bewoonbare ruimte

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

bewoonbare ruimte

#1 , 08 sep 2016 23:11

Wanneer ik een bijgebouw heb; wat bepaalt of deze ruimte bewoonbaar is of niet?
Is hier een wettelijke bepaling voor?
In het verzekeringscontract wordt deze term niet gedefinieerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2016 09:13

Bewoonbare oppervlakte heeft geen "vaste" definitie voor zover ik weet. Dit zijn een aantal mogelijkheden die ik al tegengekomen ben bij makelaars / immo sites, etc...:

1. Oppervlakte tussen de buitenmuren
2. Oppervlakte tussen de buitenmuren - oppervlakte die de binnenmuren innemen
3. Oppervlakte van alle ruimtes, behalve de gangen / inkomhal
4. Oppervlakte van alle ruimtes, behalve de gangen / inkomhal / bergruimtes / garage

etc, etc...

Als de verzekering zelf dus rekening houdt met de bewoonbare oppervlakte, moet de verzekering ook aangeven hoe zijn bewoonbare oppervlakte interpreteren. Zij moeten zeggen of een garage, poolhouse, ... (geen idee welke functie uw bijgebouw heeft, dit kunnen bijvoorbeeld perfect enkele gastenkamers zijn) als bewoonbare oppervlakte beschouwd worden.

Onze brandverzekering spreekt bijvoorbeeld niet over bewoonbare oppervlakte, maar het aantal bewoonbare vertrekken (welke vertrekken als bewoonbaar moeten beschouwd worden, is duidelijk gedefinieerd). Aangezien onze keuken zonder deur overgaat in onze living, is dit bijvoorbeeld maar één bewoonbaar vertrek, wat onze premie ten goede komt ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2016 15:39

Normaliter mag je alle ruimtes in de woning inbrengen als bewoonbare ruimte. Alhoewel niet iedereen het eens is over de inbreng van de zolder, kelder en garage in de woning. Deze aspecten staan al eens ter discussie.
Maar laten we ervan uit gaan, dat wanneer de ruimtes op zolder of in de kelder effectief gebruikt kunnen worden (vb. ingericht als slaapkamer, berging, hobbykamer, …) dat je ze ook als de bewoonbare oppervlakte mag meerekenen.

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... pervlakte/

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2016 16:09

Misschien moet de TS al eens zeggen welke functie die bijbouw heeft... Voor hetzelfde geld is het een tuinhuisje ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 09 sep 2016 18:56

Een bijgebouw is geen bewoonbare oppervlakte, dit zijn garages, stallingen, tuinhuizen en dergelijke.
je hebt ook uitbouw keuken of veranda, deze staan in rechtstreekse verbinding met hoofdgebouw.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2016 16:52

Hangt er allemaal van af. Voor hetzelfde geld gaat het om een poolhouse, inclusief bar en salon... Dit zal weldegelijk als bewoonbare oppervlakte bekeken worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”