ongeval op feest georganiseerd door vzw

Gert Nys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ongeval op feest georganiseerd door vzw

#1 , 18 dec 2016 11:02

Dag iedereen,

Ik ben bestuurder van een vzw, deze vzw is een vriendenkring die niet-operationele evenementen organiseert voor een groep vrijwillige hulpverleners.

Twee weken geleden hebben wij onze aangesloten leden een etentje getrakteerd in een feestzaal. Dit was een all in formule, er liepen dus geen vrijwilligers van de vzw rond voor de bediening.
Alle personen aanwezig op dit feest waren leden van onze vzw.

Na het eten was er de mogelijkheid om te dansen, hier is het fout gelopen. A is op B gevallen en B is dan op zich op C gevallen. Nu heeft C blijkbaar een medische kost door dit ongeval.
Zij vragen nu aan ons om dit op onze verzekering te nemen. Maar zoals ik geïnformeerd ben, zijn wij als VZW niet verantwoordelijk voor de geleden schade. En is dit bijgevolg dus een zaak voor de familiale van de onderliggende personen.
Ik ben ook langsgegaan bij onze verzekeraar voor de bestuursaansprakelijkheid en die vertelden ons exact hetzelfde.

Wij zijn bovendien niet apart verzekerd voor lichamelijke ongevallen. Dit is niet verplicht en wij hebben dit ook niet, omdat wij niet vinden dat onze activiteiten (meestal etentjes), van die aard zijn dat wij hier een aparte verzekering voor moeten afsluiten?

Mijn vragen zijn dus als volgt:
Kunnen wij toch aansprakelijk gesteld worden voor dit ongeval?
Lijkt het jullie nuttig om toch een lichamelijke ongevallen verzekering af te sluiten voor onze evenementen?

hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 18 dec 2016 12:42

Mij lijkt het in ieder geval verstandig om te zorgen dat de BA van de organisatie volledig gedekt is bij evenementen. Er kunnen altijd ongevallen gebeuren door een ongewilde fout van de organisatie en dan zit je met de gebakken peren.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Algemeen”