keuren met eigen nummerplaat

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

keuren met eigen nummerplaat

#1 , 02 sep 2016 21:12

Z/ZZ platen zijn namelijk de enige mogelijk om een ongekeurde wagen naar de keuring te krijgen.
Klopt totaal niet.
Ik verbeter mijzelf: de enige normale manier.
Ik zie niemand zomaar een auto op een opligger hangen, en zelfs dan nog zijn er juridische vraagtekens hierover.
De verplichte keuring met garageplaten werd op 15 november 2006 ingevoerd (behalve oldtimerkeuringen) en werd vorig jaar terug afgeschaft: je mag nu weer met je eigen nummerplaat (op jouw naam ingeschreven) naar de keuring met een auto die je voor opmaak kocht na opmaak. Wel verzekering verwittigen en alleen op en af naar de keuring natuurlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 sep 2016 09:37



Klopt totaal niet.
Ik verbeter mijzelf: de enige normale manier.
Ik zie niemand zomaar een auto op een opligger hangen, en zelfs dan nog zijn er juridische vraagtekens hierover.
De verplichte keuring met garageplaten werd op 15 november 2006 ingevoerd (behalve oldtimerkeuringen) en werd vorig jaar terug afgeschaft: je mag nu weer met je eigen nummerplaat (op jouw naam ingeschreven) naar de keuring met een auto die je voor opmaak kocht na opmaak. Wel verzekering verwittigen en alleen op en af naar de keuring natuurlijk.
Je mag hem laten keuren met platen die er ooit hebben aan gehangen, je mag er niet mee rijden naar de keuring.

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

#3 , 07 sep 2016 11:22

Ik verbeter mijzelf: de enige normale manier.
Ik zie niemand zomaar een auto op een opligger hangen, en zelfs dan nog zijn er juridische vraagtekens hierover.
De verplichte keuring met garageplaten werd op 15 november 2006 ingevoerd (behalve oldtimerkeuringen) en werd vorig jaar terug afgeschaft: je mag nu weer met je eigen nummerplaat (op jouw naam ingeschreven) naar de keuring met een auto die je voor opmaak kocht na opmaak. Wel verzekering verwittigen en alleen op en af naar de keuring natuurlijk.
Je mag hem laten keuren met platen die er ooit hebben aan gehangen, je mag er niet mee rijden naar de keuring.
Lees eens in de wegcode hoofdstuk IV Artikel 23sexies §4 1° (vorig jaar of zo aangepast geweest)

§4.

1° Voor de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, moet het voertuig worden aangeboden met het voor dit voertuig laatst afgeleverd kentekenbewijs en met ofwel de overeenkomstige kentekenplaat, ofwel met een commerciële plaat en het bijhorende kentekenbewijs, ofwel met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder van deze kentekenplaat ook als houder op de aanvraag om inschrijving van het aangeboden voertuig, en op het bijhorende kentekenbewijs is vermeld.

De wegcode geeft je toelating om met je eigen kentekenplaat naar de keuring te gaan. De wegcode zegt niets over verzekeringen; het is aan u om een voorlopige groene kaart te halen bij je verzekeraar om te voldoen aan de verplichting om verzekerd te zijn.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 07 sep 2016 13:14


De verplichte keuring met garageplaten werd op 15 november 2006 ingevoerd (behalve oldtimerkeuringen) en werd vorig jaar terug afgeschaft: je mag nu weer met je eigen nummerplaat (op jouw naam ingeschreven) naar de keuring met een auto die je voor opmaak kocht na opmaak. Wel verzekering verwittigen en alleen op en af naar de keuring natuurlijk.
Je mag hem laten keuren met platen die er ooit hebben aan gehangen, je mag er niet mee rijden naar de keuring.
Lees eens in de wegcode hoofdstuk IV Artikel 23sexies §4 1° (vorig jaar of zo aangepast geweest)

§4.

1° Voor de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, moet het voertuig worden aangeboden met het voor dit voertuig laatst afgeleverd kentekenbewijs en met ofwel de overeenkomstige kentekenplaat, ofwel met een commerciële plaat en het bijhorende kentekenbewijs, ofwel met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder van deze kentekenplaat ook als houder op de aanvraag om inschrijving van het aangeboden voertuig, en op het bijhorende kentekenbewijs is vermeld.

De wegcode geeft je toelating om met je eigen kentekenplaat naar de keuring te gaan. De wegcode zegt niets over verzekeringen; het is aan u om een voorlopige groene kaart te halen bij je verzekeraar om te voldoen aan de verplichting om verzekerd te zijn.
Sinds die wijziging (mei 2014) heb ik nochtans al genoeg posts hier zien verschijnen op dit forum die dit onderuit halen.
Je mag hem laten keuren met die nummerplaat, maar je mag je er niet mee op de openbare weg (staat ook niet zo in het geciteerd stuk van jou).
Heb het al meermaals zo gezien op JF alvast.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 sep 2016 13:51

Als je het puntje op de I wil zetten, zou men je enkel een boete kunnen geven voor niet inschrijving, tenminste als u BA verzekering in orde is.
Een wettekst maken die niet uitvoerbaar is zou totaal onzinnig zijn. Ook het terrein van keuringstation is openbare weg.
Heb het vorig jaar meegemaakt met een voertuig van de zoon, daar oude voertuig afgekeurd was ik staande gehouden door politie met camera, geen boete gekregen omdat ik kon bewijzen dat ik op de weg was naar keuringstation. Heb wel gezien dat ze voorbij het keuringstation gereden zijn om te kijken op ik er stond.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

#6 , 07 sep 2016 19:20

Je mag hem laten keuren met platen die er ooit hebben aan gehangen, je mag er niet mee rijden naar de keuring.
Lees eens in de wegcode hoofdstuk IV Artikel 23sexies §4 1° (vorig jaar of zo aangepast geweest)

§4.

1° Voor de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, moet het voertuig worden aangeboden met het voor dit voertuig laatst afgeleverd kentekenbewijs en met ofwel de overeenkomstige kentekenplaat, ofwel met een commerciële plaat en het bijhorende kentekenbewijs, ofwel met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder van deze kentekenplaat ook als houder op de aanvraag om inschrijving van het aangeboden voertuig, en op het bijhorende kentekenbewijs is vermeld.

De wegcode geeft je toelating om met je eigen kentekenplaat naar de keuring te gaan. De wegcode zegt niets over verzekeringen; het is aan u om een voorlopige groene kaart te halen bij je verzekeraar om te voldoen aan de verplichting om verzekerd te zijn.
Sinds die wijziging (mei 2014) heb ik nochtans al genoeg posts hier zien verschijnen op dit forum die dit onderuit halen.
Je mag hem laten keuren met die nummerplaat, maar je mag je er niet mee op de openbare weg (staat ook niet zo in het geciteerd stuk van jou).
Heb het al meermaals zo gezien op JF alvast.
Veel maar nIet alles wat op het JF staat is correct.... Incluis sommige fouten in posts van mij.

Terug naar “Algemeen”