Verplichte ziekteverzekering, geen recht op terugbetaling

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: Verplichte ziekteverzekering, geen recht op terugbetalin

#16 , 12 feb 2015 13:02

Ik ontving nog volgende mail van CM:
De maximale wettelijke bijdrage is voor het statuut ‘verblijvende in België’ en bedraagt 688,99€ per kwartaal voor 2015 per gerechtigde. Aangezien uw echtgenote waarschijnlijk kan ingeschreven worden als persoon ten laste, zal er in uw gezinssituatie maar 1 gerechtigde zijn.
Toch even van geschrokken...

Weet iemand ergens een website waar hier meer info over te vinden is ?
Of weet iemand welke inkomsten in aanmerking worden genomen om de bijdrage te bepalen: huurinkomsten, interesten op spaarrekeningen of... ?
Het netto-belastbaar inkomen zoals dat op het aanslagbiljet staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 19 feb 2015 19:09

Die 85EUR bij de CM is voor de AANVULLENDE verzekering, die ben je NIET verplicht van te betalen. Deze aanvullende verzekering komt tegemoet voor MUTAS (steun in buitenland), fitnessabonnementen, griepvaccins, brilmonturen... kortom: hetgeen dat niet onder de verplichte ziekteverzekering valt (raadplegingen, behandeling, medicatie, ...). HZIV vraagt je inderdaad niet om te betalen, omdat zij al deze extra's ook niet aanbieden (ook MUTAS niet).
even duidelijk maken dat sinds enkele jaren de aanvullende verzekering, indien de mutualiteit er zo ene heeft, niet langer vrijblijvend is.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#18 , 23 apr 2015 11:37

Neen, de aanvullende verzekering wordt door de meeste ziekenfondsen opgelegd (solidariteit etc). Maar er is een manier om enkel het wettelijke minimum te nemen en niets te betalen (aan het ziekenfonds uiteraard, niet wat betreft sociale verzekeringsbijdragen) mits aansluiting bij de HZIV: http://www.hziv.be/Model4-10-N.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb mijn matten gerold toen mijn vorig ziekenfonds een aantal jaren terug de aanvullende verzekering verplicht maakte, zeer tevreden over de service van HZIV. Maar uiteraard enkel het strikte wettelijke minimum, dus geen krukken, pampers etc die gratis of aan lage prijs komen. Perfect voor mij, qua aanvullende verzekering heb ik een polis bij DKV.

Mijn echtgenote is ook een tijd lang persoon ten laste geweest bij me toen ik omwille van mijn job in het buitenland zat (ik was nog onderworpen aan de BE SZ maar zij mocht niet werken daar, speciaal geval), was geen probleem maar uiteraard betaalde mijn werkgever wel bijdragen in België (en een astronomisch dure expat verzekering).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 23 apr 2015 11:50

Neen, de aanvullende verzekering wordt door de meeste ziekenfondsen opgelegd (solidariteit etc).
niet door de meeste, door alle. Heeft te maken met wetgeving ivm verplichtingen voor verzekeraars.
Maar er is een manier om enkel het wettelijke minimum te nemen en niets te betalen (aan het ziekenfonds uiteraard, niet wat betreft sociale verzekeringsbijdragen) mits aansluiting bij de HZIV: http://www.hziv.be/Model4-10-N.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tuurlijk. Financieel is dit voor mensen met kinderen echter meestal niet interessant.

davidoff123
Berichten: 1

#20 , 07 sep 2015 12:03

Ik heb mijn matten gerold toen mijn vorig ziekenfonds een aantal jaren terug de aanvullende verzekering verplicht maakte, zeer tevreden over de service van HZIV. Maar uiteraard enkel het strikte wettelijke minimum, dus geen krukken, pampers etc die gratis of aan lage prijs komen. Perfect voor mij, qua aanvullende verzekering heb ik een polis bij DKV.
.
Hallo, ik heb destijds mijn matten niet gerold bij mijn (commercieel) ziekenfonds. Ik heb bij elke nieuwe rekening een overzicht gekregen van de voorgaande openstaande bijdragen, maar ook die nooit betaald. Inmiddels zijn we 3 jaar verder. Ik heb dan inderdaad ook nooit recht gehad op terugbetalingen.

Wat blijkt nu echter: mijn ziekenfonds heeft recent, na enkele finale dreigbrieven, een minnelijke invordering (voor 3 jaar bijdragen) laten opsturen via een deurwaarder (nog steeds niet aangetekend, want dat hoeft ook niet), waarin staat dat ze na 15 dagen overgaan tot dagvaarding via de rechtbank.

M.a.w. het zogenaamde blufpokerspel van te denken dat je niet moeten betalen voor die extra nutteloze toeters en bellen, lijkt me nu toch echt wel voorbij. Zijn er andere forumleden die in een gelijkaardige situatie zitten/hebben gezeten?

Tevens een juridische vraag: betekent het feit dat ik aangesloten ben (en bleef) bij het ziekenfonds, ook mijn akkoord met de extra ziekenfondsbijdragen (en de jaarlijkse verhogingen ervan)? Is het niet de taak van de "leverancier" om mij sneller als klant te weigeren als ik niet betaal? Maw kan ik de stilzwijgende toestemming inroepen als reden van het niet betalen?

Thanks!

brice3010
Berichten: 29
Locatie: tussen Schelde en Leie

#21 , 08 okt 2015 21:38

Niet betalen van een schuld wordt niet in kwijtschelding omgezet als je vertrekt. Ben echter uiterst benieuwd of jouw casus (deurwaarder etc..) zich verderzet: ben ook 3 jaar aanvullende verschuldigd...
"wanneer je verdrietig bent kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk" Kahlil Gibran.

Evcul
Berichten: 26

#22 , 09 okt 2015 18:19

Iedereen is verplicht om een ziekteverzekering te hebben. Meer informatie hierover vind je op http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... erzekering.

Het is normaal dat CM alle moeite doet om het recht op ziekteverzekering bij haar leden in orde te houden, omdat men zonder ziekteverzekering alle ziektekosten zelf moet betalen. En verzekeringen komen ook niet tussen als je niet verzekerd bent. Bij een hospitalisatie zonder ziekteverzekering kost dit je al gauw meer dan 10.000 euro.

En als je de aanvullende bijdrage toch niet wil betalen, kan je je altijd aansluiten bij de hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering: http://www.hziv.fgov.be/Model4-10-N.htm. Maar dan mis je ook alle aanvullende voordelen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#23 , 14 okt 2015 18:59

Ik heb mijn matten gerold toen mijn vorig ziekenfonds een aantal jaren terug de aanvullende verzekering verplicht maakte, zeer tevreden over de service van HZIV. Maar uiteraard enkel het strikte wettelijke minimum, dus geen krukken, pampers etc die gratis of aan lage prijs komen. Perfect voor mij, qua aanvullende verzekering heb ik een polis bij DKV.
.
Hallo, ik heb destijds mijn matten niet gerold bij mijn (commercieel) ziekenfonds. Ik heb bij elke nieuwe rekening een overzicht gekregen van de voorgaande openstaande bijdragen, maar ook die nooit betaald. Inmiddels zijn we 3 jaar verder. Ik heb dan inderdaad ook nooit recht gehad op terugbetalingen.

Wat blijkt nu echter: mijn ziekenfonds heeft recent, na enkele finale dreigbrieven, een minnelijke invordering (voor 3 jaar bijdragen) laten opsturen via een deurwaarder (nog steeds niet aangetekend, want dat hoeft ook niet), waarin staat dat ze na 15 dagen overgaan tot dagvaarding via de rechtbank.

M.a.w. het zogenaamde blufpokerspel van te denken dat je niet moeten betalen voor die extra nutteloze toeters en bellen, lijkt me nu toch echt wel voorbij. Zijn er andere forumleden die in een gelijkaardige situatie zitten/hebben gezeten?

Tevens een juridische vraag: betekent het feit dat ik aangesloten ben (en bleef) bij het ziekenfonds, ook mijn akkoord met de extra ziekenfondsbijdragen (en de jaarlijkse verhogingen ervan)? Is het niet de taak van de "leverancier" om mij sneller als klant te weigeren als ik niet betaal? Maw kan ik de stilzwijgende toestemming inroepen als reden van het niet betalen?

Thanks!
Tja, eigenlijk had u vanaf het begin moeten laten weten te willen veranderen. 3 jaar stilzitten is geen goed idee, een rechter gaat daar weinig sympathie voor hebben.

Mijn geval was speciaal in die zin dat men mij trachtte voor een voldongen feit te plaatsen: de beslissing om de aanvullende verzekering verplicht te maken werd genomen op een vergadering van hun bestuur die doorging net één dag na het verstrijken van de 'mutatiedag' (je kan niet op gelijk welk ogenblik overstappen, het is per trimester indien ik me goed herinner) en de nieuwe regeling ging na één maand al in. Ik werd dus eigenlijk voor een voldongen feit geplaatst: een tariefverhoging waar ik niet kón aan ontkomen want onmogelijk om tijdig te muteren. Heb toen aangetekend geprotesteerd en bij de eerste gelegenheid gemaakt dat ik weg was naar de HZIV. Daarna nog een dreigbrief gekregen, éénmaal geantwoord met verwijzing naar mijn eerste schrijven en dat ze maar naar de rechter moesten stappen indien ze dachten gelijk te hebben. Niets meer van gehoord.

Maar dat is iets anders dan 3 jaar wachten....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jackrussell
Berichten: 701

#24 , 16 feb 2016 11:00

Soortgelijke situatie, maar dan met mijn vrouw. Zij heeft geen inkomen (want ze voedt onze kinderen op) en geen uitkering. Toch wil CM geld zien. Wat is wijsheid? Haar inschrijven als zelfstandige en de minimale bijdrage betalen?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#25 , 16 feb 2016 11:24

Waarom staat ze niet als persoon ten laste ingeschreven bij u (u=titularis)?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jackrussell
Berichten: 701

#26 , 16 feb 2016 11:30

Waarom staat ze niet als persoon ten laste ingeschreven bij u (u=titularis)?
Omdat ik dan nominale premie voor haar moet betalen in Nederland, aangezien ik ook in Nederland ben verzekerd.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#27 , 16 feb 2016 11:40

Tja, dat is dan een consequentie van de regeling waar u voor gekozen hebt, daar valt weinig bijkomend over te zeggen, u kan het de verzekeringsinstellingen hier moeilijk kwalijk nemen dat ze u geen besparing helpen realiseren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jackrussell
Berichten: 701

#28 , 16 feb 2016 11:59

Tja, dat is dan een consequentie van de regeling waar u voor gekozen hebt, daar valt weinig bijkomend over te zeggen, u kan het de verzekeringsinstellingen hier moeilijk kwalijk nemen dat ze u geen besparing helpen realiseren.
Ik ben volgens mij niet verplicht om haar ten laste nemen. Ik kan ook niet overzien wat voor consequenties dat zou hebben, dus een dergelijk papier onderteken ik niet.

Het best kan ze zich dus als zelfstandige inschrijven. Dan betaalt ze € 693 per kwartaal en heeft ze naast een verzekering ook een pensioen. Met een belastinvrije som van € 7.090 (+ € 3.880 voor twee kinderen)kan ze ook wel even vooruit en zal het behalve die € 693 per kwartaal niet veel kosten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 16 feb 2016 13:21

Soortgelijke situatie, maar dan met mijn vrouw. Zij heeft geen inkomen (want ze voedt onze kinderen op) en geen uitkering. Toch wil CM geld zien.
ze is niet verplicht lid te zijn van de CM. Ze kan ook lid zijn van de hulpkas. Als ze lid wil zijn van de CM, zal ze bijdragen moeten betalen, zelfs al krijgt ze daarvoor "niks" financieels in ruil.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#30 , 16 feb 2016 13:30

Het probleem is denk ik dat er ergens 'iets' moet zijn qua inkomen, uitkering (of recht op basis van de partner) om regelmatig ingeschreven te kunnen zijn. Men moet op één of andere manier een sociale bijdrage betalen of gelijkgesteld worden met een betaler. Ik denk niet dat het mogelijk is om als titularis ingeschreven te zijn indien men geen sociale bijdragen betaalt of niet gekoppeld kan worden aan iemand die dat wel doet.

Heb iets +- vergelijkbaars meegemaakt toen mijn echtgenote en ik (speciaal soort statuut) expats waren: zij werkte niet en we zaten bij een verschillende mutualiteit (ik HZIV, zij bij de CM). Ze heeft zich toen als 'ten laste' onder mijn aansluiting bij de HZIV moeten brengen, dat was de enige manier. Never mind dat we volledig privé verzekerd waren voor alle mogelijke kosten.

Enige alternatief dat ik zie is inderdaad een inschrijving als zelfstandige, ofwel onder TS's stelsel in Nl inschrijven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Algemeen”