Verplichte ziekteverzekering, geen recht op terugbetaling

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

Verplichte ziekteverzekering, geen recht op terugbetaling

#1 , 31 jan 2015 20:09

Na enkele jaren in onmin te hebben geleefd met CM ben ik recent overgestapt naar Partena, maar blijkbaar heeft het probleem zich gewoon verplaatst.
Hopelijk kan iemand wat duidelijk scheppen over deze situatie;

In 2010 ben ik gestopt met werken en sindsdien ontvang ik geen uitkering. Kort daarop kreeg ik van CM te horen dat ik geen recht meer had op terugbetaling omdat er geen bijdragecheques meer binnenkwamen.

Tot zo ver ben ik mee, geen financiële bijdrage, geen financiële steun.. Dat ik sinds 2010 zelf moet opdraaien voor dokters- en medicijnkosten als ik niet maandelijks 13,07% op een loon afgeef is logisch. De jaarlijkse 25 euro zorgverzekering betaal ik ook met plezier, ik begrijp waarom. Maar dat CM jaarlijks 85 euro lidgeld van me int terwijl ze helemaal niets voor me doen, dat gaat echt veel te ver!

Ik vraag me af hoe men iemand een verplichte verzekering kan opleggen, terwijl die persoon er geen gebruik van kan maken? Is dit een manier van de overheid om toch geld af te dwingen bij mensen die geen officieel inkomen hebben? Of speelt CM hier een vuil spelletje en proberen ze makkelijk geld te verdienen? Is er een manier om die jaarlijkse bedrag te ontwijken zolang ik zelf geen recht heb op terugbetaling (door overstap naar een andere mutualiteit eventueel)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jan 2015 20:16

Ziekenfondsen kennen elkaar en geven uw gegevens door. :(

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 31 jan 2015 20:16

Aangezien je niet werkt, niet officieel werkloos bent, geen student bent en ook niet gepensioneerd is er niemand die voor u de ziektebijdragen betaalt.
Wat u rechtstreeks aan CM of eender welke andere mutualiteit betaalt geeft op zichzelf geen recht op ziektekostenvergoeding.
U bent een rentenier en moet daarom zelf de bijdragen betalen die anders door werkgevers, enz... voor u worden afgedragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 31 jan 2015 22:54

Het gaat me niet over de terugbetaling van dokterskosten of medicijnen, het is de jaarlijkse bijdrage aan CM die ik niet wil betalen. Maar anderzijds ben ik wel verplicht om me aan te sluiten bij een ziekenfonds of zie ik dat verkeerd?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 31 jan 2015 23:16

Het gaat me niet over de terugbetaling van dokterskosten of medicijnen, het is de jaarlijkse bijdrage aan CM die ik niet wil betalen. Maar anderzijds ben ik wel verplicht om me aan te sluiten bij een ziekenfonds of zie ik dat verkeerd?
Niemand gaat u komen doodschieten als u dat niet doet.
Zoals ik reeds vermeldde bent u nu toch ook niet echt verzekerd.
Hopelijk moet je nooit een ingewikkelde dure ingreep met lange hospitalisatie ondergaan want dan wordt u letterlijk financieel geript.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 01 feb 2015 00:07

Hospitalisatie en tandverzekering heb ik wel hoor, enkel de ziekteverzekering is onmogelijk zonder inkomen.. Aangezien ik op latere leeftijd sterk twijfel om terug te gaan studeren zie ik ook niet meteen een oplossing?

EDIT:

Na wat opzoekwerk blijkt het toch mogelijk zijn te genieten van een verzekering indien men studeert, maar niet ten laste is van een gerechtigd persoon.
Studenten betalen 58,36 EUR/kwartaal bovenop de mutualiteitsbijdrage of enkel de mutualiteitsbijdrage bij geen officieel inkomen.

Intussen kan ik me aansluiten bij het HZIV, ook daar moet geen bijdrage betaald worden bij geen officieel inkomen.
Laatst gewijzigd door versteldo op 01 feb 2015 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 01 feb 2015 00:11

Hospitalisatie en tandverzekering heb ik wel hoor, enkel de ziekteverzekering is onmogelijk zonder inkomen.. Aangezien ik op latere leeftijd sterk twijfel om terug te gaan studeren zie ik ook niet meteen een oplossing?
Hospitalisatieverzekering betaalt enkel het deel dat de gewone ziekteverzekering niet vergoedt. Zonder de gewone ziekteverzekering zit je dan nog steeds met een groot financieel gat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

versteldo
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 01 feb 2015 00:20

Ok, bedankt voor de info! Zeer interessant om eens volledig uit te pluizen, want ik had me net al deze verzekeringen aangeschaft om extreme medische kosten te voorkomen..

VDG2
Berichten: 785

#9 , 01 feb 2015 15:56

Meeste hospitalisatieverzekeringen stellen ook als voorwaarde dat u aangesloten bent bij én rechten van de wettelijk verplichte ziekteverzekering geniet. Het zou dus kunnen zijn dat u bij uw private verzekeraar niet meer aan de verzekerbaarheidsvoorwaarden voldoet En dus op geen enkele tussenkomst zal kunnen rekenen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 01 feb 2015 17:25

Meeste hospitalisatieverzekeringen stellen ook als voorwaarde dat u aangesloten bent bij én rechten van de wettelijk verplichte ziekteverzekering geniet. Het zou dus kunnen zijn dat u bij uw private verzekeraar niet meer aan de verzekerbaarheidsvoorwaarden voldoet En dus op geen enkele tussenkomst zal kunnen rekenen.
Ze gaan in ieder geval het deel dat door de mutualiteit zou worden vergoed niet voor hun rekening nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucas123
Berichten: 483

#11 , 02 feb 2015 12:41

Van CM heb ik onlangs volgende mail ontvangen nadat ik vroeg hoe ik in orde kan blijven voor dokters- en hospitalisatie kosten als ik geen inkomsten heb uit loon of uitkeringen:

Het is zo dat de Belgische ziekteverzekering is gebouwd op het solidariteitsprincipe, indien u geen inkomen uit arbeid hebt of uit gelijkstelling(ziekte-uitkering, werkloosheidsuitkering), maar wel andere belastbare inkomsten, bv inkomsten uit roerende en/of onroerende goederen, dan voorzien bepaalde statuten dat er een bijdrage voor de ziekteverzekering dient gedaan te worden afhankelijk van dit inkomen.

Of er al of niet een wijziging van statuut nodig is, dient geval per geval bekeken te worden. Welk statuut dit dan moet worden is afhankelijk van een heleboel factoren. Maar zolang er een officieel adres in België is, is er steeds een oplossing mogelijk.(Dit betekent niet dat elke oplossing vrij is van een wettelijke bijdrage aan de ziekteverzekering)
...
zolang u officieel in België woont, kunnen wij recht op terugbetaling toekennen mits u de vereisten voor het nieuwe statuut in orde brengt (administratief en/of financieel).


U zou u dus inderdaad wel in orde kunnen stellen, mogelijks tegen een bepaalde kostprijs.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 02 feb 2015 14:53

Van CM heb ik onlangs volgende mail ontvangen nadat ik vroeg hoe ik in orde kan blijven voor dokters- en hospitalisatie kosten als ik geen inkomsten heb uit loon of uitkeringen:

Het is zo dat de Belgische ziekteverzekering is gebouwd op het solidariteitsprincipe, indien u geen inkomen uit arbeid hebt of uit gelijkstelling(ziekte-uitkering, werkloosheidsuitkering), maar wel andere belastbare inkomsten, bv inkomsten uit roerende en/of onroerende goederen, dan voorzien bepaalde statuten dat er een bijdrage voor de ziekteverzekering dient gedaan te worden afhankelijk van dit inkomen.

Of er al of niet een wijziging van statuut nodig is, dient geval per geval bekeken te worden. Welk statuut dit dan moet worden is afhankelijk van een heleboel factoren. Maar zolang er een officieel adres in België is, is er steeds een oplossing mogelijk.(Dit betekent niet dat elke oplossing vrij is van een wettelijke bijdrage aan de ziekteverzekering)
...
zolang u officieel in België woont, kunnen wij recht op terugbetaling toekennen mits u de vereisten voor het nieuwe statuut in orde brengt (administratief en/of financieel).


U zou u dus inderdaad wel in orde kunnen stellen, mogelijks tegen een bepaalde kostprijs.
Inderdaad. Zoals ik reeds geantwoord heb.
Het heet "verzekering als ingezetene".
Uiteraard duur, tenzij men (bijna) geen inkomsten heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sibi
Berichten: 36

#13 , 02 feb 2015 16:43

Die 85EUR bij de CM is voor de AANVULLENDE verzekering, die ben je NIET verplicht van te betalen. Deze aanvullende verzekering komt tegemoet voor MUTAS (steun in buitenland), fitnessabonnementen, griepvaccins, brilmonturen... kortom: hetgeen dat niet onder de verplichte ziekteverzekering valt (raadplegingen, behandeling, medicatie, ...). HZIV vraagt je inderdaad niet om te betalen, omdat zij al deze extra's ook niet aanbieden (ook MUTAS niet).

Als je niet in orde bent met je ziekenkas --> hospitalisatieverzekering zal ook mooi diens handen van je af houden. In quasi alle polissen zal staan: geen recht op terugbetaling ziekenfonds = geen recht op terugbetaling door verzekering. Of je in orde bent met je ziekenkas voor 2015, hangt af van de door hun ontvangen bijdragen voor 2012 (die door je werkgever of uitkeringsinstelling destijds gestort zijn: de RSZ-bijdragen). Je kan enkel in die "zwarte zone" terechtkomen door bvb. te stoppen met werken en je niet te gaan aangeven als "werkzoekend".
Je kan je gelukkig retro-actief in orde brengen voor 2015: het tekort aan bijdragen voor 2012 kan je immers nu ook nog betalen. Ik geloof dat je aan een minimum van 500-600EUR aan RSZ-bijdragen voor het referentiejaar moet voldoen.

Dringend werk van maken m.a.w.. Je wilt tijdens je periode van onverzekerdheid echt niks tegenkomen... .

artemis
Berichten: 3293

#14 , 02 feb 2015 18:21

Aangezien je niet werkt, niet officieel werkloos bent, geen student bent en ook niet gepensioneerd is er niemand die voor u de ziektebijdragen betaalt.
Wat u rechtstreeks aan CM of eender welke andere mutualiteit betaalt geeft op zichzelf geen recht op ziektekostenvergoeding.
U bent een rentenier en moet daarom zelf de bijdragen betalen die anders door werkgevers, enz... voor u worden afgedragen.
Een mogelijkheid zou dan kunnen zijn dat u zelfstandige wordt en de minimumbijdrage aan een sociaal secretariaat betaalt, nu zo een 730€ per kwartaal. Voor dat bedrag doet u aan pensioenopbouw en bent u in ieder geval aangesloten bij de mutualiteit.

lucas123
Berichten: 483

#15 , 12 feb 2015 11:02

Ik ontving nog volgende mail van CM:
De maximale wettelijke bijdrage is voor het statuut ‘verblijvende in België’ en bedraagt 688,99€ per kwartaal voor 2015 per gerechtigde. Aangezien uw echtgenote waarschijnlijk kan ingeschreven worden als persoon ten laste, zal er in uw gezinssituatie maar 1 gerechtigde zijn.
Toch even van geschrokken...

Weet iemand ergens een website waar hier meer info over te vinden is ?
Of weet iemand welke inkomsten in aanmerking worden genomen om de bijdrage te bepalen: huurinkomsten, interesten op spaarrekeningen of... ?

Terug naar “Algemeen”