Brandverzekering. Voertuig in rust, gestald in gehuurde garage gelegen in woning.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering. Voertuig in rust, gestald in gehuurde garage gelegen in woning.

#1 , 09 dec 2016 19:19

Ik kan privé een (verwarmde) garage - die gelegen is IN de woning – huren van een familielid die een woningverzekering heeft.

Een autovoertuig wordt bij de verzekeringsmaatschappijen echter niet als inhoud of inboedel beschouwd.

Maar, men kan blijkbaar wel een “motorrijtuig in rust” laten verzekeren tegen brand en eventueel ook tegen diefstal of inbraak.

Ik stel mij echter toch wel de volgende praktische vragen.

1. Wie kan of moet een “brandverzekering voor het in die woning gestalde autovoertuig aangaan ?
De eigenaar van de woning ? De eigenaar van de auto die de garage huurt ?

2. Wat bij een schadegeval in de woning én aan het autovoertuig gestald in de garage gelegen in de private woning ?

a) Wanneer de WAGEN aan de oorzaak van de brand van de woning ligt en zowel de woning als het autovoertuig geheel of gedeeltelijk schade hebben geleden ?

b) Wanneer de brand in de woning NIET te wijten is aan het autovoertuig en de brandhaard zich met andere woorden in andere plaatsen dan de garage van de woning bevond, maar waarbij het autovoertuig wel geheel of gedeeltelijk beschadigd is ?

Wiens verzekeringsmaatschappij moet er bij dergelijke brandschadegevallen tussenkomen ?
- De maatschappij van de “eigenaar van de woning” waar het autovoertuig gestald is ?
- De maatschappij van de huurder die een brandverzekering had onderschreven met de formule “voertuig in rust” ?


3. Wat bij inbraak waarbij het autovoertuig gestolen wordt ?


Dank aan iedereen die mij daarbij opheldering kan bieden !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 dec 2016 20:16

Gezien de wagen NIET tot de eigendom hoort van de eigenaar van de woning, zal de eigenaar van de wagen ALLE verzekeingen voor die wagen moeten dragen, met inbegrip van de gevolgen ervan. Volgens uw redenering zou een verhuurder van een appartement dan de inboedel van de huurder moeten verzekeren, voor alles en nog wat.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 09 dec 2016 20:23

Best zijn jullie beiden verzekerd, het risico is te groot.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 09 dec 2016 20:51

De eigenaar van de woning zal het voertuig van een derde niet kunnen laten verzekeren in zijn bandverzekering. Maximaal zijn eigen wagen. U zal uw wagen moeten verzekeren via omnium of beperkte omnium.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2016 22:51

Verdere bedenkingen.

1. Als zowel de eigenaar van de wagen als de eigenaar van de woning + garage beiden verzekerd zijn, zullen bij een schadegeval de beide verzekeringsmaatschappijen dan tussenkomen?

In feite ontstaat er mogelijks een (gedeeltelijke) dubbele verzekering en dubbele premiebetaling.... Oververzekering ?


2. Een vergelijking met de inboedel van verhuurde appartementen betreft : ik maak géén redenering.

Ik vroeg mij eigenlijk alleen maar af of de eigenaar van het gebouw & garage, toch zelf niet een verzekeringspremie kan betalen en die dan naderhand terugvorderen bij de eigenaar van de wagen/huurder van de garage ?

Voor de verzekeringsmaatschappij speelt het allicht geen rol wie de verzekeringspremie wil betalen, als het risico maar verzekerd is.....

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 dec 2016 11:25


2. Een vergelijking met de inboedel van verhuurde appartementen betreft : ik maak géén redenering.

...
Als je het blijkbaar toch beter schijnt te weten, bel dan gewoon uw verzekering.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 dec 2016 12:48

De bedoeling van dit forum is dat we op een positieve en sterk opbouwende wijze samen iets van elkaar kunnen (bij)leren.

Iedere bijdrage weet ik dan ook, zonder uitzondering, zeer sterk te appreciëren en ik sta uiteraard luisterbereid wagenwijd open voor alle ideeën en opvattingen van alle forumleden.

Doch, helaas heeft immers nog altijd niemand de volledige wijsheid in pacht.

Dit uitermate interessant juridisch forum juich ik dan ook ten zeerste toe.
Het kan ons alleen maar wijzer en wijzer maken en ons samen helpen om over een probleem zoveel mogelijk nuttige informatie en expertise te verzamelen.

Hoe dan ook, mijn heel oprechte en herhaalde dank aan iedereen (Mava105, Basejumper en Sloeberke) die op een constructieve wijze een bijdrage hebben geleverd om voor de gestelde problematiek een zo waardevol mogelijke visie te kunnen bekomen waar alle panelleden echt iets aan hebben.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 dec 2016 13:00

Best met u verzekeraar spreken, om de beste, veiligste en goedkoopste oplossing voor beiden te nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 dec 2016 13:23

Met afstand van verhaal kan je mogelijk dubbele premies vermijden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 dec 2016 13:56

Aan Sloeberken & Bart,

Interessant.

1. We zullen de twee "verschillende" verzekeringsagenten proberen samen aan de tafel te brengen zodat het te verzekeren risico zeker op afdoende wijze gedekt zou zijn ;

2. "Afstand van verhaal" lijkt eveneens een zeer nuttige tip te zijn om een premievermindering te bekomen.

Er zou inderdaad een aanpassing van de verzekeringsovereenkomst moeten kunnen gebeuren wanneer er een dubbele verzekering ontstaat voor eenzelfde risico.

Bedankt !

Terug naar “Algemeen”