verzekeringsmaatschappij blijft in gebreke - aansprakelijkheid

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

verzekeringsmaatschappij blijft in gebreke - aansprakelijkheid

#1 , 26 apr 2016 15:29

In het kader van een rechtsbijstand wordt een dossier voor aanstelling van advocaat overgemaakt aan de verzekeringsmaatschappij + makelaarskantoor.

Er volgt een e-mail van iemand van de verzekeringsmaatschappij BA waarbij er melding gemaakt wordt door deze persoon dat er waarschijnlijk geen tussenkomst kan zijn doch dat het dossier doorgestuurd wordt naar de tussenkomende maatschappij rechtsbijstand.

Er volgt geen enkel verdere e-mail noch enig geschrift. In eerste instantie wordt dus vermoed dat er geen tussenkomst zou zijn?

Enige periode later, in het kader van een volgende procedure (zelf bekostigd), wordt opnieuw een aanvraag tot aanstelling van advocaat doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij BA + makelaarskantoor.

Tot grote verbazing wordt er per e-mail door de betrokken aangestelde van de BA verzekering gemeld dat er geen dossier kan teruggevonden worden. Na overmaak van de eerdere e-mails komt een antwoord per e-mail dat er nooit enig dossier overgemaakt werd aan de verzekering rechtsbijstand.

Op dat ogenblik wordt de polis zelf eens grondig doorgenomen waaruit blijkt dat er wel degelijk een tussenkomst in rechtsbijstand diende te gebeuren,

Op verdere e-mails naar makelaarskantoor + verzekeringsmaatschappij komt geen enkele reactie meer.

Ik kan nergens terugvinden (naast de ombudsdienst verzekeringen) dat er een controleorganisme de bevoegdheid heeft inzake het behandelen van een klacht aangaande een verzekeringsmaatschappij die zich aan zo'n extreme nalatigheid schuldig maakt.

Bestaat er een mogelijkheid tot dergelijke klacht waarbij toch zou moeten kunnen bekeken worden of een verzekeringsmaatschappij, die zulke grove fouten maakt, een wettelijk gevolg dient te krijgen?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#2 , 26 apr 2016 19:57

Er bestaat dus geen enkele instantie in België waar een slachtoffer van nalatig handelen vanwege een verzekeringsmaatschappij terecht kan?
http://www.fsma.be/nl/Consumers/plaintes.aspx

Klacht over verzekeringen

Hebt u een klacht over verzekeringen, dan raden wij u aan eerst en vooral de klachtendienst van de betrokken verzekeringsonderneming te contacteren.

Als het geschil op die manier niet opgelost raakt, kan u een beroep doen op een onpartijdige ombudsdienst, de Ombudsman van de verzekeringen. Die kan een minnelijke schikking voorstellen.

Daarnaast kan u ook contact opnemen met ons, de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA). Wij gaan uw klacht als toezichthouder onderzoeken en, zo nodig, optreden. Belangrijk om te weten is dat wij niet bevoegd zijn om tussen u en uw verzekeringsonderneming te bemiddelen en u het resultaat van ons onderzoek niet kunnen melden.
Een verzekeringsmaatschappij die zelfs niet reageert op een klacht die ze rechtstreeks van een verzekerde ontvangt?

Een ombudsman kan enkel bemiddelend optreden. Als de verzekeringsmaatschappij niet voouitt wil dan kan ook hier niets uit volgen?

En FSMA die evenmin handelt voor een benadeelde verzekerde?

Blijkbaar staan verzekeringsmaatschappijen boven de Wet?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Terug naar “Algemeen”