiervan op de hoogte geweest zijn, aangezien zijn ouders dezelfde woning bij hen verzekerd hebben!

Hebben jullie dat dan ook al eens aan die makelaar voorgelegd?

Ik zou u in elk geval de situatie aangetekend aankaarten bij de maatschappij, en vragen dat zij 1) het risico omzetten in huurgevaar + inboedel, en 2)de meerpremie die uw vriend betaalt terugbetalen. Kopietje aan de makelaar uiteraard, en dit kan eventueel ook per mail.

Veel kans dat dit probleem binnen een paar weken van de baan is; u blijft ook vrij om op te zeggen.

Voor ik het vergeet, het is niet wenselijk om namen, ook van maatschappijen, hier te vermelden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 16 apr 2017 10:47

De meeste brandverzekeraars accepteren afstand van verhaal voor huizen waarin familie van de eerste graad woont. Zelfs voor de inboedel. Wel expliciet laten opnemen in de polis. De klassieke huurdekking is dan niet nodig. Dit wil dan idd zeggen dat je nu twee keer betaalt doch t is moeilijk hard te maken dat de makelaar dit proactief moest weten (zeker als hij een grote portefeuille heeft) Al eens gaan praten is de eerste stap.

Terug naar “Algemeen”