Overdracht wagen van vader op zoon

mjers
Berichten: 1788

Re: Overdracht wagen van vader op zoon

#16 , 12 apr 2016 09:24

Waarom zo'n discussie over zo'n simpele vraag?

Voor TS de samenvatting:

Neen, het mag niet, maar geen haan die er ooit naar zal kraaien.
Dus gewoon doen, het zou jammer zijn om onnodige kosten te maken.

Ik denk gewoon dat die medewerkster van die bank zich dringend moet bijscholen. Of misschien is het nog een groentje die alles volgens het boekje wil doen. In ieder geval niet meer aan denken.

Hopelijk is het duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#17 , 12 apr 2016 09:55

Het is inderdaad een simpele vraag.

Diegene die de verzekering afsluit, hoeft helemaal niet de eigenaar van de wagen te zijn. Het is dus perfect toegelaten dat de zoon een verzekering afsluit op zijn naam en met de wagen van de vader blijft rondrijden.

" HOOFDSTUK II. - Verplichte verzekering.

Art. 2. § 1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten."

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#18 , 15 apr 2016 13:43

Bedankt voor de verdere antwoorden. We gaan het inderdaad voor de goedkoopste optie gaan. Mijn vader moest toevallig ook nog in de betreffende bank zijn en heeft het nogmaals gevraagd. Het was een andere medewerkster en ze was ook terughoudend, maar heeft uiteindelijk ook toegegeven dat er eigenlijk geen reden is om het niet zo op te lossen.

Ik twijfel nu wel sterk aan de bekwaamheid van de mensen die in dat bankkantoor werken... Dat zijn dan zogezegd verzekeringsexperten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 15 apr 2016 18:33

Gevonden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 18#p417418

Wat Inazuma dus zegt + de reacties eronder.

Dus: ik herhaal mijzelf: nee, het mag niet.
Maar in de problemen ga je er niet mee geraken.
In dit geval kan het wel als men de eigendom van de wagen niet overdraagt ... de eigenaar heeft die dan ook ingeschreven .

De gebruikelijke bestuurder moet bekend zijn bij de verzekering - het risico wordt op zijn historiek gebaseerd .

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#20 , 21 apr 2016 11:38

Even nog een korte update: de verzekeringspolis van onze huidige wagen zal door ons bankkantoor worden omgevormd ("vervanging wagen"), met de indicatie dat de wagen eigendom is van en ingeschreven staat onder de naam van mijn vader.

Het was een zware bevalling, want ook op het hoofdkantoor waren ze erg achterdochtig. We hebben meermaals moeten uitleggen waarom we deze constructie vroegen... terwijl het toch duidelijk is? Waarom zou iemand extra kosten betalen als het niet hoeft?

Plus, stel nu dat wij toch de eigenaar worden (en inverkeersstelling en keuring betalen) en binnen enkele jaren de wagen overdragen aan mijn broer bv. (terug met switch van eigendom), dan moet die terug inverkeersstelling betalen? Wat voor geldschepperij is dat eigenlijk?

Terug naar “Algemeen”