Voertuig verzekeren in Belgie als niet EU inwoner

Zandbakker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voertuig verzekeren in Belgie als niet EU inwoner

#1 , 20 dec 2016 08:35

Beste,

Wij zijn Belgen die buiten de EU wonen, maar hebben nog steeds een wagen in Belgie die we willen gebruiken en verzekeren tijdens vakanties in Belgie.
Onze wagen is gekeurd en de wegenbelastingen zijn betaald, DIV liet ons weten dat zolang de wegenbelastingen betaald zijn er voor hen geen probleem is.

Onze vraag: Kan je als niet EU inwoner wettelijk een voertuig verzekeren in Belgie?

Bedankt voor jullie reakties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 20 dec 2016 09:17

misschien een wat voor de hand liggend antwoord / vraag, maar ... wat zegt je verzekeringsmakelaar ? :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Zandbakker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2016 12:53

Makelaar is vol ???? We zijn blijkbaar de eerste Belg die als niet EU inwoner een auto willen verzekeren...

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 dec 2016 15:49

Inschrijving van voertuig door buitenlander kan enkel onder bepaalde voorwaarden.

Hoe kan je u voertuig laten inschrijven bij DIV zonder verzekering?

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... schrijving
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 20 dec 2016 16:21

Met “verblijf in België” worden hier bedoeld de personen die

ofwel ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente
ofwel ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon
ofwel als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd en gebruikt wordt.

Behoor je tot een van de drie, dan kan je hier u voertuig inschrijven en verzekeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Algemeen”