Verplichte ziekteverzekering, geen recht op terugbetaling

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Verplichte ziekteverzekering, geen recht op terugbetaling

#31 , 16 feb 2016 13:49

Voor de verplichte ziekteverzekering (= "de RSZ") is er idd een inkomen, uitkering of eigen bijdrage nodig. Als je een inkomen als werknemer of zelfstandige of ambtenaar of een uitkering hebt, is dat normaal niet nodig, als je geen van beide hebt, betaal je wel iets, zie: http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost ... sMasvkrKUk

Voor de aanvullende verzekering betaal je per mutualiteit. In principe is de HZIV (hulpkas) gratis, al is er nu een bijdrage van zo'n 2 euro nodig voor een reservefonds.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#32 , 16 feb 2016 22:26

Klopt, maar ze moet wel bij 'n ziekteverzekering aangemeld staan. In dit geval loopt dat via CM. Die 13,05% zal inderdaad ergens vandaan moeten komen. Of via een verzekering in Nederland of via inkomen in België... nu wordt 13,05% berekend op basis van het inkomen van 2014, terwijl ze sindsdien geen inkomen meer heeft.

Haar ten laste nemen betekent inderdaad dat ze in Nederland verzekerd moet worden, dat kost 800 euro per jaar. CM komt met een bedrag van 400 euro op de proppen, dus da's al goedkoper. Als zelfstandige inschrijven zou betekenen 700 per 3 maanden, maar dan bouwt ze ook wel pensioen op plus dat ze tot een bepaald bedrag mag verdienen zonder belasting betalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 17 feb 2016 05:40

Als zelfstandige zal ze echter dan ook onderhevig zijn aan bvb provinciebelastingen, zal ze een boekhouding moeten doen, zal men bij gebrek aan effectieve arbeid haar zelfstandigheid alsnog kunnen schrappen, .. denk niet dat dit voordeliger is.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#34 , 17 feb 2016 05:57

Voor de aanvullende verzekering betaal je per mutualiteit. In principe is de HZIV (hulpkas) gratis, al is er nu een bijdrage van zo'n 2 euro nodig voor een reservefonds.
HZIV is helemaal gratis, ik betaal zelfs geen 2 Euro/jaar. Natuurlijk zonder franjes maar de paar keer dat ik op hen een beroep moest doen is alles perfect verlopen.

Mijn aanvullende hospitalisatieverzekering bij **V daarentegen (en hun tarifering voor Brussel die aub het dubbele kost van wat iemand die in Vlaanderen woont moet betalen), da's andere koek. Maar in elk geval ben ik verlost van die Vlaamsche Zorgverzekering, een rip-off die nog aardig in prijs zal stijgen de komende jaren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#35 , 17 feb 2016 06:56

zjust,die 2,25 euro is sinds 2007 afgeschaft, had het nog even anders gelezen. (zie ook: http://www.caami-hziv.fgov.be/faq-insch ... tm#Hoeveel kost het)

Jackrussell
Berichten: 701

#36 , 17 feb 2016 19:54

Als zelfstandige zal ze echter dan ook onderhevig zijn aan bvb provinciebelastingen, zal ze een boekhouding moeten doen, zal men bij gebrek aan effectieve arbeid haar zelfstandigheid alsnog kunnen schrappen, .. denk niet dat dit voordeliger is.

Die provinciale belasting is € 92 volgens mij. Boekhouding voor een eenvoudige onderneming is niet zo'n kunst en als ze voor een paar duizend euro per jaar factureert, dan kan men moeilijk spreken van gebrek aan effectieve arbeid.

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#37 , 19 sep 2017 12:21

ik wil even inhaken op deze topic, nl. ivm. de ziekenfondsbijdrage.
Vroeger noemde men dat de "aanvullende vrije verzekering" die dan allerlei voordelen gaf.
Ik ben daar nooit in geïnteresseerd geweest, dus nooit betaald.
Maar sinds 2012 is men dat de "ziekenfondsbijdrage" gaan noemen (of ook wel "aanvullende verplichte verzekering") en is men dus verplicht van die te betalen.
Nu woon ik sinds enkele jaren officieel in Frankrijk, maar ben als gepensioneerd ambtenaar nog aangesloten bij de Belgische Sociale Zekerheid en dus ook bij een ziekenfonds (OZ). Nu probeert men nog altijd me die ziekenfondsbijdrage te doen betalen, MAAR ... als niet-inwoner kan ik niet of nauwelijks van de voordelen genieten die je krijgt via die "aanvullende verplichte verzekering".
En daar wringt het schoentje: ik heb wel dezelfde plichten (betaling ziekenfondsbijdrage), maar niet dezelfde rechten (in de statuten staat dat ook letterlijk bij bepaalde voordelen, nl. dat die alleen gelden voor inwoners).
Er zijn hier nogal wat juristen actief denk ik. Vandaar mijn vraag of dat niet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#38 , 19 sep 2017 12:50

Hier aansluiten en uw probleem is van de baan:
https://www.caami-hziv.fgov.be/nl
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#39 , 19 sep 2017 13:35

ja, ik weet dat, maar mijn vraag was eerder juridisch gericht

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#40 , 19 sep 2017 13:58

ja, ik weet dat, maar mijn vraag was eerder juridisch gericht
OK.
Dan moet u de EU verordening dienaangaande bestuderen:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... SUM:c10521

Mijn parate kennis hierover is beperkt.
Ik weet wel dat in het buitenland (in de EU) wat betreft de terugbetalingen de regels van het land waar men woont van toepassing zijn.
In uw geval dus de Franse wetgeving.
Dus best mogelijk dat je daar geen beroep kunt doen op de "extra's" die enkel gelden in België als die extra's daar niet bestaan.

Onderzoek of het niet beter is bij een Franse mutualité aan te sluten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Algemeen”