werfsignalisatiebord op auto gevallen

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

werfsignalisatiebord op auto gevallen

#1 , 21 nov 2016 14:33

Hallo,

is er iemand die mij kan vertellen of het zin heeft een dossier te laten opmaken voor volgende gebeurtenis:

Zondag Is er een werfsignalisatiebord op de ruit van mijn auto gevallen (waarschijnlijk door de wind) -->Ruit stuk.

Het is een bord dat aangeeft dat deze zone van maandag tot vrijdag moet worden vrijgehouden voor eventuele werken.

Ik heb er enkele foto's van genomen en stel mij nu de vraag of ik zelf moet opdraaien voor de kosten?
Mijn verzekering dekt geen schade door storm of glasbreuk.... maar ik vraag me af of de werfverantwoordelijke aansprakelijk kan gesteld worden?

alvast bedankt voor de reacties!

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 21 nov 2016 14:41

Uiteraard!
Die "werfverantwoordelijke" moet nu zijn verzekering aanspreken. Of wie dan ook dat bord daar heeft geplaatst.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 nov 2016 15:43

Heb je er de politie bijgehaald? Anders is het moeilijk te bewijzen wat de oorzaak is geweest. Iemand zou het bord ook gewoon door uw ruit hebben kunnen gesmeten.

Reclame

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#4 , 22 nov 2016 12:50

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb er geen politie bijgehaald enkel een paar foto's genomen.
(mocht de politie erbij gekomen zijn dan zou het volgens mij evenmin mogelijk zijn te bewijzen dat het door de wind kwam... zo denk ik)

Ik heb in ieder geval een dossier laten aanmaken. Deze zouden dan het bedrijf aanspreken mits ik foto's en een gedetailleerd bestek doorgeef.

Hopelijk loopt dit goed af.

mvg

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 21 dec 2016 14:13

Vandaag heb ik eindelijk reactie gekregen van de tegenpartij:

Dit werd mij toegestuurd:

Geachte cliënt,

Als bijlage vindt u de reactie van de tegenpartij. Deze betwisten de aansprakelijkheid.

Om uw schade te kunnen verhalen dienen wij als eisende partij de fout en het oorzakelijk verband hiervan aan te tonen. Op basis van de gegevens in ons bezit is dit niet mogelijk aangezien we enkel beschikken over uw éénzijdige versie. Er zijn geen getuigen of vaststellingen door de politie.

Bovendien blijkt dat er een parkeerverbod was ter hoogte van de werf.

Bijgevolg beschikken wij over geen enkel objectief bewijs om een fout in hoofde van de tegenpartij aan te tonen.

Behoudens tegenbericht van u, binnen de 14 dagen, gaan wij er van uit dat u zich hierbij neerlegt en gaan wij over tot het sluiten van ons dossier.



Hopende u in de toekomst meer van dienst te kunnen zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 21 dec 2016 14:19

Ik heb een paar jaar geleden iets gelijkaardig voorgehad.
Geen getuigen maar wel de politie laten komen.
Tegenpartij weigerde ook, maar dan heb ik de rechtsbijstand van de autoverzekering ingeschakeld.
Zonder dat er moest gedagvaard worden heeft de tegenpartij toegegeven en heeft
mijn schade betaald.
U had er de politie moeten bijroepen, ja, zelfs als er geen getuigen zijn kan dat tot resultaat leiden!

U moet nu alleszins "moeilijk beginnen te doen".
In dergelijke situaties geven verzekeringen immers altijd als eerste schot een negatief antwoord.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 21 dec 2016 14:25

- ik heb reeds gemeld dat er wel degelijk 1 getuige was. deze persoon kan dit bevestigen als nodig.
- de 'fout' van de tegenpartij lijkt me in dit geval: het nalaten om borden bij hevig stormweer vast te maken of plat te leggen
- er was geen parkeerverbod gedurende deze periode. (zaterdag en zondag toegelaten te parkeren)
-...

ik vraag me inderdaad af of zoiets überhaupt te bewijzen valt? Misschien had ik toch beter politie gecontacteerd, maar dat lijkt mij evenmin een bewijs....

alvast bedankt voor eventuele reacties!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 21 dec 2016 14:43

Wel bewijs dat je er die dag mocht staan....
Als je een getuige hebt dan zit je toch safe?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 21 dec 2016 14:52

Dat parkeerverbod, of het er nu was of niet, heeft toch niets met de schade te maken?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 21 dec 2016 14:58

Dat parkeerverbod, of het er nu was of niet, heeft toch niets met de schade te maken?
Misschien gold daar een parkeerverbod wegens gevaar van omvliegende borden!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#11 , 18 mar 2017 12:15

Hallo,
even een update aan mijn verhaal.
Een getuige heeft de gebeurtenis bevestigd met een officiële getuigenverklaring.
Inmiddels heb ik na lang wachten (4 maanden), een reactie gekregen van de tegenpartij.

Deze gebruikt nu het argument dat ik daar niet mag parkeren, wat mij niet echt een goed argument lijkt...., omwille van :
1. wanneer ik de verkeersborden juist interpreteer, mocht ik daar enkel parkeren van vrijdag na 17h tot en met maandag 6.30h. (zie bijgevoegde foto's, a)aanvangsverkeersbord (dat plat lag op het moment van de feiten) en b) omgewaaid verkeersbord )
2. zoals hierboven door jullie werd opgemerkt, staat het feit van het 'foutparkeren' los van de schade. (had evengoed op een voorbijrijdend voertuig kunnen vallen...)


Ik heb deze info (mijn bovenstaande visie) wederom doorgestuurd en denk dat we weer vertrokken zijn voor lange tijd.

Mijn vraag : graag enkele meningen of adviezen hierover, daar ik niet weet of dit nog zin heeft voor mij? Mij lijkt dit allemaal duidelijk, tenzij ik enkele elementen over het hoofd zie en ik misschien toch ongelijk heb...?

(PS: wat ik ook vreemd vind is dat het bureau Providis mij vertelde dat er op deze dossiers geen vervaldatum staat. m.a.w. ik zou niets kunnen doen behalve afwachten op een reactie van de tegenpartij, en deze tegenpartij kan dit proces oneindig lang vertragen indien zei dit zouden willen...?)

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

mvg,
stephan

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#12 , 18 mar 2017 12:24

Beste,
de twee foto's toevoegen lukt me niet.
foto a) is zo'n rond bord met rood kruis erover. Daaronder staat een blauw bordje voor de tijdstippen ... van .... tot.... (dag en uur zij manueel bijgeschreven.... ik weet niet of dit zo hoort....?

foto b) is zo'n bord met een schuine rode streep. (= einde parkeerverbod ) dit is omgewaaid....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 18 mar 2017 15:33

wat ik ook vreemd vind is dat het bureau Providis mij vertelde dat er op deze dossiers geen vervaldatum staat. m.a.w. ik zou niets kunnen doen behalve afwachten op een reactie van de tegenpartij,

Dat is onzin.
Deel je rechtsverzekeraar mee dat je nu overgaat tot dagvaarden en beroep doet daarvoor op je polis bij hen.
Enkel doorzetten zal resultaat hebben!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 mar 2017 15:41

(PS: wat ik ook vreemd vind is dat het bureau Providis mij vertelde dat er op deze dossiers geen vervaldatum staat. m.a.w. ik zou niets kunnen doen behalve afwachten op een reactie van de tegenpartij, en deze tegenpartij kan dit proces oneindig lang vertragen indien zei dit zouden willen...?)
Je zou kunnen antwoorden:
Behoudens tegenbericht van u, binnen de 14 dagen, gaan wij er van uit dat u zich hierbij neerlegt en gaan wij over tot de uitvoering bij equivalent.
:lol:
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Karanog
Berichten: 141

#15 , 18 mar 2017 15:43

Een bord met een schuine rode streep dat het einde van het parkeerverbod aanduidt, is mij niet bekend.
De meeste verkeersborden hebben een code
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70
Misschien de code opgeven ? En kjik ook even naar "70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g"

Terug naar “Algemeen”