verzekeringspremie 7 maanden op voorhand betalen??

A_D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verzekeringspremie 7 maanden op voorhand betalen??

#1 , 06 apr 2016 13:38

Ik heb een familiale verzekering afgesloten bij Argenta. Deze verzekering gaat pas in in november (na afloop van mijn huidige familiale verzekering). Argenta eist dat ik de jaarpremie nu reeds betaal. Hebben ze dat recht? Ik had verwacht premie pas tegen oktober/november te moeten betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 apr 2016 15:20

Ze zullen zeker willen zijn van uw klandizie

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 06 apr 2016 15:43

Ze hebben hier recht op, waarom zouden ze dit niet hebben?
Het zou inderdaad logischer zijn (in de ogen van de verzekerde) dat dit pas kort voor het ingaan van de verzekering betaald moet worden, maar ik zie geen reden waarom ze dit niet eerder zouden mogen vragen.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 06 apr 2016 18:27

Was het afsluiten van deze verzekering misschien een voorwaarde om een zichtrekening te krijgen bij het specifieke filiaal van deze bank?
Indien niet, waarom hebt u dan nu al deze verzekering afgesloten vermits uw huidige polis nog tot november loopt? Dan had u toch kunnen wachten tot oktober?

Op zich vind ik het niet normaal dat je 7 maanden op voorhand zou moeten betalen voor een dergelijk verzekeingsproduct.

A_D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2016 13:55

Ik heb al een zichtrekening bij Argenta. In Februari ben ik naar Argenta gegaan om brandverzekering te regelen (ingang 17 maart), alsook familiale. (ingang 1 nov, rekening houdend met opzegtermijn bestaande familiale bij AXA). Van beide apart heb ik een factuur gekregen. De factuur van de brandverzekeringspremie heb ik uiteraard direct betaald. Ik vind het niet correct dat ik factuur van de familiale ook al in maart zou moeten betalen. Als ik komende 7 maanden iets voorheb, gaat Argenta me toch niet helpen want moet ik nog bij AXA zijn. En vanaf november ben ik dan bij Argenta; zolang ik premie voor 1 nov betaald heb moet dit OK zijn. Voor mij is het enkel risico een verzekeringspremie zo lang op voorhand te betalen; als ik morgen omkom in een auto-ongeluk gaan ze die toch nooit terugstorten ook al heb je geen dag van de zekering genoten. Tot nu toe heb ik verzekeringspremie (voor eenders wat, ook auto, etc) altijd maar vanaf ingang/hernieuwing moeten betalen, en dat lijkt me ook het meest logische.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2016 15:17

Het lijkt me heel sterk dat Argenta dit nog maar durft voor te stellen. Ik denk eerder dat dit een actie is van het plaatselijk kantoor. Niet op in gaan!
Dit kantoor gaat duidelijk zijn boekje te buiten ...

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 11 apr 2016 15:32

Ik heb al een zichtrekening bij Argenta. In Februari ben ik naar Argenta gegaan om brandverzekering te regelen (ingang 17 maart), alsook familiale. (ingang 1 nov, rekening houdend met opzegtermijn bestaande familiale bij AXA). Van beide apart heb ik een factuur gekregen. De factuur van de brandverzekeringspremie heb ik uiteraard direct betaald. Ik vind het niet correct dat ik factuur van de familiale ook al in maart zou moeten betalen. Als ik komende 7 maanden iets voorheb, gaat Argenta me toch niet helpen want moet ik nog bij AXA zijn. En vanaf november ben ik dan bij Argenta; zolang ik premie voor 1 nov betaald heb moet dit OK zijn. Voor mij is het enkel risico een verzekeringspremie zo lang op voorhand te betalen; als ik morgen omkom in een auto-ongeluk gaan ze die toch nooit terugstorten ook al heb je geen dag van de zekering genoten. Tot nu toe heb ik verzekeringspremie (voor eenders wat, ook auto, etc) altijd maar vanaf ingang/hernieuwing moeten betalen, en dat lijkt me ook het meest logische.
Misschien, heel misschien is er het volgende aan de hand. U hebt uw bestaande familiale opgezegd, via A, tegen de vervaldag. De nieuwe (vervangende) familiale geeft meer waarborgen dan de oude, en die extrawaarborgen gaan onmiddellijk in. Tussen vandaag en de volgende vervaldag dekken zij (A dus) enkel die extra waarborg, en rekenen hiervoor een proratapremie aan tot aan de eerste "echte" vervaldag in november.

Kan dat de oplossing zijn? Zoniet, klopt dit verhaal niet, en kan u wellicht met een telefoontje naar de hoofdzetel meer klaarheid krijgen..

Terug naar “Algemeen”