Vraag over herstelling wagen.

Ryzen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vraag over herstelling wagen.

#1 , 12 mar 2017 15:52

Hallo,

Ik heb inmiddels mijn wagen mooi hersteld terug van de garage. Ik heb het factuurbedrag voorgeschoten, maar enkele dagen later heeft mijn verzekeraar al een bedrag op mijn rekening gestort. Maar ik heb dat uitgerekend, min franchise zou ik nog een bijna €300 moeten terugkrijgen. Is dat nog BTW die je krijgt na betaling van de herstelfactuur?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2017 16:25

Als dit 21 % van het factuurbedrag is, is dat zeer waarschijnlijk.
Bedrag btw wordt maar vergoed door de verzekering in de mate dat je niet btw-plichtig bent en aantoont dat de herstelling ook effectief is gefactureerd.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 mar 2017 10:54

Heb ik over een tijdje in ander topic ( zou moeten opzoeken) niet gelezen dat verzekeraar steeds het bedrag + BTW moet betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 20 mar 2017 20:57

Heb ik over een tijdje in ander topic ( zou moeten opzoeken) niet gelezen dat verzekeraar steeds het bedrag + BTW moet betalen.
Aan niet BTW plochtigen wel maar ze proberen; de snoodaards ... Je wordt immers vergoed voor het waardeverlies (en ook de BTW ben je verloren ...)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2017 22:50


Aan niet BTW plochtigen wel maar ze proberen; de snoodaards ... Je wordt immers vergoed voor het waardeverlies (en ook de BTW ben je verloren ...)
Heb je hiervan rechtsspraak?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 20 mar 2017 22:55

In 1988 besliste het hoogste rechts­­co­llege dat de verzekeraar inderdaad ook de BTW moest uitbetalen (Cass., 13 april 1988).

Gebruikte u uw wagen uit­slui­tend voor privé-doeleinden, dan zal u niet alleen een scha­devergoeding krijgen, maar ook 21 % BTW op dit bedrag. U kunt immers voor een privé gebruikte wa­gen de be­taalde BTW op de aankoop van een nieu­we wa­gen of op de uitgevoerde herstel­lings­wer­ken niet re­cu­pereren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

High_hills
Berichten: 78

#7 , 21 mar 2017 19:47

De verzekeraar moet inderdaad de kosten van de herstelling inclusief BTW uitbetalen (en gebruiksderving).
De meeste verzekeringen trachten wel hun goedgelovige klanten ervan te overtuigen dat dit niet zo is.

Terug naar “Algemeen”