Brandverzekering student en werkende

Deezer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering student en werkende

#1 , 19 mei 2016 10:33

Ik werk zelf en ga een appartement huren met mijn vriendin die studeert, we zijn beiden officieel huurder. Zelf zet ik dus mijn domicilie op dat huuradres, terwijl mijn vriendin als student haar domicilie bij haar ouders laat staan.

Ik heb gelezen dat voor studenten de brandverzekering van de ouders voldoende is om ook het kotadres te dekken. Weten jullie wat dit inhoudt in onze situatie? Sluit ik een brandverzekering af die alles dekt voor ons twee of enkel bijvoorbeeld mijn eigen huurdersaansprakelijkheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 19 mei 2016 11:48

Heb je de polis van de brandverzekering in kwestie doorgenomen? Meestal wordt tweede verblijf voor studies gedekt door de brandverzekering van de ouders, maar jij woont daar ook en hebt geen officiële band met haar ouders. De schade die jij veroorzaakt wordt mogelijk niet gedekt door die polis. Bovendien zal de waarborg voor de inhoud beperkt zijn, waardoor je inboedel waarschijnlijk onvoldoende beschermd is.

Moraal van het verhaal: sluit een eigen brand- (en familiale!) verzekering af die het risico correct afdekt.
"sowieso" schrijf je zo.

Deezer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2016 12:01

Bedankt voor de hulp!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 19 mei 2016 17:50

Niets belet u m.i. om die verzekering op de twee namen te nemen. Uw vriendin en u vormen toch een feitelijk een gezin?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 19 mei 2016 23:27

Als u er woont kan het niet gelijktijdig haar kot zijn. Polis ouders telt enkel voor studentenkoten.
Dus idd zelf polis nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Deezer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2016 19:10

Bedankt! Is het belangrijk dat beide namen vermeld worden op de woonpolis? Of wordt zij automatisch meeverzekerd wat dat betreft?

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 20 mei 2016 19:31

Zoals gezegd, ik zou alle twee de namen vermelden, dit vermijdt discussie vanwege de verzekeringsmaatschappij. Dan is beider verantwoordelijkheid bij schadegeval gedekt, en de premie blijft - behoudens uitzondering- dezelfde.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 30 mei 2016 17:12

Ik werk zelf en ga een appartement huren met mijn vriendin die studeert, we zijn beiden officieel huurder. Zelf zet ik dus mijn domicilie op dat huuradres, terwijl mijn vriendin als student haar domicilie bij haar ouders laat staan.
De meeste studentensteden passen de wooncode vrij strikt toe die eist dat alle bewoners van een huis/appartement er ook allemaal gedomicilieerd moeten zijn. Dus best het appartement op uw naam huren en uw partner "permanent op bezoek" laten komen zolang ze thuis gedomicilieerd is.

Mensen in huis nemen die er niet gedomicileerd zijn wordt gelijkgesteld met (onrechtmatige) kamerverhuring.

Terug naar “Algemeen”