Diefstal - dossier sleept aan bij verzekering

Vanmar
Topic Starter
Berichten: 9

Diefstal - dossier sleept aan bij verzekering

#1 , 02 dec 2016 23:05

Beste,
In januari 2016 werd in ons huis ingebroken, wij hebben bij thuiskomst 's avonds meteen de politie gebeld die een pv hebben opgesteld. Daags nadien hebben we de verzekering verwittigd en in de daaropvolgende dagen hebben we een lijst van alle gestolen voorwerpen doorgegeven, samen met een bestek voor een nieuwe achterdeur. Enkele weken nadien zijn er 2 experts van de verzekering langsgekomen die een raming van de gestolen voorwerpen en de schade aan het huis hebben opgemaakt. We hebben hen ook facturen en foto's van quasi alle gestolen voorwerpen gegeven.
Ondertussen schrijven we eind maart... Alles was toen in orde, we gingen snel op de hoogte worden gehouden. Eind april nog steeds geen nieuws, dus we contacteren de verzekering, waar men zei dat ons dossier nog in beraadslaging was, maar dat we snel nieuws gingen hebben. Eind mei nog steeds geen nieuws, we contacteren de verzekering opnieuw, ons dossier was nog steeds in beraadslaging. Begin juni krijgen we een brief in de bus met de vraag om hen rekeninguittreksels toe te sturen voor enkele dure juwelen om aan te tonen dat we ze wel degelijk aangekocht hadden. We zoeken de uittreksels op en sturen ze enkele dagen later naar de verzekering. Enkele weken nadien nog steeds geen nieuws, dus we contacteren de verzekering opnieuw : nu willen ze nog een attest voor een armband, afgeleverd door de winkel waar we hem gekocht hebben. We gaan naar de winkel, leggen alles uit, tonen de factuur (!), zij leveren het attest af dat enkele dagen later naar de verzekering wordt gestuurd.
We schrijven midden juli... In augustus nog steeds geen nieuws, dus zoeken we opnieuw contact met de verzekering, waar men ons weer zei dat ons dossier nog steeds in beraadslaging was (ondertussen 6+ maand na de inbraak).
Midden september krijgen we een "transactiecontract" in de bus van de verzekering met de vraag om bijgevoegde brief met bedrag te ondertekenen en terug te sturen. Het gaat om een mooi rond bedrag van 8000€ (vs expertise : +/- 30000€), in de brief zegt men dat het om een confidentieel voorstel gaat zonder "schadelijke erkenning" (ik vertaal uit het Frans - reconnaissance judiciable) en dat het in geen enkele procedure mag gebruikt worden. Bij tekenen verbinden wij ons ertoe om het dossier mits betaling van dit bedrag definitief te regelen en dat we afzien van alle procedures (nu en in de toekomst) tegen de verzekering.
Vanzelfsprekend stel ik mij de vraag hoe ze dit bedrag hebben berekend, gezien het toch wel erg laag ligt tov de expertise en geenszins de waarde van de gestolen voorwerpen en de schade aan het huis vergoedt. We besluiten om de brief niet te ondertekenen en eerst een detail van de berekening te vragen aan de verzekering (belangrijk : we weigeren het bedrag niet, we vragen enkel uitleg).
Eind oktober nog steeds geen antwoord op onze vraag, daarop contacteren we de verzekering opnieuw, die ons nogmaals zegt dat ons dossier in beraadslaging is (waarom? we wilden enkel een detail van de berekening) en dat we snel op de hoogte gingen worden gehouden. Begin november nog steeds geen bericht, dus opnieuw contact met de verzekering, die ons weer afschepen.
Eind november krijgen we een brief van de verzekering met de melding "gezien uw weigering van ons voorstel, zien wij ons genoodzaakt om uw contract per 1 januari op te zeggen, en maken we dit dossier over aan onze advocaat, wij willen hierover geen polemiek". :shock: Daarop contacteren we de verzekering weer met de mededeling dat er nergens op papier staat dat we het bedrag geweigerd hebben, bovendien staat er in de brief geen enkele "geldigheidsduur" van het voorstel vermeld. Verwarring alom bij de persoon in kwestie, die op alle briefwisselingen staat, maar niet op de hoogte is van het dossier! :shock:
Vandaag krijgen we een nieuwe brief van de verzekering met de boodschap dat het voorstel vertrouwelijk gedaan werd zonder "schadelijke erkenning", en dat ze geenszins de intentie hebben om hierover te debatteren. Indien we geen positief antwoord geven voor 1/02/2017, gaat het dossier naar hun advocaat met de vraag om het dossier te beëindigen "sans suite".
Ik maak hieruit op dat ze niet van plan zijn om ons een vergoeding te betalen (ofwel het bedrag in kwestie ofwel niets)? Kan dit allemaal zomaar? Mogen we als consument niet de vraag stellen hoe dit bedrag berekend werd? Moet een verzekering zelf geen "bewijzen" kunnen voorleggen om een voorstel te onderschrijven (wij hebben bewijzen genoeg moeten én kunnen voorleggen)?
Bestaat er een kans dat zij niets gaan betalen, ondanks ons schadedossier en de voorgelegde bewijzen? Kan dit wettelijk gezien?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 dec 2016 09:18

Op welke wijze heb jij tezlkenmale met uw verzekering gecorrespondeerd? Ik vermoed per GSM en niet per brief.
Waarschijnlijk heb je teveel gestolen aangegeven, dus goederen waarvan zij vermeoden dat ze niet gestolen waren. Vergeet niet dat zijn jaarlijks honderden, zoniet duizenden claims binnen krijgen, en dat ze uiteindelijk wel een zicht hebbenop voorwerpen die al of niet gestolen worden. Heb zo ooit een prive detectieve gekend die werkzaam was bij een grote verzekeringsmaatschappij. De verhalen die hij me vertelde kon ik amper geloven, maar toch kreeg hij ze regelmatig op zijn bureau.

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 03 dec 2016 13:25

De verzekeringssector doet zijn slechte reputatie ivm moeilijk doen over uitbetaling van schadevergoedingen weer eens alle eer aan me dunkt.
Ik heb recent ook een probleem gehad met uitbetaling omdat ik hun document niet wou ondertekenen waarmee ik afzag van alle verdere rechten.
Uiteindelijk hebben ze de schade toch vergoed, nadat ik gedreigd had om hun klant (een bedrijf dat de schade veroorzaakt had) in gebreke te stellen wegens weigeren van het uitbetalen van een schadevergoeding en naar de ombudsman te stappen.
Het was bij mij wel een conflict met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, ze konden me dus niet buitengooien zoals ze bij jou doen.

Misschien kan de ombudsman tussenkomen ? http://www.ombudsman.as/nl/complaint/index.asp
en Uw polis eens goed doorlezen ivm wat wel en niet verzekerd wordt.
+ hen eventueel met aangetekend schrijven in gebreke stellen wegens het niet naleven van het verzekeringskontrakt

Reclame

bnjmnA
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2016 20:46

Neen, dit kan niet ze zijn op grond van artikel 121 verzekeringswet zwaar in de fout. Ga onmiddelijk naar een advocaat, ben er zelfs van overtuigt dat ze uw advocaatskosten ook dienen te vergoeden....

Terug naar “Algemeen”