Opzeg Ziekteverzekering

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Opzeg Ziekteverzekering

#1 , 25 jan 2017 11:48

Sinds ik vorig jaar zelfstandig ben gaan wonen heb ik me ingeschreven bij het Onafhankelijk Ziekenfonds om zo aan de wettelijke normen voor ziekteverzekering te voldoen. Door mijn onwetendheid heb ik mezelf ook ingeschreven voor een aanvullend "voordelenpakket" waarmee ik bijvoorbeeld fitness, alternatieve geneeskunde en dergelijke kan laten terugbetalen.

Hier ontving ik net een rekening voor; De dekking van het voordelenpakket gedurende het kalenderjaar 2016 - 2017. Na betere inspectie wil ik mezelf niet langer op dit product abonneren. Kan en mag ik deze opzeggen en deze rekening niet betalen? Of ben ik wettelijk verplicht om mijn opzeg te doen voor de volgende periode (kalenderjaar 2017 - 2018)?

Deze vraag wil ik hier graag even stellen omdat het ziekenfonds er uiteraard alles aan doet om me zo lang mogelijk op het product onderschreven te houden.

Vriendelijke Groet,


Matthias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 25 jan 2017 11:53

Hiervoor moet je de voorwaarden van het product eens lezen.

Voordelen zijn meestal vast gekoppeld bij een mutualiteit.
Deze kun je niet opzeggen, dat is net wat het verschil is tussen verschillende mutualiteiten.

De enige gratis, is het HZIV, maar deze biedt dan ook enkel hetgene dat wettelijk verplicht is.
Je kunt altijd overstappen naar hun dus.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2017 12:21

Hiervoor moet je de voorwaarden van het product eens lezen.

Voordelen zijn meestal vast gekoppeld bij een mutualiteit.
Deze kun je niet opzeggen, dat is net wat het verschil is tussen verschillende mutualiteiten.

De enige gratis, is het HZIV, maar deze biedt dan ook enkel hetgene dat wettelijk verplicht is.
Je kunt altijd overstappen naar hun dus.
Heb net even met hen aan de lijn gehangen om de voorwaarden van het product op te duikelen; En het blijkt dus inderdaad zo dat het voordelenpakket vasthangt aan de verplichte bijdragen pet mutualiteit.

het HZIV klinkt wel erg interessant; Vandaar mijn volgende vraag - Is er een wettelijke regeling voor het opstappen bij een mutualiteit qua opzegtermijn?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3794

#4 , 25 jan 2017 12:43

Ja, die is er.

Dit is in feite heel simpel:
Je sluit je aan bij je nieuw ziekenfonds (HZIV) en zij regelen alles voor jou.
Dit duurt maximaal 1 maand.

Bij het HZIV kun je instappen op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.
Als je voor eind februari de overstap regelt bij hun, kun je vanaf 1 april lid zijn van het HZIV, en zal je huidig ziekenfonds enkel maar de bijdrages voor 1 januari tot en met 31 maart kunnen vragen.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2017 12:49

Ja, die is er.

Dit is in feite heel simpel:
Je sluit je aan bij je nieuw ziekenfonds (HZIV) en zij regelen alles voor jou.
Dit duurt maximaal 1 maand.

Bij het HZIV kun je instappen op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.
Als je voor eind februari de overstap regelt bij hun, kun je vanaf 1 april lid zijn van het HZIV, en zal je huidig ziekenfonds enkel maar de bijdrages voor 1 januari tot en met 31 maart kunnen vragen.
Fantastisch! Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat er op juridisch forum geen upvote systeem á la Reddit of iets dergelijk aanwezig is. Had je graag een upvote bezorgd voor het nuttige advies!

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 25 jan 2017 13:02

Fantastisch! Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat er op juridisch forum geen upvote systeem á la Reddit of iets dergelijk aanwezig is. Had je graag een upvote bezorgd voor het nuttige advies!
Graag gedaan. :-)

Dit was er vroeger alvast wel, maar is ondertussen terug verwijderd.
Geen idee waarom eigenlijk...


Terug naar “Algemeen”