Verzekering stuurt onaangekondigd incassobureau voor een polis waar ik nooit goedkeuring voor gaf.

Thenakedbiker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verzekering stuurt onaangekondigd incassobureau voor een polis waar ik nooit goedkeuring voor gaf.

#1 , 06 okt 2016 01:23

Ik plaats dit om 1 u s'nachts omdat ik gezien de omstandigheden maar niet in slaap val van het piekeren.

Maar goed, hier komt ie...

In 2012 heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en heb ik mijn eerste moto gekocht, de moto is tot op mei 2016 mijn vaste vervoersmiddel geweest. Gedurende de periode 2012 - 2016 heb ik 4 motorfietsen gehad waarvan de laatste een honda ntv 650 is uit 1995. Deze fantastische motor is desondanks zijn leeftijd in mechanisch goede staat en is tot zover mijn favoriete moto gebleken, vooral omdat ik hem voor een goeie 600€ gekocht en opgeknapt heb.

Gezien mijn hobby kamperen is en dat niet altijd even comfortabel is met de moto heb ik in oktober 2015 de beslissing genomen mijn rijbewijs B te halen en een wagentje aan te schaffen. In Mei 2016 ben ik tot aankoop van een auto overgegaan, dit is een citroën c1 geworden waar ik zeer blij mee ben.

Het was dus mei 2016 en mijn wagentje moest verzekerd worden, ik met de papieren naar het verzekeringkantoor aan station Gent Sint Pieters. Ik kwam een mooi bedrag overeen met de verzekeringsagent, mijn wagentje zou aan 770€ / jaar verzekerd worden. Das goed te doen voor een vierentwintig jarige met een voorlopig rijbewijs op zak en ik stemde toe. Betaalde mooi de hele som en ontving mijn groen formulier. Fantastisch!

Maar nu komt het...

Gedurende dat gesprek in Mei 2016 met de verzekeringsagent kwam ik ook overeen dat mijn motorfiets een stuk goedkoper kon verzekerd worden, tot op dat moment betaalde ik bij die zelfde verzekeringsagent 570€ voor een moto uit 1995 met een cilinderinhoud van 650 cc. En das niet slecht voor je primaire vervoersmiddel maar in samenspraak met een wagentje moest dat dus véél goedkoper kunnen.

Hierop stemde de verzekeringsagent toe, hij kon nog niet zeggen hoeveel maar als mijn polis ten einde liep zou ik de moto aan een véél voordeliger tarief kunnen verzekeren. Zolang de wagen daar ook een polis had natuurlijk.

De maanden gaan voorbij en eigenlijk kwam die moto niet meer buiten, toch heb ik de moto nog (melancholie) gehouden. Uiteindelijk liep die polis dus ten einde en kreeg ik de rekening voor het verlengen van de polis. Ik verschoot mij een ongeluk, de gevraagde som was namelijk 835€. Dit was niet wat ik had afgesproken!

Ik ben daarop naar het verzekeringskantoor terug gegaan en heb de man vriendelijk gezegd dat ik dat niet betaal daar het meer is dan wat ik eerder betaalde.

We zijn nu een goeie anderhalve maand verder, ik heb de moto nog. Alsook de nummerplaat, die moet ik nog eens binnensteken bij het DIV. De afgelopen maanden zijn bijzonder druk geweest en ik heb er de tijd nog niet voor gehad.

Van het verzekeringskantoor heb ik niets meer gehoord, geen brieven, geen telefoons en geen e-mails...

Tot ik vandaag in mijn brievenbus keek...

Daarin vond ik een onaangetekende brief van een incassobureau uit het Gentse dat in opdracht van het verzekeringskantoor werkt, er word mij gevraagd om het bedrag van 835€ + 30€ schadevergoeding te betalen voor de verzekering van mijn moto en dit binnen 15 dagen of er volgen gerechtelijke stappen.

IK heb van het verzekeringskantoor dus al die tijd (anderhalve maand) niets gehoord, geen herinneringen, geen aanmaningen. Zelfs geen mailtje of telefoongesprek.

Ook heb ik geen groen formulier ontvangen, ik kon dus al die tijd zelfs de weg niet op met de moto. Dat wou ik ook niet natuurlijk, ik heb de verzekeringsagent gezegd dat ik niet meer met de moto rijd zolang het zoveel kost.

Mijn vraag is: Is dit de wettelijke gang van zaken? Mag het verzekeringskantoor na anderhalve maand zonder enige waarschuwing onmiddellijk overgaan tot terugvordering via een incassobureau? Ook wanneer ik geen toestemming heb gegeven om de polis te hervatten, en nooit een nieuw groen formulier heb mogen ontvangen?

Ik zit op dit moment een beetje met de handen in het haar, weet niet wat gedaan. Welke stappen neem ik nu het beste?

Alvast bedankt!

Jeff.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thenakedbiker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2016 02:03

Snelle reactie van mezelf, na nog wat piekeren...

Daar ik de nummerplaat van de motorfiets heb gehouden en mijn beklag bij de verzekeringsagent heb gedaan ipv een aangetekend schrijven te sturen ben ik er vrij zeker van dat ik niet van onder die factuur uit kan.

Maar misschien kan ik wel aan schadebeperking doen?!

Er wordt mij gevraagd 835€ te betalen, dit voor een polis die een jaar geldig is. Als ik nu die ongewenste polis formeel stopzet met een aangetekend schrijven én een bezoek aan de verzekeringsagent en ik betaal de verzekeringspremie voor de afgelopen tijd (anderhalve maand), zou dat een optie zijn?

Het zou me 140€ kosten (anderhalve maand zal wel worden afgerond naar 2 maanden denk ik) maar daarmee is de kous dan wel meteen af. Ik kan het hele gebeuren dan gewoon achter me laten en op zoek gaan naar een verzekeringsagent.

Jeff.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 okt 2016 09:35

Zo lang jij die moto nummerplaat niet hebt geschrapt zal je moeten betalen

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 06 okt 2016 10:37

Stuur u nr plaat zo snel mogelijk binnen, stuur een AS naar u verzekering met copy van schrapping nr plaat.
Je zal dan een afrekening van de verzekering krijgen van de gebruikte maanden die je moet betalen.
Hoe stuur je u nr plaat op, gewoon afgeven in het postkantoor daar krijg je bewijs dat u nr plaat opgestuurd is, kost ongeveer €10 als ik me niet vergis.
Even terzijde incasso mag geen kosten aanrekenen, en kan u niet dwingen tot betaling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Algemeen”