Annulatie geldig?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Annulatie geldig?

#1 , 12 apr 2016 12:00

Ik schets even de feiten.

Ikzelf en een vriendin boeken enkele maanden terug een weekend Londen.

Ik doe de boeking en neem een annulatie extra 'want je weet maar nooit'.
Ik had een reischeque en betaal het voorschot. Zij ging de afrekening betalen en moest mij dan nog een deel terugbetalen, totaal 700 euro, waarvan 265 reischeque was.

Vorige maand verlaat ze hare man en gaat ze alleen wonen. Net op dat moment diende de reissom te worden voldaan.
Zij laat me weten dat het voor haar financieel niet mogelijk is om te gaan. Ze wist op dat moment nog niet dat ik een annulatie had genomen, maar dat vertel ik haar achteraf.
Om niet alles kwijt te zijn betaal ik de reissom volledig.

Na het ontvangen van de documenten breng ik de verzekeringsmaatschappij op de hoogte dat we gaan annuleren.
Maar dit was x aantal weken voor afreis. Als je ziet welke zaken door een verzekeringsmaatschappij allemaal niet aanvaard worden om te annuleren, dan moet je halfdood zijn ...

Nu moet zij alles in orde gaan brengen, ik ben fysiek in orde en nog steeds in staat om op reis te gaan, maar haar deel ga ik nooit te zien krijgen ...
Terwijl ik dat heb betaald, ik zou zelf nog kunnen gaan maar vind niemand om me te vergezellen ...

Hoe los ik dit het beste op zodat ik geen 700 euro kwijt ben plus de kans om Londen te zien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 apr 2016 12:07

Dat is toch simpel. Aangezien uw vriendin u dat bedrag schuldig is vordert u het bij haar. Bij wie anders?
U gaat dat bedrag toch niet op frauduleuze wijze trachten te bekomen van de verzekering hoop ik.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12843

#3 , 12 apr 2016 12:12

Inderdaad, de vriendin is de enige bij wie u kunt aankloppen, de verzekering heeft hier niets mee te maken.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 12 apr 2016 12:25

Maar hebt u de reis nu al geannuleerd of niet? Zoja, welke reden hebt u opgegeven?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 12 apr 2016 13:13

Ja, de verzekering is ingelicht dat we gaan annuleren omwille van ziekte.
Ze had mij al een doktersattest bezorgd waarop stond dat ze omwille van medische redenen niet kan reizen.
Maar ik heb een gans invulblad teruggekregen waarop ze allerlei vragen stellen. Ze aanvaarden een gewoon doktersattest niet.

LeenW
Berichten: 12843

#6 , 12 apr 2016 13:20

Nogal logisch, lijkt mij.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 12 apr 2016 13:22

dus eigenlijk probeert u de verzekering op te lichten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2016 13:26

Tja, doktersattest is héél erg makkelijk te bekomen. Ga naar je huisdokter, klaag dat je je niet goed voelt, vermoeid opstaat, moeilijk in slaap geraakt, soms duizelingen hebt, ... en hij zal al snel een briefje schrijven dat reizen niet het beste idee is.

Wij hebben ooit vliegtuigreizen geannuleerd wegens een ernstige operatie die ons zoontje moest ondergaan. Hiervoor hebben we de nodige attesten van het UZ Leuven + verklaring van de opererende chirurg moeten opvragen om de tickets terugbetaald te krijgen. We hadden echter geen annulatieverzekering, maar de luchtvaartmaatschappij heeft netjes terugbetaald na inleveren van deze documenten.

Anyway, uw vriendin is ook niet ziek als ik het zo lees. Dus ofwel de helft van het bedrag vorderen bij uw vriendin, of toch nog een reisgezel zoeken die mee wenst. Londen is zeer zeker de moeite waard. Zeer gezellige stad!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 12 apr 2016 13:47

Nee, ik probeer nog iets te redden nadat er mij gezegd is dat ze niet mee gaat.
Ik heb alles betaald.
Zij wil annuleren wegens ziekte om mij mijn geld terug te laten hebben.
Hoe ze dat wil regelen, daar trek ik mij niks van aan, ik geef haar akkoord als ik zeg dat ik mijn geld terug wil.
Ik kan perfect annuleren als mijn reisgezel annuleert wegens medische redenen.

Wat moet ik anders doen? Alles zo laten en niet gaan? En mijn geld desnoods via juridische weg terugvorderen?
Ik weet dat Londen superleuk is. Ik wil er al zo lang naartoe maar vond nooit iemand die mee wilde, tot nu.

Nu het geluk eindelijk aan mijn kant stond en ik een bon kreeg om te gaan heb ik niet getwijfeld om te boeken.
Maar dat verhaal krijgt nu een serieus zuur einde ...

LeenW
Berichten: 12843

#10 , 12 apr 2016 13:51

En dat is de schuld van de verzekeringen? Neen, ik denk dat u wel beseft dat dit niet kan. Vrienden of niet, die vrouw is u geld schuldig en zij alleen moet dat betalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 apr 2016 14:33

Nee, ik probeer nog iets te redden nadat er mij gezegd is dat ze niet mee gaat.
Tja, wiens schuld is het dat ze niet mee gaat? Van haar toch wel?
Ik heb alles betaald.
Da's jammer. U had beter op voorhand, of kort na de boeking, de helft van het bedrag aan haar gevraagd, zodat ik dit alvast in handen had.
Zij wil annuleren wegens ziekte om mij mijn geld terug te laten hebben.
Maar ze is niet ziek. Dus zij probeert de schuld die zij heeft naar u toe, op de verzekering af te schuiven. Niet netjes.
Hoe ze dat wil regelen, daar trek ik mij niks van aan, ik geef haar akkoord als ik zeg dat ik mijn geld terug wil.
U hoeft zich inderdaad niet aan te trekken op welke manier uw vriendin u vergoed voor het niet meegaan.
Ik kan perfect annuleren als mijn reisgezel annuleert wegens medische redenen.
Maar uw vriendin is niet ziek. U zou u dus medeplichtig maken aan het oplichten van de verzekering.
Wat moet ik anders doen? Alles zo laten en niet gaan? En mijn geld desnoods via juridische weg terugvorderen?
Inderdaad. Indien u kan bewijzen dat uw vriendin aan u opdracht gegeven heeft om ook voor haar te boeken, kan u via juridische weg haar deel van de betaalde som opeisen.

Maar mogelijk kan u zelfs niet bewijzen dat uw vriendin effectief overeengekomen is om mee te gaan en de helft te betalen. Als zij dit voor de rechtbank staalhard ontkent, en u hebt geen bewijs, kan u ook niets van haar eisen.

Maar bon, zelfs als u het geld kan terugvoderen, zal dit maar de helft van het betaalde bedrag zijn, aangezien jij nog perfect alleen naar Londen kan (OK, minder gezellig, maar daar hebben we het nu even niet over).

De verzekering oplichten om alles terug te kunnen krijgen? U begrijpt dat we daar moelijk kunnen in meegaan op "juridischforum.be", niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#12 , 12 apr 2016 15:10

Nochtans, sommige annulatieverzekeringen vermelden echtscheiding of feitelijke scheiding als een reden tot annulatie. Dat valt dan onder familiale redenen. Maar in dit geval geldt het dan wss enkel voor de vriendin en niet voor TS, aangezien ze niet van elkaar scheiden.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#13 , 12 apr 2016 15:58

Ik kan zelf kostenloos annuleren als mijn mede-reiziger annuleert met een geldige reden, omdat ik dan alleen op reis moet gaan.
Maar ze moet een geldige reden hebben.
Scheiding wordt niet aanvaard. Enfin, het staat niet bij de zaken die geldig staan, het staat ook niet bij de zaken die niet geldig zijn ...

Dus da's dan effe een kans wagen, en het risico dat mijn geld weg is.

artemis
Berichten: 3294

#14 , 12 apr 2016 16:20

Tja, een gewoon doktersbriefje x aantal weken voor afreis.... Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nog ziek ziek zou zijn op het moment dat ze moet vertrekken, tenzij het om een heel speciale aandoening gaat natuurlijk.

Er zijn inderdaad een aantal niet-medische oorzaken die in sommige polissen opgenomen zijn, zoals bv ontslag van werk e.a.

@iota
Als de reis voor de 2 personen samen geboekt is en één van de twee heeft een geldige reden om te annuleren, dan hoeft de andere ook niet te vertrekken. Niemand wordt verplicht om dan alleen te gaan.

Maar nu is de reis al geannuleerd, mogelijk voor een reden die niet aanvaard zal worden....

Persoonlijk had ik een andere reisgezel gezocht.
Ben ooit niet kunnen vertrekken samen met een vriendin. Mijn oude alleenstaande moeder was ernstig ziek geworden op vakantie en werd gerepatrieerd met een sanitaire vlucht om hier recht naar intensive care te gaan, en ze had mij uiteraard nodig. Verzekering (een gratis inbegrepen annulatieverzekering met zeer beperkte dekking) oordeelde dat ik niet mocht annuleren omdat de situatie van mijn moeder zogezegd onder controle was :(
Vriendin stelde me dan voor dat iemand anders in mijn plaats met haar zou vertrekken. Die andere persoon heeft mijn reis overgekocht en ik heb met alle plezier de administratiekosten voor de naamswijziging op mij genomen.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#15 , 12 apr 2016 17:03

We hebben al gevraagd een dossier te openen bij de verzekeraar.
We hebben de reisagent nog niet op de hoogte gebracht van onze annulatie.
Dit zouden we nog moeten doen want zij moeten een annulatiefactuur uitschrijven.

Maar dat maakt het definitief en ik ben daar niet gerust in, omwille van alle hierboven vermelde zaken.

Ik kan een andere reisgezel zoeken en dat kost die persoon dan de prijs van de reis + 25 euro voor het hotel om te zetten en nieuwe treinticketten.
Zij kan dan een annulatie vragen van haar deel, dat zijn dan enkel de treinticketten.

Ik zie haar nog in staat een annulatie te vragen en te vragen om op haar rekening te betalen terwijl ik alles heb betaald.

Ik ga eerst op zoek naar een reisgezel. Als ik alvast kan gaan dan ben ik misschien wel wat geld kwijt, ok, maar een ervaring rijker.

Terug naar “Algemeen”