Diefstal op werk

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

Diefstal op werk

#1 , 03 jul 2016 21:51

Hoi,



een vraag, een collega van mij heeft net een nieuwe - 6000euro - fiets gekocht. Na 1 week was deze gestolen uit de fietsenstalling.
De fietsenstalling is beveiligd door middel van een badge reader en camera's. De dieven zijn over het hek geklommen en de fiets daar ook over gedragen.
Kan ons bedrijf hier aansprakelijk voor aangesteld worden. Normaal gezien nam hij zijn fiets mee tot in de bergruimte, maar dit mocht hij niet meer doen.

MVG
E

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 04 jul 2016 10:17

Wat staat er in het reglement over verantwoordelijkheid bij diefstal? Zolang u de fiets niet rechtstreeks in bewaring geeft, zal het bedrijf waarschijnlijk niet aansprakelijk zijn.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 jul 2016 12:43

Best een fiets, (en dan zeker een dure) extra beveiligen met een stevig slot, en de fiets zelf nog eens vastmaken aan een vast voorwerp (paal of fietsrek) Dan moeten ze al de halve fietsenberging over het hek tillen.
Mogelijks zal de werkgever dat aangrijpen om niet te moeten tussen komen. (fiets niet voldoende beveiligd)
Die sloten die al op de fiets zitten dienen tot niets als men uw fiets kan optillen en wegdragen.
Je zou evengoed die 6000 € in een koffertje kunnen steken met een slotje op en dat dan gewoon neerzetten in die berging.

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2016 07:27

Volgens mij kan de werkgever niet aansprakelijk gesteld worden voor deze diefstal. Je kan het vergelijken met uw portefeuille die gestolen wordt op het werk. U blijft verantwoordelijk voor uw eigen goederen. U zal een klacht moeten indienen bij de politie wegens diefstal met braak, inklimming en/of valse sleutels...
U zegt dat er camera's hangen, neem deze beelden mee naar de politie, mss is de dader wel gekend bij de politie...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 jul 2016 09:13

Gisteren gezien op Duitse TV en vandaag gevonden op internet: blijkbaar bestaan er Mini-GPSen voor inbouw op de fiets, zodat je met een trackingprogramma steeds kan weervinden waar uw fiets zich bevindt. Batterij zou worden
opgeladen door de trappers van de fiets. Prijs 20.57 of 11.75 € zonder verzending (minder dan een goed fietsslot)
https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=min ... voor+fiets

naicwill
Berichten: 715

#6 , 12 jul 2016 14:17

Mava500:
"Gisteren gezien op Duitse TV en vandaag gevonden op internet: blijkbaar bestaan er Mini-GPSen"

Moet daarvoor niet naar Duitse Tv kijken maar beter ogen opendoen in je omgeving.
En eens fietsen van Leuven naar Liedekerke.

Liedekerke is gestart met een bijzonder proefproject. Op zes verschillende locaties in de gemeente heeft het bestuur in totaal zo'n 20 tweedehandsfietsen gestald. Ze staan niet op slot en kunnen gratis gebruikt worden voor milieuvriendelijke verplaatsingen binnen de gemeente.


Verplaatsingen binnen de gemeente verduurzamen
Het deelfietsenproject past in het engagement van de gemeente Liedekerke in het Burgemeestersconvenant om tegen 2020 20% minder CO2 uit te stoten. "Het gaat om een proefproject om na te gaan om we op die manier de verplaatsingen in onze gemeente wat kunnen verduurzamen", vertelt burgemeester Luc Wynant.

Tweedehandsfietsen
De deelfietsen werden ofwel gedoneerd door inwoners ofwel zijn het door de politie opgehaalde weesfietsen waarvan de eigenaar niet bekend is. Groep Intro, een sociaal economiebedrijf met wie Liedekerke voor dit project samenwerkt, zette alle fietsen in orde en zal de fietsen en de fietsenstallingen ook verder onderhouden.

Gewschilderd in de kleuren van de gemeente
"We hopen dat onze inwoners ze gebruiken en met respect behandelen. Om te voorkomen dat ze zullen gestolen worde,n zijn de tweewielers opvallend geschilderd in de kleuren van Liedekerke. Sommige fietsen hebben ook een gps-systeem waarmee we ze kunnen lokaliseren", zegt Wynant.

http://www.ringtv.be/nieuws/liedekerke- ... eschikking
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 12 jul 2016 14:43

maar beter ogen opendoen in je omgeving.
Liedekerke is nu ook niet in de buurt van Leuven. En ik wilde er geen toeristische uitstap van maken maar de TS helpen ter voorkoming van het stelen van een fiets.
TS heeft er totaal geen info aan dat er in Liedekerke pimpelpaarse fietsen met blauwe bolletjes rondrijden.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 12 jul 2016 15:35

Maar wel met gps-systeem waarmee we ze kunnen lokaliseren
En waarmee Ts dus wel geholpen is.
Hij moet daarvoor niet naar Duitsland
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 jul 2016 15:45

.
Hij moet daarvoor niet naar Duitsland
Waar heb ik gezegd dat hij hiervoor naar Duitsland moet? Je moet leren lezen. De producten zijn gewoon ook hier te koop (oa op B.. .com

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jul 2016 15:47

Als ik TS zijn bericht lees stel ik me toch de vraag of de werkgever nu voor alles verantwoordelijk is?

Hier op een ander topic las ik deze morgen ook al dat men op haar wagen gereden heeft, en ze stelde ook al dat de werkgever zou kunnen verantwoordelijk zijn.
Als iedereen eens zelf de verantwoordelijkheid zou nemen, zou dit al een grote slok van de borrel zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Algemeen”