Overdracht wagen van vader op zoon

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

Overdracht wagen van vader op zoon

#1 , 11 apr 2016 10:02

Dag allen,

Mijn vader heeft een nieuwe wagen gekocht en wij zouden zijn oude wagen overnemen. Wij wonen niet meer op hetzelfde adres.

De makelaar van onze vader heeft hem volgende informatie gegeven over een zo goedkoop mogelijke overdracht van de wagen:
- Eigendom van de wagen laten staan op naam van de vader - zo wordt keuring voor verkoop, taks op inverkeersstelling en kosten voor nieuwe nummerplaten vermeden
- Verzekering op naam van de zoon (zoon = verzekeringsnemer en verzekerde) - dit is dan de enige kost die wij zullen hebben voor overdracht van de wagen
We zijn er ons uiteraard van bewust dat wij dan geen eigenaar zijn van het voertuig en dat boetes en verkeersbelasting nog bij onze vader terechtkomen. Maar we zijn familie en dit valt onderling te regelen.

Omdat ik zelf niet volledig overtuigd was van dit advies, heb ik ook eens naar mijn eigen verzekeraar gebeld (geen makelaar - bankverzekeraar) om hierover wat meer informatie te vragen. Zij informeerden me echter over het feit dat ze dit NIET zo zouden adviseren en zouden adviseren om de overdracht te doen zoals het hoort. Dus overdracht van eigendom, mét alle bijkomende kosten. Dit om later problemen met de verzekering te vermijden.

Ze konden me echter geen duidelijke informatie geven over de aard van deze mogelijke problemen. Wat zie ik hier nu over het hoofd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2016 10:14

Ik heb 35 jaar met een wagen gereden waar ik de verzekeringsnemer was en de wagen eigendom van de vennootschap, nooit enig probleem gehad.

Je hoeft geen eigenaar te zijn om een wagen te laten verzekeren, en je hoeft geen rijbewijs te hebben om eigenaar te zijn van een wagen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sperwer87
Berichten: 133

#3 , 11 apr 2016 11:41

Alsje relatie met je vader in orde is zie ik geen enkel probleem. Enkel bij mogelijje spanning zou ik het anders oplossen.

Reclame

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#4 , 11 apr 2016 11:46

De relatie is zeker in orde, geen problemen daar.

Ik vraag me af waarom de medewerkster van mijn bankverzekeraar dan zo reageerde. Die was precies zelfs gechoqueerd van het voorstel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2016 12:35


Ik vraag me af waarom de medewerkster van mijn bankverzekeraar dan zo reageerde. Die was precies zelfs gechoqueerd van het voorstel.
Ken die medewerkster dit wel?
Het is nu in deze tijd niet meer abnormaal dat een medewerkster dit niet kent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 11 apr 2016 13:21

Wettelijk gezien mag het niet: de eigenaar van de wagen is de persoon die er het meeste mee rijdt.
In de praktijk zul je geen problemen ondervinden, zolang je verzekering maar in orde is.
De enige persoon met wie je problemen kunt ondervinden is je vader, dus ik hoop inderdaad dat je verstandhouding goed is.

Wat kan er gebeuren?
Je vader kan, achter je rug, de auto verkopen (hij is immers eigenaar).
Jij kunt je boetes niet willen betalen, en meineed plegen door te zeggen dat jij die dag niet achter het stuur zat als je pa voor de rechtbank geroepen wordt (ok, extreem voorbeeld, dat weet ik).

En op de koop toe zorg je er nu voor dat je pa meer moet betalen, aangezien hij een nieuwe nummerplaat en kopie moet aanvragen.
We spreken hier "maar" over +- 50 euro, maar het is ook een extra kost voor je vader nu hé.

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#7 , 11 apr 2016 13:37

Wettelijk gezien mag het niet: de eigenaar van de wagen is de persoon die er het meeste mee rijdt.
In de praktijk zul je geen problemen ondervinden, zolang je verzekering maar in orde is.
De enige persoon met wie je problemen kunt ondervinden is je vader, dus ik hoop inderdaad dat je verstandhouding goed is.

Wat kan er gebeuren?
Je vader kan, achter je rug, de auto verkopen (hij is immers eigenaar).
Jij kunt je boetes niet willen betalen, en meineed plegen door te zeggen dat jij die dag niet achter het stuur zat als je pa voor de rechtbank geroepen wordt (ok, extreem voorbeeld, dat weet ik).

En op de koop toe zorg je er nu voor dat je pa meer moet betalen, aangezien hij een nieuwe nummerplaat en kopie moet aanvragen.
We spreken hier "maar" over +- 50 euro, maar het is ook een extra kost voor je vader nu hé.
Wettelijk gezien? Volgens welke wet/recht? Wat voor consequenties kan dit hebben?

De verstandhouding is erg goed, daar zie ik echt geen problemen. Maar ik begrijp jullie bezorgdheid ;)

Hij moest sowieso nieuwe platen hebben voor zijn nieuwe wagen blijkbaar (nog geen Europees kenteken).

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 11 apr 2016 14:03

Wettelijk gezien mag het niet: de eigenaar van de wagen is de persoon die er het meeste mee rijdt.
In de praktijk zul je geen problemen ondervinden, zolang je verzekering maar in orde is.
De enige persoon met wie je problemen kunt ondervinden is je vader, dus ik hoop inderdaad dat je verstandhouding goed is.

Wat kan er gebeuren?
Je vader kan, achter je rug, de auto verkopen (hij is immers eigenaar).
Jij kunt je boetes niet willen betalen, en meineed plegen door te zeggen dat jij die dag niet achter het stuur zat als je pa voor de rechtbank geroepen wordt (ok, extreem voorbeeld, dat weet ik).

En op de koop toe zorg je er nu voor dat je pa meer moet betalen, aangezien hij een nieuwe nummerplaat en kopie moet aanvragen.
We spreken hier "maar" over +- 50 euro, maar het is ook een extra kost voor je vader nu hé.
Wettelijk gezien? Volgens welke wet/recht? Wat voor consequenties kan dit hebben?
Deze vraag laat ik over aan anderen.
Ik heb het alvast ook zo gelezen op dit forum, het staat dus al ergens in een topic neergeschreven, en als ik mij goed herinner staat de verwijzing naar welk artikel het is in de wet er ook bij.
De verstandhouding is erg goed, daar zie ik echt geen problemen. Maar ik begrijp jullie bezorgdheid ;)

Hij moest sowieso nieuwe platen hebben voor zijn nieuwe wagen blijkbaar (nog geen Europees kenteken).
Ok, dan is het goed, maar je bent op de hoogte van de mogelijke risico's hé. :-)

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 11 apr 2016 14:19

Het maakt helemaal niet uit wie de eigenaar van de wagen is; zolang de verzekeraar maar weet wie de gebruikelijk bestuurder(s) is(zijn) en het juiste risico kan verzekeren. Denk maar aan hoe leasemaatschappijen en bedrijven het doen met hun wagens ... De rest is blaatpraat.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 11 apr 2016 14:29

Gevonden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 18#p417418

Wat Inazuma dus zegt + de reacties eronder.

Dus: ik herhaal mijzelf: nee, het mag niet.
Maar in de problemen ga je er niet mee geraken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 apr 2016 14:35

En de inschrijver is niet noodzakelijk de eigenaar, dit staat op je inschrijving bewijs toch zeer duidelijk !

Zie deze link eens !!

http://www.verzekeringen.be/autoverzeke ... n-door-wie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5397

#12 , 11 apr 2016 21:15

Als je toch het kentekenbewijs op jouw naam wil:

1. Uw vader moet een attestje schrijven dat hij de auto aan zijn zoon overlaat
2. Naar de gemeente voor een geboorteakte
3. Naar de keuring voor een administratieve keuring met het oog op overdracht vader naar zoon. (Kost zo n 10€ - je moet enkel met de papieren gaan)
4. Naar verzekeraar die de aanvraag tot inschrijving verwerkt (incluis nieuwe nummerplaat als je nog geen nummerplaat nieuw model hebt). (Kost zo n 30€)
5. Tot slot zal de rekening van de autobelasting komen : Je betaalt ook BIV.

Alternatief : zoals hierboven beschreven. Verzekering met jij als hoofdbestuurder is t belangrijkste. Mijn twee kinderen (domicilie niet meer thuis) rijden met de auto van m n schoonvader die volgens de hierboven beschreven procerdure ingeschreven is op naam van m n madam doch verzekerd is met m n kinderen als HOOFDbestuurder. k Zou niet weten wat het probleem kan zijn: de BA verzekering is even pokkeduur alsof het m n dochter haar auto zou zijn doch beide kinderen gebruiken hem.

Het is wel niet verstandig (zelfs onverantwoord dom) om als occasioneel bestuurder permanent met die auto te rijden. Recht van verhaal (= verzekeraar vordert de uitbetaalde sommen terug) bij serieus accident zou je zuur kunnen opbrekwn.

Sirkii
Berichten: 5397

#13 , 11 apr 2016 21:20

Gevonden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 18#p417418

Wat Inazuma dus zegt + de reacties eronder.

Dus: ik herhaal mijzelf: nee, het mag niet.
Maar in de problemen ga je er niet mee geraken.
Dit betreft gemeentelijke reglementeringen voor een bewonerskaart. In t stadje waar m n dochter woont was bewonerskaart voor auto van mijn madam met mijn dochter als hoofdverzekeringsneemster geen enkel probleem.... Ze moest gewoon een kopietje van t kontrakt bezorgen (en groene kaart die op haar naam staat)

Jerre00
Topic Starter
Berichten: 46

#14 , 11 apr 2016 21:28

Als je toch het kentekenbewijs op jouw naam wil:

1. Uw vader moet een attestje schrijven dat hij de auto aan zijn zoon overlaat
2. Naar de gemeente voor een geboorteakte
3. Naar de keuring voor een administratieve keuring met het oog op overdracht vader naar zoon. (Kost zo n 10€ - je moet enkel met de papieren gaan)
4. Naar verzekeraar die de aanvraag tot inschrijving verwerkt (incluis nieuwe nummerplaat als je nog geen nummerplaat nieuw model hebt). (Kost zo n 30€)
5. Tot slot zal de rekening van de autobelasting komen : Je betaalt ook BIV.

Alternatief : zoals hierboven beschreven. Verzekering met jij als hoofdbestuurder is t belangrijkste. Mijn twee kinderen (domicilie niet meer thuis) rijden met de auto van m n schoonvader die volgens de hierboven beschreven procerdure ingeschreven is op naam van m n madam doch verzekerd is met m n kinderen als HOOFDbestuurder. k Zou niet weten wat het probleem kan zijn: de BA verzekering is even pokkeduur alsof het m n dochter haar auto zou zijn doch beide kinderen gebruiken hem.

Het is wel niet verstandig (zelfs onverantwoord dom) om als occasioneel bestuurder permanent met die auto te rijden. Recht van verhaal (= verzekeraar vordert de uitbetaalde sommen terug) bij serieus accident zou je zuur kunnen opbrekwn.
Ik wil het kentekenbewijs niet op mijn naam. Het kan me in feite niet veel schelen hoe het geregeld wordt, maar als het goedkoper kan door de eigendom bij mijn vader te laten staan, dan geef ik daar uiteraard de voorkeur aan. Ik ga wel degelijk de auto gebruiken alsof het de mijne is. De verzekering neem ik sowieso op mijn eigen naam als hoofdbestuurder.

Ik begrijp gewoon nog steeds niet waarom die medewerkster van mijn bankverzekeraar zo vreemd reageerde. Maar misschien is het inderdaad wel iemand die dit systeem niet kent? Maar zou me zo verbazen...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 12 apr 2016 09:06

Gevonden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 18#p417418

Wat Inazuma dus zegt + de reacties eronder.

Dus: ik herhaal mijzelf: nee, het mag niet.
Maar in de problemen ga je er niet mee geraken.
Dit betreft gemeentelijke reglementeringen voor een bewonerskaart. In t stadje waar m n dochter woont was bewonerskaart voor auto van mijn madam met mijn dochter als hoofdverzekeringsneemster geen enkel probleem.... Ze moest gewoon een kopietje van t kontrakt bezorgen (en groene kaart die op haar naam staat)
*zucht*
Behalve dat het in een topic voor bewonerskaarten staat, heeft het er op zich niets mee te maken.
De post die ik aanhaal citeert letterlijk de wegcode die gaat over het inschrijven en het eigenaarsschap van de wagen.

Terug naar “Algemeen”