Expert geeft geen informatie

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Expert geeft geen informatie

#1 , 15 sep 2016 15:16

Dag iedereen,

Enkele weken geleden een auto ongeval gehad: ik stond stil, auto achter mij reed tegen mij, waardoor ik tegen voorligger schuif. Over aansprakelijkheid is er geen discussie: ik ben niet in fout.

Auto wordt geschat door expert, maar naar onze mening veel te laag. Voor dat geld kan ik onmogelijk gelijkaardige auto kopen. Dit heb ik ook aangetoond door zoekertjes van tweedehandsauto's + door verschillende mails van garagisten die zeggen dat prijs niet realistisch is om de auto te kopen die ik wil.

Expert weigert hoger te waarderen, MAAR weigert eveneens enige argumenten daarvoor te geven. Ik heb reeds 2 brieven gestuurd (met ongeveer 2 A4's vol argumenten), expert antwoord gewoon "bod is correct" en "we bevestigen onze waarde en geven niet meer". Gewoon deze zinnen, niets extra van informatie.

Is de expert niet verplicht om toch enige informatie te geven? Of te antwoorden op mijn argumenten? Hij weerlegt niets, bewijst niets en als ik het vraag of hij wilt uitleggen waarom, doet hij het niet. Mag dit zomaar?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 sep 2016 15:37

Dag iedereen,

prijs niet realistisch is om de auto te kopen die ik wil.

!
Je krijgt nooit het geld voor de auto die je zou willen, maar wel de waarde van het wrak.
Hangt af van de initiële aankoopprijs, jaar, gereden kilometers, staat van onderhoud, tweedehandsmarkt... en dat kan merkelijk minder zijn dan de wagen die je wil (Maserati bvb)

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2016 15:41

Dag iedereen,

prijs niet realistisch is om de auto te kopen die ik wil.

!
Je krijgt nooit het geld voor de auto die je zou willen, maar wel de waarde van het wrak.
Hangt af van de initiële aankoopprijs, jaar, gereden kilometers, staat van onderhoud, tweedehandsmarkt... en dat kan merkelijk minder zijn dan de wagen die je wil (Maserati bvb)
Beste,

Misschien heb ik mij hier fout uitgedrukt. Auto die ik wil = gelijkaardig voertuig. Dus heb zowel op tweedehandssites als in mails naar garagisten gevraagd/gezocht naar een auto met exact dezelfde kenmerken: zelfde km aantal, zelfde ouderdom, zelfde motor, zelfde accessoires... Dus effectief een gelijkaardig voertuig. Prijs is niet realistisch was telkens het antwoord, nochtans het een exacte beschrijving was van mijn auto.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2016 15:49

Je krijgt nooit het geld voor de auto die je zou willen, maar wel de waarde van het wrak.
Ik hoop dat je bedoelt dat je de waarde krijgt van de wagen voor hij een wrak werd :wink: .

Als de TS werkt met een makelaar, zou ik in eerste instantie deze even contacteren en de situatie uitleggen. De expert werkt maar in dienst van de verzekering. Dus de verzekering zelf, of de verzekeringsmakelaar contacteren en uw bezwaren voorleggen, zou ik zo denken?

Bijkomend vraagje: met "gelijkaardig voertuig" bedoel je in eerste instantie toch: zelfde merk en type? Want dit vermeld je niet echt. Een Dacia Duster en een Audi Q5, ook al hebben ze dezelfde ouderdom, zelfde motor, zelfde aantal KM en zelfde uitrusting is wat prijs betreft niet te vergelijken, terwijl het wel "gelijkaardige" voertuigen zijn (middelgrote SUV's).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 sep 2016 15:58

Je krijgt nooit het geld voor de auto die je zou willen, maar wel de waarde van het wrak.
Ik hoop dat je bedoelt dat je de waarde krijgt van de wagen voor hij een wrak werd :wink: .

Als de TS werkt met een makelaar, zou ik in eerste instantie deze even contacteren en de situatie uitleggen. De expert werkt maar in dienst van de verzekering. Dus de verzekering zelf, of de verzekeringsmakelaar contacteren en uw bezwaren voorleggen, zou ik zo denken?

Bijkomend vraagje: met "gelijkaardig voertuig" bedoel je in eerste instantie toch: zelfde merk en type? Want dit vermeld je niet echt. Een Dacia Duster en een Audi Q5, ook al hebben ze dezelfde ouderdom, zelfde motor, zelfde aantal KM en zelfde uitrusting is wat prijs betreft niet te vergelijken, terwijl het wel "gelijkaardige" voertuigen zijn (middelgrote SUV's).
Verzekeringsmakelaar is op de hoogte en heeft zelf ook mail gestuurd naar expert dat waarde te laag geschat is.

Ja inderdaad: zelfde merk, zelfde type, echt alles hetzelfde

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2016 15:59

In mijn laatste mail naar de expert heb ik zelfs expliciet om toelichting gevraagd omtrent zijn beslissing (en hij reageerde gewoon met: "Waarde is correct geschat, wij geven niet meer."

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 sep 2016 16:07

Verzekeringsmakelaar is op de hoogte en heeft zelf ook mail gestuurd naar expert dat waarde te laag geschat is.
Bijkomende vragen:
1. Is de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij een andere dan die van u?
2. Voor wie werkte de expert? Uw verzekeringsmaatschappij of die van de tegenpartij? Was er een tegenexpertise?

(even off topic, maar onlangs moest ik ook een schadegeval door een expert laten inschatten. Zij schatte veel te laag in, maar haar factuur (aan de verzekeringsmaatschappij) was wel 3 keer de waarde die ik zou krijgen voor mijn schadegeval. (Ik heb haar factuur kunnen bekijken aangezien deze in hetzelfde word-document van haar verslag opgenomen was, een verslag dat maar 1 A4-tje was.) Ik had mijn makelaar ook gezegd: hadden ze het bedrag dat nu uitgegeven is aan een expert, gewoon gebruikt om mijn schade te vergoeden, was ik tevreden geweest en had het hun goedkoper uitgekomen. Om een idee te geven: de expert heeft meer dan €500 gefactureert om amper een kwartiertje ter plaatste te komen en een verslagje van 1 A4-tje op te maken. Lucratieve business, als je het mij vraagt. Zo kan je makkelijk 4 schadegevallen op een dag behandelen (moet je nog niet te hard werken). Met 20 werkdagen komt dit dus op 20 x 4 x 500 = €40.000 per maand... Leuk.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gewoon5
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2016 16:22

Verzekeringsmakelaar is op de hoogte en heeft zelf ook mail gestuurd naar expert dat waarde te laag geschat is.
Bijkomende vragen:
1. Is de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij een andere dan die van u?
2. Voor wie werkte de expert? Uw verzekeringsmaatschappij of die van de tegenpartij? Was er een tegenexpertise?
1. Dat weet ik niet, waar kan ik dit zien?

2. Expert werkt voor mijn verzekeringsmaatschappij, gevorderd door mijn makelaar. Dezelfde makelaar die tegen de expert zei dat de waarde te laag geschat werd. Mijn makelaar stelt ook voor om een tegenexpert aan te stellen, hetgeen ik nu ook ga doen. Maar ik wens te weten waarom de expert geen rekening houdt met mijn argumenten etc. Hoe kan ik nu weten of dit allemaal wel klopt en niet gewoon "natte vinger-werk" is

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 sep 2016 09:35

1. Uw verzekeraar zou moeten weten wat de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij is.
2. Vreemd dat zo'n expert niet wat meer uitleg geeft aan zijn "opdrachtgever", zijnde uw verzekeringsmaatschappij, en de waarde van de wagen dan nog eens te laag inschat. Een tegenexpert wordt normaal gezien door de tegenpartij ingeschakeld. Maar waarschijnlijk zal uw makelaar gewoon een andere expert laten opdraven die hopelijk zijn of haar werk wel deftig doet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 16 sep 2016 14:00

Tom bij mijn weten is de eerste expert van de tegenpartij, en de tegenexpert die jijzelf aanstelt via u rechtsbijstand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 sep 2016 14:14

Tom bij mijn weten is de eerste expert van de tegenpartij, en de tegenexpert die jijzelf aanstelt via u rechtsbijstand.
Tja, als je dan het standpunt omkeert, wordt de expert tegenexpert, en de tegenexpert expert. Op zich zal de terminologie hier het probleem van de TS niet oplossen, dus laat ons daar niet te veel over uitwijden. Ik ben vooral benieuwd wat de andere expert zal zeggen, en hoe de verzekering van de TS met beide expertises zal omgaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 sep 2016 14:24

Zie de tussen de verzekeringsmaatschappijen afgesloten overeenkomst i.v.m. de expertise
http://www.assuralia.be/fileadmin/conte ... 160601.pdf

Wat de grond van de zaak betreft: bijna alle experts houden rekening met de waarde van het voertuig volgens hun tabellen, en zonder rekening te houden met de prijs die je om de tweedehandsmarkt moet betalen voor een gelijkaardig voertuig. Ook de 'tegenexpert' die je aanstelt (behalve misschien hier of daar een uitzondering). De enige oplossing is vaak de aanstelling van een deskundige door de rechtbank, waarbij deze van de rechter duidelijk de opdracht krijgt rekening te houden met de prijs die men voor een gelijkaardig voertuig moet betalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 sep 2016 14:29

hun tabellen
En wie definieert die tabellen? Ik dacht dat er toch officiële tabellen bestaan voor de waardebepaling van wagens, en voor zover ik weet, verschillen die waardes niet hemelsbreed met de werkelijke prijs die je voor zo'n 2e handsvoertuig betaald?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”