Verzekering tegen ongeval of val van een hobbyist die gratis helpt bij een derde.

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

Verzekering tegen ongeval of val van een hobbyist die gratis helpt bij een derde.

#1 , 19 dec 2016 17:47

Een gepensioneerd duivenliefhebber die heel wat duiven heeft, wordt door een bejaard duivenliefhebber, hobbyist, regelmatig GRATIS geholpen om zijn duiven te verzorgen en om er op zondag mee te spelen.

We vragen ons af in welke mate de risico's van een ongeval (bijvoorbeeld van trap van het duivenhok vallen, enz....) door een of andere verzekering zou kunnen gedekt worden ten gunste van die hobbyist ?

Kan bijvoorbeeld de "familiale verzekering" tussenkomen wanneer die gratis helpende hobbyist een ongeval zou overkomen of schade zou lijden ?
Bestaat er in de praktijk daarvoor een speciale ongevallenverzekering ?
Zijn er eventueel nog andere formaliteiten waaraan we moeten denken ?

Bedankt voor alle nuttige tips of info !
Bij bejaardere personen is een ongeval of val immers rapper gebeurd, dan men denkt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 19 dec 2016 21:45

Is een verzekering huispersoneel dan niets voor jou?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2016 22:32

Is een verzekering huispersoneel dan niets voor jou?
100 à 120 EUR op jaarbasis, meen ik vorige week op de krant gelezen te hebben.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2016 09:25

Dank voor die tips in de goeie richting.
Een goed idee.

Moet men een hobbyist-helper ook aangeven bij de RSZ wanneer hij volledig GRATIS en voor niets helpt ?

En/of zou het voor de verzekeringsmaatschappijen volstaan dat de hobbyist een schriftelijke verklaring geeft dat hij GRATIS werkt of met andere woorden "onbezoldigd" slechts af en toe meehelpt ?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 20 dec 2016 09:39

Als het occasioneel is, moet je dit niet aangeven, dacht ik.
Net zoals met babysit vs kuispersonen, waarbij de eerste normaal niet moet aangegeven worden, het tweede wel.

Die verzekering is wel verplicht, vanaf je iemand hebt die komt helpen.

Tope
Berichten: 916

#6 , 20 dec 2016 10:15

Ik heb indertijd zo'n verzekering gehad en toen werd mij gezegd dat ze van toepassing was op alle huispersoneel zonder aangifte van namen.

Terug naar “Algemeen”