familiale verzekering

M&E
Topic Starter
Berichten: 31

familiale verzekering

#1 , 06 okt 2015 12:09

Hallo,

Enkele maanden geleden hebben mijn kinderen schade aangericht aan de boordcomputer van de wagen van een vriend.
De boordcomputer moest helemaal vervangen worden.
Ik heb daarvoor mijn familiale verzekering aangesproken en dit werd door hen aanvaard.
Wagen werd hersteld, factuur naar verzekeringsmaatschappij gestuurd en nu krijg ik bericht dat zij maar 31% van deze kosten willen dekken, de rest (1200 euro) moet ik zelf betalen, want dat is slijtage...
Ik heb de hele communicatie en mijn contract nagelezen en nergens staat er dat ze dit principe van slijtage toepassen bij herstellingen van wagens.

Is dit allemaal zomaar mogelijk?


danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Purple
Berichten: 246

#2 , 06 okt 2015 12:53

Ik weet niet of dit wettelijk/normaal is, maar heb dit 11 jaar geleden ook meegemaakt.
Het ging hier wel over mijn auto verzekering (omnium met vrijstelling van franchise)

Auto van exact 1.5 week oud.
Raam ingeslagen en audiosysteem/navigatie gestolen.

Dit was een systeem van Pioneer, dat eigenlijk niet bij de wagen hoorde. (extra kost 2500euro)
Ik had dit wel bij de aankoop van de wagen in een erkende garage ineens erbij besteld en de wagen is mij zo geleverd geweest.

Alle herstellingen (raam, zetelbekleding, gescheurd dashboard, lakschade,....) viel onder de omnium en is geregeld tussen mijn verzekering en garage.

De kost van de Pioneer moest ik voorschieten (reden: geen origineel onderdeel auto).
Enkele weken later kreeg ik maar een 2380euro ofzo terug. Dit zou ook te wijten zijn aan slijtage.

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#3 , 06 okt 2015 20:01

In de meeste verzekeringen is het gangbaar dat de schadevergoeding rekening houdt met de slijtage. Die boordcomputer was niet nieuw en de waarde ervan was dus niet gelijk aan de waarde van een nieuwe. U bent als aansprakelijke enkel gehouden tot het vergoeden van de geleden schade. Niet tot het vergoeden van een nieuwe boordcomputer. In se is met de betaling van de 31 % uw aansprakelijkheid vergoed. Als u zelf omwille van emotionele redenen (familievriend) het totaal wil vergoeden, dan betaalt u meer dan uw aansprakelijkheid en is dat een vrijwillige keuze. In se had uw vriend bvb ook een recuperatie boordcomputer van dat merk kunnen installeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Algemeen”