schade door klimop

freste
Topic Starter
Berichten: 34

schade door klimop

#1 , 26 mar 2016 17:38

Hallo,

We hebben een achterbouw aan ons huis die een beetje verder uitsteekt dan die van de buren. Tegen de zijmuur die uitsteekt groeit klimop van de buren. Ik weet niet of deze zijmuur als gemene muur beschouwd moet worden of niet. De klimop groeit tot boven de dakrand dak. Bij nazicht blijkt dat de klimop een stuk van de dakrand heeft beschadigd en het stuk van de muur dat we konden zien was ook beschadigd door de klimop. Van de voegen schiet niet veel meer over, de klimop zit erdoor.

Mijn vraag is nu: wie draait hiervoor op?

Geven wij dit gewoon door aan de brandverzekering en spreken die de verzekering van de buren aan omdat het hun klimop is? Draai ik zelf op voor de kosten of een deel daarvan? Maakt het op dat vlak iets uit of dit een gemene muur is of niet?

Mvg,

Freste

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 26 mar 2016 17:55

Daar was ik ook al gaan kijken maar daar vind ik precies enkel antwoorden op de vraag of klimop er mag staan of niet, geen antwoord op de vraag wat er moet gebeuren als de klimop schade toegebracht heeft. Op zich kan het me niet veel schelen of hij tegen die muur iets laat groeien of niet, zolang het niets beschadigd maar dat is hier nu wel gebeurd...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 26 mar 2016 17:58

Dan is de volgende vraag ... van wie is de muur ==> kadaster en akte gebouwen ( het uwe en de buur)
Verzekering uw gebouw en eventueel rechtsbijstand en familiale en de rechtsbijstand daar.

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 26 mar 2016 18:49

Dan is de volgende vraag ... van wie is de muur ==> kadaster en akte gebouwen ( het uwe en de buur)
Verzekering uw gebouw en eventueel rechtsbijstand en familiale en de rechtsbijstand daar.
In de aankoopakte vind ik niets terug over die muur. De muur langs de andere kant bij de andere buren staat wel vermeld als gemeenschappelijk. Ik vermoed dus dat de muur in kwestie niet gemeenschappelijk is.

Maakt dat eigenlijk veel uit? Is het in principe niet degene die de schade veroorzaakt die ze moet vergoeden? Ik zou denken dat de buurman hiervoor aansprakelijk is omdat het zijn klimop is? Of zie ik dat verkeerd?

Wordt zoiets normaal gedekt door de verzekering?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 26 mar 2016 23:25

Als dat uw gebouw is zal het ook uw muur zijn dus mag daar zelfs langs de kant van de buur geen klimop op groeien.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 mar 2016 08:42

Staat die muur pal op de scheiding of enkel op uw grond?
Liggen er dekstenen op die muur?
Naar welke kant wateren die af? (naar beide kanten of maar naar 1 kant en dewelke)

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#8 , 27 mar 2016 10:25

Staat die muur pal op de scheiding of enkel op uw grond?
Liggen er dekstenen op die muur?
Naar welke kant wateren die af? (naar beide kanten of maar naar 1 kant en dewelke)
Niet 100% zeker, maar het is gewoon de buitenmuur van onze achterbouw ter hoogte van de badkamer. De rand van ons plat dak komt er een klein stukje over en bovenaan de muur hangen er plastieken latten om insijpeling te voorkomen.
Een willekeurige afbeelding van op internet: http://www.engelaar.nl/_images/daken/pl ... we-dak.jpg. Daar lijkt het op, maar dan een beetje ander materiaal.

De klimop is door de voegen gegaan en achter die latten bovenaan de muur. Daardoor zijn die latten ook losgeraakt...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 mar 2016 16:34

Indien het dak is afgewerkt zoals op de foto, dan is het bijna zeker geen gemeenschappelijke muur, maar is hij 100 % van u. Buurman mag daar geen klimop laten tegenop groeien.
Stuur hem een aangetekend schrijven met het verzoek de klimop binnen de xx dagen weg te doen, en de schade te vergoeden. Uw verzekering kan u daarbij helpen.

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#10 , 27 mar 2016 21:00

Uw verzekering kan u daarbij helpen.
Is dat dan de brandverzekering die ik moet aanspreken en de buur zijn familiale?

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 27 mar 2016 21:22

Uw brandverzekering ... die van uw buur ... hangt er volgens mij vanaf zowel familiale als brand.

Terug naar “Algemeen”