Uitbetaling schade

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

Uitbetaling schade

#1 , 19 mei 2016 19:43

Ik heb een vraag in verband met de uitbetaling waarborg 'indirecte verliezen'.
bij controle van de boekhouding van de vereniging van mede-eigendom stelde ik vast dat de 'indirecte verliezen', 10% van de schadevergoeding werden gestort op rekening van de syndicus.
Deze stort het bedrag op zijn beurt integraal door naar zijn rekening, zonder enige inbreng van factuur.
Verzekeringsnemer + verzekerde = Vereniging van mede-eigenaars
Toen ik de opmerking maaktekreeg ik als antwoord, dat dit bij de vb. stond, waarin vermeld staat dat dit kon gebruikt worden indien er een meerkost was voor de syndicus. Zij interpreteert dit alszijnde dat dit toekomt aan de syndicus.
Correct of niet correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 mei 2016 19:48

Waarvoor werd die vergoeding uitbetaald? "Indirecte verliezen" zegt nu eenmaal niet zo veel....
Over welke meerkost gaat het?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

#3 , 19 mei 2016 20:02

Uitbreiding waarborg in de brandpolis: onrechtstreekse verliezen
Als u het facultatieve gevaar 'onrechtstreekse verliezen' hebt onderschreven waarborgen wij de betaling van een bijkomende vergoeding van de door u gemaakte kosten en het door u geleden nadeel of verlies door een verzekerd schadegeval. Deze bijkomende vergoeding bedraagt 10% van de totale vergoeding.
Verzekeringsnemr en verzekerde is de VME, dan lijkt het mij toch logisch dat de VME de vergoeding, van de verzekering die wordt betaald, door de VME, opstrijkt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 mei 2016 20:13

Dat is inderdaad zo. De syndicus mag die uitbetaling van de verzekering niet zomaar incasseren voor zichzelf.
Indien de syndicus extra werk heeft gehad (mbt een schadegeval) waarvoor de vergoeding niet reeds in zijn ereloon inbegrepen is, dan moet hij een bijkomende factuur afleveren voor het door hem geleverde meerwerk (normaal moeten meerwerken gedefineerd worden in het contract met de syndicus, incl. het toe te passen uurloon).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Chanthelma
Topic Starter
Berichten: 98

#5 , 19 mei 2016 20:16

Dacht ik ook. Naast het doorstorten van de sommen heeft hij nog nota's, facturen gemaakt voor deze schadegevallen. Met andere woorden is ieder schadegeval een extra bonus gezien hij de 10% incasseert.
Dank voor uw antwoord.

naicwill
Berichten: 715

#6 , 19 mei 2016 20:25

Indirecte of onrechtstreekse verliezen

Indirecte of onrechtstreekse verliezen zijn diverse verliezen, kosten en nadelen die u oploopt door een brand, een wateroverlast, een storm,… Denk maar aan postkosten, kosten voor een auto, tijdverlies, administratieve rompslomp, enzovoort.
http://www.assuralia.be/index.php?id=20 ... ews%5D=976


2.3 Vergoeding onrechtstreekse verliezen
Bij een verzekerd schadegeval wordt de schadevergoeding forfaitair met 10% verhoogd ter vergoeding van de extra kosten die de syndicus en/of de gebouwenbeheerder moet maken als gevolg van een schadegeval en dit met een maximum van € 6.250 per schadegeval (abex 540).
http://www.b-cover.be/old/nl/brochure/B ... operty.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 mei 2016 20:57

Maar syndicus moet wel factuur opstellen voor die extra kosten en dat voor het reële bedrag.
Niet extra factuur laten betalen en dan nog eens rechtstreeks de verzekeringsvergoeding in zijn zak steken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Algemeen”