Schuldsaldoverzekering of niet?

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

Schuldsaldoverzekering of niet?

#1 , 04 nov 2016 08:57

Als feitelijk samenwonende met mijn partner en haar dochter, heb ik daarnaast ook zelf nog een dochter die niet meer thuis woont. Mijn vraag is nu, is het nodig dat ik een schuldsaldoverzekering neem op mijn hypotheek voor de woonst, waarvoor ik alleen een hypotheek heb afgesloten voor mijn deel van de aankoop (50%)?
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 nov 2016 09:20

Als je niet wilt dat de schuld naar je erfgena(a)m(en) gaat mocht je onverwachts iets tegenkomen, doe je dit best wel.
In deze zou dit je dochter zijn die niet meer thuis woont die verder je hypotheek zou moeten aflossen.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 04 nov 2016 09:33

Zijn er banken die een hypothecaire lening aanbieden zonder schuldsaldo verzekering?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 04 nov 2016 09:36

Zijn er banken die een hypothecaire lening aanbieden zonder schuldsaldo verzekering?
Allemaal, zou ik zeggen.
Ik krijg persoonlijk de keuze, en als ik er 1 afsloot kreeg ik een korting van 0.2%, maar verplichten kunnen ze normaal niet.
Reden is simpel: vanaf de bank 1 iets verandert aan hun voorwaarden (doen ze regelmatig) vervalt de plicht tot het hebben van een SA ook, daarom dat ze liever met een extra korting werken tegenwoordig.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 06 nov 2016 13:13

Argumentatie is niet correct. Heeft niets te maken met het af en toe wijzigen algemene voorwaarden (die trouwens geen betrekking hebben op de voorwaarden kredietcontracten want die liggen bij notariële akte vast).
Banken zullen bij het toekennen van kredieten een risico analyse maken. In veel gevallen zal dat leiden tot het contractueel verplichten van een schuldsaldoverzekering. Dat gebeurt vooral als het overlijden van één van de kredietnemers de gezinsinkomsten zodanig verlaagt dat de terugbetalingscapaciteit in het gedrang komt. Maar bvb koppel kredietnemers dat krediet aangaat voor tweede opbrengsteigendom zal door overlijden één van hen huurinkomsten niet verliezen. Daar zal mogelijk SSV niet verplicht worden. Of nog : kaderlid heeft groepsverzekering met voldoende kapitaal overlijden. Ook dan zal een SSV niet altijd verplicht worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”