Afwachten of niet?
Geplaatst: 07 sep 2014 18:28
Over volgende situatie had ik graag even jullie opinie vernomen
Apartementsgebouw
gelijkvloers: eigenaar 1
verdieping 1&2e: eigenaar 2
Gelijkvloers is verhuurd als handelspand, showroom met plafonds.
Een waterlek onstaat. Schade is een waterkring +/- 1 a 2 vierkante.
Aangifte aan blokpolis. Intussen geeft eigenaar 1, zonder hier in verzekering of eigenaar 2 te kennen, toestemming tot herstelling. Huurder voert herstelling zelf uit en presenteerd een faktuur van 5500 euro, deze faktuur is gericht aan eigenaar1. Zowel eigenaar 2 als verzekering (blokpolis) zijn verast door de hoogte van de faktuur, alsook door de herstelling. Eigenaar 1 is nogal ludiek en zegt "tja idd wat hoog, maar als de verzekering niet betaald moet jij (eigenaar 2) dit maar betalen, dus niet mijn probleem".
Ik breng mijn familiale verzekering op de hoogte, mijn makelaar komt ter plaatsen ter voorbereiding, maar geeft aan niets te kunnen doen zolang ik niet aansprakelijk gesteld word door 1 van de partijen.
Verzekering (blokpolis) stuurt een expert ter plaatsen. Deze kan de schade enkel beoordelen op 2 foto's met een waterkring. Tevens stelt hij vast dat de huurder geen reparatie heeft uitgevoerd, maar een volledige renovatie. Verder stelt hij vast dat het huurcontract (tss huurder en eigenaar 1) een afstand van verhaal bevat, en dat de huurder ongeacht de oorzaak geen verhaal heeft. Er volgt een schrijven naar alle partijen met deze uitleg eind vorig jaar. En er volgt niets meer.
Ondertussen gedurende het jaar 2014 is de winkel nogmaals helemaal vernieuwd, is een toonzaal, en is ook de repatie/renovatie alweer vervangen door nieuw demo plafond.
Nu 1 september bezorgt eigenaar 1 mij een kopie van een schrijven aan hem gericht van de verzekering van de huurder dat er een tegenexpertise komt, omdat volgens verzekering van de huurder de eigenaar 1 toch aansprakelijk is. Dit schrijven is plots vergezelt van een offerte, opgesteld door de huurder (geen andere firma), op datum van vorig jaar 2 dagen na het schade geval. Deze offerte is gericht aan eigenaar 1 en ook eigenaar 1 bevestigt mij dat deze offerte nooit gezien is geweest en zeker niet goedgekeurd is. Dit schrijven & offerte zijn aan eignaar 1 gericht. Verzekring noch eigenaar 2 hebben hier ooit een offerte gezien en ook eigenaar 1 zegt dat dit voor het eerst is.
In dit schrijven gaat men helemaal niet inhoudelijk in op de bevindingen van expert 1, ze ontkennen deze ook niet, maar zwijgen deze stelling dood.
Over de oorzaak van het lek is er geen discussie van mijn wegen, maar echter wel over de hoogte van reparatie bedrag. En ik ging er vanuit dat dit geregeld was. Eigenaar 1 was ook in die veronderstelling.
Samengevat
- ik betwist niet dat het lek vanuit mijn kavel komt
- ik ben nog nooit door iemand in verantwoordelijk of ingebreke gesteld
- ik ben het absoluut niet eens met het bedrag van herstelling/renovatie. Maar aangezien niemand mij ook hier voor verantwoordelijk heeft gesteld heb ik dit uiteraard ook nooit formeel geprotesteerd.
De vragen waar ik mee worstel zijn de volgende:
1. In heel het verhaal ben ik nooit door iemand aansprakelijk gesteld. Graag had ik van Eignaar 1 willen weten of hij nu mij aansprakelijk wil stellen of niet. Hij blaast steeds een beetje koud en warm tegelijk waarschijnlijk omdat hij toestemming heeft gegeven om te herstellen. Is het een goed idee van mij om hem direkt zonder omwegen te vragen of hij mij aansprakelijk stelt ja dan nee.
2. Wacht ik best af, zoals mijn makelaar me aanbeveelt tot dat iemand me in gebreke stelt.
3. Moet ik mij aangesproken voelen door de brief van de verzekering van de huurder, gericht aan de eigenaar 1, waar ik enkel een kopie van zijn brief kreeg. Er is verder geen voorgaande briefwisseling waar ik weet van heb. Of moet ik gewoon afwachten zoals mijn verzekering mij aangeeft. Ik heb wel alvast de makelaars van de blokpolis en van mijn verzekering laten weten dat deze brief bestaat en heb ook nog een afspraak met hen de komende dagen.
4. Als ik geen uitnodiging krijg van de tegen expert / verzekering moet ik dan gaan naar de expertie. Of is dit een zaak tussen huurder en verhuurder.
5. bestaat ook hier een concept zoals "tergend en roekeloos geding". Ik verklaar: ik werk als freelance en het mij moeten vrijmaken voor expert kost mij onmiddellijk omzet. In totaal heb ik mij al 3 maal vrij gemaakt waar ik geen probleem mee had, want het probleem moest aangepakt worden. Echter nu was er een stelling/positie en zonder enig argument ligt men die naast zich neer, en begint het zaakje opnieuw. En ik ben niet van zin om voor jan en klein peerke telkens mijn werk te laten staan.
Mijn betrachting was/is om de zaken snel correct te regelen. Maar nu ook weer met het plots opduiken van niet getekende offerte en onder weer alles aangepast is vermoed ik dat de huurder er vooral geld uit wil slagen.
Lange tekst, het hielp me de dingen op een rijtje zetten, moest iemand een goede raad hebben, het zou me plezier doen.
Thanks
Cas
Apartementsgebouw
gelijkvloers: eigenaar 1
verdieping 1&2e: eigenaar 2
Gelijkvloers is verhuurd als handelspand, showroom met plafonds.
Een waterlek onstaat. Schade is een waterkring +/- 1 a 2 vierkante.
Aangifte aan blokpolis. Intussen geeft eigenaar 1, zonder hier in verzekering of eigenaar 2 te kennen, toestemming tot herstelling. Huurder voert herstelling zelf uit en presenteerd een faktuur van 5500 euro, deze faktuur is gericht aan eigenaar1. Zowel eigenaar 2 als verzekering (blokpolis) zijn verast door de hoogte van de faktuur, alsook door de herstelling. Eigenaar 1 is nogal ludiek en zegt "tja idd wat hoog, maar als de verzekering niet betaald moet jij (eigenaar 2) dit maar betalen, dus niet mijn probleem".
Ik breng mijn familiale verzekering op de hoogte, mijn makelaar komt ter plaatsen ter voorbereiding, maar geeft aan niets te kunnen doen zolang ik niet aansprakelijk gesteld word door 1 van de partijen.
Verzekering (blokpolis) stuurt een expert ter plaatsen. Deze kan de schade enkel beoordelen op 2 foto's met een waterkring. Tevens stelt hij vast dat de huurder geen reparatie heeft uitgevoerd, maar een volledige renovatie. Verder stelt hij vast dat het huurcontract (tss huurder en eigenaar 1) een afstand van verhaal bevat, en dat de huurder ongeacht de oorzaak geen verhaal heeft. Er volgt een schrijven naar alle partijen met deze uitleg eind vorig jaar. En er volgt niets meer.
Ondertussen gedurende het jaar 2014 is de winkel nogmaals helemaal vernieuwd, is een toonzaal, en is ook de repatie/renovatie alweer vervangen door nieuw demo plafond.
Nu 1 september bezorgt eigenaar 1 mij een kopie van een schrijven aan hem gericht van de verzekering van de huurder dat er een tegenexpertise komt, omdat volgens verzekering van de huurder de eigenaar 1 toch aansprakelijk is. Dit schrijven is plots vergezelt van een offerte, opgesteld door de huurder (geen andere firma), op datum van vorig jaar 2 dagen na het schade geval. Deze offerte is gericht aan eigenaar 1 en ook eigenaar 1 bevestigt mij dat deze offerte nooit gezien is geweest en zeker niet goedgekeurd is. Dit schrijven & offerte zijn aan eignaar 1 gericht. Verzekring noch eigenaar 2 hebben hier ooit een offerte gezien en ook eigenaar 1 zegt dat dit voor het eerst is.
In dit schrijven gaat men helemaal niet inhoudelijk in op de bevindingen van expert 1, ze ontkennen deze ook niet, maar zwijgen deze stelling dood.
Over de oorzaak van het lek is er geen discussie van mijn wegen, maar echter wel over de hoogte van reparatie bedrag. En ik ging er vanuit dat dit geregeld was. Eigenaar 1 was ook in die veronderstelling.
Samengevat
- ik betwist niet dat het lek vanuit mijn kavel komt
- ik ben nog nooit door iemand in verantwoordelijk of ingebreke gesteld
- ik ben het absoluut niet eens met het bedrag van herstelling/renovatie. Maar aangezien niemand mij ook hier voor verantwoordelijk heeft gesteld heb ik dit uiteraard ook nooit formeel geprotesteerd.
De vragen waar ik mee worstel zijn de volgende:
1. In heel het verhaal ben ik nooit door iemand aansprakelijk gesteld. Graag had ik van Eignaar 1 willen weten of hij nu mij aansprakelijk wil stellen of niet. Hij blaast steeds een beetje koud en warm tegelijk waarschijnlijk omdat hij toestemming heeft gegeven om te herstellen. Is het een goed idee van mij om hem direkt zonder omwegen te vragen of hij mij aansprakelijk stelt ja dan nee.
2. Wacht ik best af, zoals mijn makelaar me aanbeveelt tot dat iemand me in gebreke stelt.
3. Moet ik mij aangesproken voelen door de brief van de verzekering van de huurder, gericht aan de eigenaar 1, waar ik enkel een kopie van zijn brief kreeg. Er is verder geen voorgaande briefwisseling waar ik weet van heb. Of moet ik gewoon afwachten zoals mijn verzekering mij aangeeft. Ik heb wel alvast de makelaars van de blokpolis en van mijn verzekering laten weten dat deze brief bestaat en heb ook nog een afspraak met hen de komende dagen.
4. Als ik geen uitnodiging krijg van de tegen expert / verzekering moet ik dan gaan naar de expertie. Of is dit een zaak tussen huurder en verhuurder.
5. bestaat ook hier een concept zoals "tergend en roekeloos geding". Ik verklaar: ik werk als freelance en het mij moeten vrijmaken voor expert kost mij onmiddellijk omzet. In totaal heb ik mij al 3 maal vrij gemaakt waar ik geen probleem mee had, want het probleem moest aangepakt worden. Echter nu was er een stelling/positie en zonder enig argument ligt men die naast zich neer, en begint het zaakje opnieuw. En ik ben niet van zin om voor jan en klein peerke telkens mijn werk te laten staan.
Mijn betrachting was/is om de zaken snel correct te regelen. Maar nu ook weer met het plots opduiken van niet getekende offerte en onder weer alles aangepast is vermoed ik dat de huurder er vooral geld uit wil slagen.
Lange tekst, het hielp me de dingen op een rijtje zetten, moest iemand een goede raad hebben, het zou me plezier doen.
Thanks
Cas